• fiffffi

    Tårtbiten vi aldrig fick

    På mitt jobb bjuds det på fika ibland, respektive grupp som får nåt över brukar lämna kvar det på bordet för att de som vill kan ta en bullbit eller annat. Idag var det en tårtbit kvar, jag tog en smal slice (det blev mycket kvar) och då kommer en yngre kille fram och säger: ursäkta men det där är vår tårta, jag kände mig som en tårttjuv, skakade av assietten och sa ok då tar jag ingen. Varpå han gick. Var det ohyfsat av honom?

  • Svar på tråden Tårtbiten vi aldrig fick
  • Mortiscia

    Det verkar som om just den gruppen köpt tårtan på egen hand och då ska man ju inte nalla av den så klart. I så fall var han helt i sin rätt att säga ifrån.

    Man ska inte anta att allt är fritt att äta, bara för att det "brukar" vara så.

  • Fosse

    Om det är kutym att dela med sig av resterna så är det väldigt märkligt. Ville någon spara till senare hade de väl fått ställa undan biten.

    Låter man bullar/kakor/tårta stå framme i ett gemensamt fikarum efter man är klar så tycker jag att det är fritt fram!

  • Fosse
    Mortiscia skrev 2018-06-13 17:52:59 följande:

    Det verkar som om just den gruppen köpt tårtan på egen hand och då ska man ju inte nalla av den så klart. I så fall var han helt i sin rätt att säga ifrån.

    Man ska inte anta att allt är fritt att äta, bara för att det "brukar" vara så.


    Jodå, det tycker jag! 
  • moaguuun

    Ja det var konstigt av honom. Vad gör det om någon tar en bit? Herregud.

  • fiffffi
    moaguuun skrev 2018-06-13 17:58:05 följande:

    Ja det var konstigt av honom. Vad gör det om någon tar en bit? Herregud.


    Tack! Ja jag tyckte det var så oartigt. Jag skulle aldrig göra så inte ens om det var en tårta som inte var en rest, gå fram till nån som redan skurit upp en slice och få den personen att känna sig skyldig för en tårtbit!
  • Aliona

    Fast jag tyckte att han lät artig, eller så artig man kan vara när man tillrättavisar någon. De kanske väntade på fler i sin grupp?

    Du hade dock inte behövt bli förolämpad. Du gjorde ju bara som ni brukar! Inget att skämmas över! Du hade bara kunnat svara ?jaha, ursäkta, det brukar vara till alla när det står framme? och så är det inte mer med det.

Svar på tråden Tårtbiten vi aldrig fick