• Anonym (Nervös)

Har du gjort en rektoskopi eller sigmoideoskopi?

Vilka förberedelser fick du göra inför detta?

Laxermedel eller inte?

• Svar på tråden Har du gjort en rektoskopi eller sigmoideoskopi?
  • OlgaElvira

Ja, jag fick dricka laxermedel ca ett dygn i förväg. En brustablett löst i vatten, smakade sött med hallonsmak. Man blir lätt lite sårig i runt ändtarmen, köp Dermalibour, en fet salva, och smörj efter varje omgång på toa.

• Anonym (Nervös)
    OlgaElvira skrev 2018-06-13 12:57:19 följande:

Ja, jag fick dricka laxermedel ca ett dygn i förväg. En brustablett löst i vatten, smakade sött med hallonsmak. Man blir lätt lite sårig i runt ändtarmen, köp Dermalibour, en fet salva, och smörj efter varje omgång på toa.

Men behöver man verkligen springa på dass vid laxeringen inför rektoskopi/Sigmoideoskopi? Är inte det vid laxering inför koloskopi?

Har aldrig tagit resulax men det är en tub som ska föras in därbak och som ska tömma ändtarmen.
  • OlgaElvira
    Anonym (Nervös) skrev 2018-06-13 13:22:37 följande:

Men behöver man verkligen springa på dass vid laxeringen inför rektoskopi/Sigmoideoskopi? Är inte det vid laxering inför koloskopi?

Har aldrig tagit resulax men det är en tub som ska föras in därbak och som ska tömma ändtarmen.

Kanske är det olika rutiner vid olika kliniker.
  • Anonym (Klyx)

Inför både Rektoskopi samt Sigmoidoskopi har jag fått ta Klyx lavemang. En plastflaska med lång pip som man för upp i ändan och sprutar in vätskan. Sen kniper man för glatta livet så länge man kan. Typ en 5-15 minuter.

Har alltså inte druckit något laxerande men fick dock inte äta typ xx antal timmar innan undersökning. Minns ej exakt. Fick dricka som vanligt dock.

Detta är rutiner för Jönköping. Kan säkert skilja sig åt mellan landstingen.

Aldrig roligt med dessa sorters undersökningar, men jag upplevde det inte så värst farligt. Ont gjorde det inte för mig.

Lycka till

Svar på tråden Har du gjort en rektoskopi eller sigmoideoskopi?