• Chaspur

Lever i sin egna värld

Hejsan.

Börjar bli riktigt trött på min bror just nu och vet inte vad jag ska göra med honom. Han lever som sagt var i sin egna lilla värld som ingen annan här gör. Och när man försöker prata med honom och berätta hur saker och ting egentligen ligger till så blir han bara sur och aggressiv och fortsätter att tro pain egna version. Och nu på senaste tid har han blivit sjukt våldsam. Han har hoppat på mig flera gånger utan att jag har lagt ett finger på honom. Jag gillar verkligen inte att slåss, har aldrig gjort det och inget jag vill göra. Men när han står och slår mig så tänker jag försvara mig. Men det jag blir trött på är att efteråt så går han runt och säger till hur många som helst att jag konstant misshandlar honom. Det värsta är och det kommer låta konstigt men det är att en utav gångerna började han bråka med Mig för att det inte fanns någon bröd hemma och det var tydligen mitt fel. Så när jag sa att han fick lösa det själv började han slå mig istället. Jag vart blev ganska sur och gick till köket och kollade i frysen och där fanns det 2 påsar bröd. Så jag tog dom och kastade det på hon och så att det fanns bröd. Och det var tydligen ett mordförsök jag gjorde då. Skulle ta flera dagar att skriva allt som hänt men det jag ville få ut är han får en uppfattning över en situation som egentligen inte stämmer och sen vägrar han att lyssna på sanningen. Och han bråkar med hela familjen och inte bara mig. Han är 19 år

• Svar på tråden Lever i sin egna värld
  • OlgaElvira

Har han någon sysselsättning, skola eller jobb? Hur hanterar era föräldrar era bråk? Hur gammal är du?

Vi behöver mer information för att kunn komma med några vettiga kommentarer.

• Chaspur

Han gick precis klart skolan så sysselsättning har han haft. Min far skäller för det mesta och min morsa lyssnar bara fast ingen tar riktigt tag i det och pratar med honom. Jag är 21 förresten. Och har hur många gånger som helst försökt att prata med honom men han är verkligen inte öppen för det. Han har alltid försökt att undvika konflikter. Och om det är något han har gjort så ljuger han och nekar in i det sista. Han ljuger fruktansvärt mycket Och det har han gjort hela tiden. Oftast bara om lite mindre saker som om han har råkat tappat bort eller tagit sönder något som inte är hans, då vet han bara inget om det och blir sur om man frågar om det. Känns bara som att alla ska anpassa sig för honom och om han inte får som han vill så är alla andra dumma i huvudet. Vet att han röker på veldigt mycket.

• Chaspur

Sen tycker han att det hela tiden är alla andra som gör fel och han kan inte förstå att det är han som skapar dom flesta problemen. Jag blir sur när han konstant ljuger om saker. Då går han runt och säger att jag är taskig mot honom för att jag är arg. Men säger aldrig att det är på grund av att han har ljugit om nånting han tagit sönder som är mitt. Utan det är jag som är problemet enlikt honom. Har fler exempel om ni vill ha och bara att ställa frågor. P

• OlgaElvira

Hans problem med sanning och att ta konsekvenserna av sina misstag är inte ditt ansvar. Det är dina föräldrar som har fostrat honom. Dock drabbas du av effekterna. Vad kan du göra? Inte särskilt mycket. Du har försökt med att konfrontera honom och det har inte gett önskad effekt. Att fortsätta på samma sätt och förvänta sig ett annat utfall är en definition på galenskap. Du har två val, flytta, du är 21 år så det är väl dags i alla fall. Du kan också bestämma dig för ett annat bemötande. Du kan välja att tillämpa ett lågaffektivt bemötande istället för att se vilken effekt du kan få.

Men, din brors problem är hans och inte dina. Ditt första val bör var att flytta.

• Estetmamman

Han verkar inte må bra alls kanske deprimerad och inga vänner och socialt umgänge? Han behöver förmodligen stöd och hjälp. Kan vara svårt att förstå irrationella beteenden ibland. Hoppas han inte är självmordsbenägen. Prata med fler vuxna och hans vänner på ett bra sätt. Hitta på bra saker med honom?

• Chaspur

Vet att jag inte ska bo kvar hemma, har själv bara hanterat en depression under en längre tid och har nu precis skaffat mig ett jobb. Så mitt nästa mål är att fixa boende så fort som möjligt. Han har dock ganska många kompisar som han umgås med väldigt ofta. Men bra mår han nog dock inte. Men han vill ju inte säga något till någon och istället tar ut det med ilska mot familjen. Och alla i familjen börjar tröttna på honom för han tar så mycket energi ifrån oss alla.

Svar på tråden Lever i sin egna värld