• M82

    Semestertider - När berätta för jobbet?

    Jag är gravid med barn nr. 2 och är idag i vecka 7 (6+2).
    Går snart på en kortare semester, kommer sen in och jobbar lite grann och har sen mera 
    semester. Jobbar på en liten avdelning där relationerna är goda med både kollegor och chef. 
    Dock har min chef väldigt mkt omkring sig p.g.a. ständiga krav och press uppifrån (hens chefer) samt mkt nya beslut som kommer hela tiden och ändras fram och tillbaka. 

    När jag går på semester i omgång 2 i mitten av juli kommer jag va i ca vecka 9-10.
    När både jag och min chef är tillbaka i augusti kommer jag va i vecka 16-17 nånstans. 
    Hur hade ni gjort? Skonat chefen och låtit hen ha en skön semester utan vetskap (och ev. kommit tillbaka med lite mage) eller hade ni berättat innan semestern och låtit chefen smälta beskedet under sin semester?


    Ska tilläggas att vi på hela arbetsplatsen har anställningsstopp så chefen kommer inte få anställa någon ersättare för mig när jag går och jag planerar att vara borta minst 1,5 - 2 år den här gången. Planerar att gå på ledighet i januari någon gång. 

  • Svar på tråden Semestertider - När berätta för jobbet?
  • Jonnynilsson

    Som chef uppskattar man att få den infon så snart som möjligt. Du tror inte man kan ta in en vikarie?

  • Fia 28

    Jag hade nog väntat tills efter semester 2. Före semester 2 är ju ännu missfallsrisken rätt hög. 

  • Hunny B

    Personligen så skulle jag inte vilja berätta före RUL om det inte är väldigt uppenbart innan eller jag drabbas av komplikationer men där är man ju olika.

  • M82
    Jonnynilsson skrev 2018-06-13 10:21:27 följande:
    Som chef uppskattar man att få den infon så snart som möjligt. Du tror inte man kan ta in en vikarie?
    Ja, det säger min man oxå och han är egen företagare. 

    Nej, ingen vikarie kommer tas in. Andra avdelningar som har personer som gått på FL har fått omfördela arbetet så gott det går på övriga anställda. Totalt anställningsstopp en längre tid framöver p.g.a. underskott i budget hos arbetsgivaren. 
    Fia 28 skrev 2018-06-13 10:30:04 följande:
    Jag hade nog väntat tills efter semester 2. Före semester 2 är ju ännu missfallsrisken rätt hög. 
    Det är lite det jag tänker oxå, men känns inte heller jättesjysst att komma tillbaka och kanske ha mage som syns o inte ha berättat. Eftersom min chef är väldigt flexibel med ledigheter, ändra arbetstider och väldigt tillmötesgående på andra sätt. Men det är just det med magen som jag tänker på om det är uppenbart efter semestern att jag är gravid. 
    Hunny B skrev 2018-06-13 10:32:08 följande:
    Personligen så skulle jag inte vilja berätta före RUL om det inte är väldigt uppenbart innan eller jag drabbas av komplikationer men där är man ju olika.

    Berättade typ i vecka 13-14 med 1:a barnet, så RUL är inget måste för mig att vänta till :) 

  • ceeciiliia100

    Jag är i samma sits! Är i v 6+6 idag och kommer gå på semester om ett tag och vara borta till en bit in i augusti.. Men jag tänker ändå vänta då det ju är väldigt tidigt ännu och man har egentligen ingen skyldighet att berätta tidigare än 3 mån innan man ska gå hem.

  • nooneyouknow

    Om du har bra kommunikation med chefen tycker jag du tar det innan semestrarna...

    Det blir absolut ett framtida problem men om arbetsgivaren ändå inte vill ta in vikare för dig så är det ännu bättre att detta kommer upp i tid

  • Vinterankan

    Tycker också du ska ta det innan semestern. Sedan kan jag också tillägga att jag faktiskt inte förstår det för med att man ska vänta pga missfallsrisken. Om man får missfall är det väl bara skönt att få vara öppen med sin sorg istället för att gå runt och låtsas att allt är bra.

  • OPP

    Jag är i v11 nu. Går på semester i Juli och kommer vara i v21 när jag är tillbaka på jobbet. Och jag tänker inte säga något innan. Dels för att det råder kraftig personalbrist redan, och dels för att chefen själv är superdålig på att kommunicera förändringar. Jag berättar när jag kommer tillbaka från semestern. Då kanske chefen har hunnit få lite kraft. Flört 

  • telly

    Jag var i samma läge för två år sen. Jag sökte upp chefen direkt när han kom tillbaka och tog det då. Gick med lösa kläder tills dess.

Svar på tråden Semestertider - När berätta för jobbet?