Inlägg från: Anonym (Japo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Japo)

    Vad tycker du om böneutrop?

    Anonym (Emot) skrev 2018-06-13 19:07:20 följande:
    Jag är emot.

    Jag kan också tala om vad en kille jag känner tycker, som har flytt ifrån ett land i Mellanöstern. Han har vaknat till böneutropen kl 4 VARJE MORGON I HELA SITT LIV. Han tyckte det var så skönt att slippa det när han kom till Sverige. Nu måste han flytta ifrån ett bostadsområde i Sverige för att slippa höra oljudet fortsättningsvis.

    Han har berättat väldigt mycket om hur det fungerar (eller snarare inte fungerar) i Mellanöstern och hur illa det är i det han kallar "Mini-Middle-East" där han nu bor. Det var ju det han försöket fly IFRÅN.

    Jag kan inte beskriva det han berättat på ett enkelt sätt. Men det är allvarligt sjukt.
    Precis! Många av de som flytt till Sverige från Mellanöstern, och har flyktingstatus (dvs de flyr dödshot/förföljelse pga religion, politisk åsikt osv) har den erfarenheten. De som flyr krig räknas enligt FN som alternativt skyddsbehövande BTW.
  • Anonym (Japo)
    absalon skrev 2018-06-13 17:05:59 följande:

    Sveriges muslimska medborgare ska ha samma rätt att hålla böneutrop enligt samma regler, som gäller för andra slags "utrop" i kommersiella eller kulturella sammanhang. Är mest en fråga om ljudvolym och tidpunkter under dygnet. Inget att bråka om.Glad


    Fel! De ska ha rätt till samma sorts böneutrop som andra religioner, dvs inget alls.
  • Anonym (Japo)
    Anonym (x) skrev 2018-06-13 17:18:20 följande:
    När det gäller Växjö så är det ju ganska anmärkningsvärt att de som bor närmast inte verkar lida av böneutropen, men att folk från resten av Sverige tycks det störa väldigt mycket.
    De som vågar uttala sig är de som inte störs. De som bor i området och förtrycks av de religiösa i området vågar inte protestera. tro mig!
  • Anonym (Japo)
    Anonym (Lägg ner alltihop.) skrev 2018-06-13 19:19:38 följande:

    Varken böneutrop, kyrkklockor eller andra religiösa saker som låter ska vara tillåtet.


    Kyrkklockor tycker jag är OK. De är ganska harmlösa. Om kyrkor hade haft böneutrop på samma sätt som muslimska moskéer hade dessa förbjudits i samma sväng som homosexuella fick tillåtelse att vigas i kyrkan och som gjorde att kvinnor från 50-talet fick bli präster! Kyrkklockan är en signal, inte en skanderande trosbekännelse.
  • Anonym (Japo)
    Anonym (eftervalet....) skrev 2018-06-14 00:16:48 följande:
    När journalisterna gick ut och frågade vad folk tyckte frågade de en tonårig utländsk flicka.... Dessutom, förstår du i vilken position du som kritisk granne försätter dig i om du klagar? Araby är inte någon lekskola direkt..
    Nej, om någon av de som bor i Araby i TV skulle säga att de inte vill ha böneutrop skulle de sedan bli trakasserade, hotade och misshandlade.
  • Anonym (Japo)
    Anonym (Japo) skrev 2018-06-18 10:19:07 följande:
    Kyrkklockor tycker jag är OK. De är ganska harmlösa. Om kyrkor hade haft böneutrop på samma sätt som muslimska moskéer hade dessa förbjudits i samma sväng som homosexuella fick tillåtelse att vigas i kyrkan och som gjorde att kvinnor från 50-talet fick bli präster! Kyrkklockan är en signal, inte en skanderande trosbekännelse.
    Hmmm, blev lite virrigt. Vad jag menar är att om kyrkor haft böneutrop hade de förbjudits i samma process som gjorde att kvinnor fick bli präster, som gjort att homosexuella får gifta sig i kyrkan, och som gjort att vi inte längre har kristendomsundervisning i skolan.
  • Anonym (Japo)
    Anonym (T) skrev 2018-06-18 10:28:35 följande:

    Vi kan inte ha olika regler för olika religioner, då har vi inte längre religionsfrihet i Sverige.
    Jag anser att religion är ett otyg, och hör inte hemma i det allmänna rummet, så förbjud alla såna yttringar, både kyrkklockor och böneutrop.
    Det finns ingen anledning att ha någondera och tillåter vi en så måste vi tillåta båda. 


    Klockringning är OK. Böneutrop är inte OK. Men det ska vara lika för all. Alla religioner som vill ska kunna ha klockringning men varken kristna eller muslimer eller andra får skandera ut trosbekännelser för att få folk att komma till bön.
  • Anonym (Japo)
    Anonym (T) skrev 2018-06-18 10:44:36 följande:
    Fast det handlar ju inte om muslimer i första hand, det handlar om Sverige vill vara ett land som respekterar mänskliga rättigheter.
    Och du angående att ta seden dit man kommer, vet du hur många kyrkor svenska kyrkan har i utlandet?
    Men jag är på din sida här, förbjud skiten, både kyrkklockor och böneutrop.
    Du klagar på böneutropen, men säg mig vad gör kyrkklockor för nytta utom att föra ett jävla oväsen?
    Är kyrkklockor skanderande trosbekännelser om att kristendomen är det enda rätta? Kyrkklockor kan snarare jämföras med klockorna som ringer i skolorna för att eleverna ska veta när lektionerna börjar.

    Kyrkor bombas och förstörs i muslimska länder. Kristna förföljs.
  • Anonym (Japo)
    Anonym (Förbjud!) skrev 2018-06-18 10:50:30 följande:
    För att vi har haft det i alla tider. Så varför ska vi sluta med det helt plötsligt? Kyrkklockor ringer endast vid begravningar bröllop och på söndagar i vissa städer men böneutrop är DAGLIGEN. Nu har det förhoppningsvis inte gått så långt att det är dagliga böneutrop i Sverige men eftersom böneutrop överhuvudtaget blivit tillåtet så lär även dom dagliga bli det tids nog, och det kan jag lova kommer störa allmänheten.
    Om moskeer ska ha böneutrop så som det egentligen ska vara är det 5 gånger varje dag. Fem gånger om dagen som alla runt omkring ska få höra att Allah är den ende guden (och alla andra alltså är fel). Jag undrar hur positiva folk varit om det varit ett villkor att böneutropen måste vara på svenska.
  • Anonym (Japo)
    Anonym (T) skrev 2018-06-18 10:41:17 följande:
    Om inte religionsfriheten omfattar alla religioner så har vi inte religionsfrihet och då bryter Sverige mot en av dom viktigaste mänskliga rättigheterna.
    Förstår du då att det inte går att plocka dom bitar man vill, ur religionsfriheten och skippa andra som inte passar. 
    Det är inte religionsfrihet att vara tvungen att lyssna till en annan religions trosbekännelse om att deras religion är den enda rätta!!!
  • Anonym (Japo)
    Anonym (Mym) skrev 2018-06-18 13:27:51 följande:
    Vi har religionsfrihet även utan böneutrop, utan barnäktenskap, utan bortgifte, utan sharialagar.. Det är inte svart eller vitt att man måste tillåta allt bara för man har religionsfrihet i ett land. Just religionsfrihet betyder att alla religioner ska vara här i Sverige och att då har en moské som proklamerar ut islam över en stadsdel och att Allah är enda guden det rimmar jävligt dåligt med religionsfrihet.
    Precis! Om böneutrop tillåts kan lika gärna alla våra kyrkor kunnat sluta med klockringning och istället skrika ut en kristen trosbekännelse. Hur kul hade det varit? Men det hade vi ju fått acceptera. Det ska ju vara lika för alla.
Svar på tråden Vad tycker du om böneutrop?