Inlägg från: Anonym (simsalabim) |Visa alla inlägg
  • Anonym (simsalabim)

tungt att andas när jag slappnar av

Det låter som jag jämt sedan jag var ung. Har tolkat mitt tryck i bröstet som stress. Får det av att vistas i miljöer med mycket intryck och när jag har krav på mig att prestera. Kan inte ändra på min miljö eller kraven på mig särskilt mycket så har hittat andra sätt. Motion, bastu och meditation*.

*vilket bla har samma effekt som gäspning men mer effektiv, man blir bra på att normalisera andningen vilket lugnar ner kroppen och knoppen.

• Anonym (simsalabim)

Om du är intresserad av testa olika saker så skulle du kunna testa mindfulness. Det bästa är att gå någon kurs men man kan ta in det själv också. Det handlar om att lära acceptans över det som är och att lära sig leva i nuet. I nuet finns ingen oro från gårdagen eller morgondagen. I nuet är man bara. Hittar man nuet så släpper stressen (tillfälligt, men den kommer ju tillbaka). Det man kan börja med är någonting som kallas för bodyscanning. Det är väldigt basic sätt att landa i sin kropp och lära känna den. Som en bieffekt brukar stressen försvinna och man sväva iväg i någon sorts lulligt lugn.

Svar på tråden tungt att andas när jag slappnar av