Ojämn bodelning?
Ok kan du inte svara så kan du inte. Det är ju dock ett exempel som kan existera i verkligheten.
Ok kan du inte svara så kan du inte. Det är ju dock ett exempel som kan existera i verkligheten.
Men snälla du läs tråden istället. Har jag sagt att det är normen? Nej. Det är ett exempel (som skulle kunna vara verkligt) där kvinnan skulle få en kvarts miljon ingen anledning alls enligt den lag vi har idag.
Och det är det jag inte har fått något svar på i denna tråden. VARFÖR står kvinnan för de sakerna? Kan hon inte tänka så långt att hon förstår att det blir bättre om det delas istället?
Och om hon fortsätter betala så kanske det blir ett uppvaknande för henne vid ett uppbrott istället. Nu lagstiftar vi så att vi kan fortsätta vara dumma.
Så dom som har valt att leva i en jämställd relation redan nu ska straffas?
Själv tycker jag det är bullshit att det är samhället som ska vara jämställt i det här fallet. Varje par kan göra det millimeterjämställt om de så vill, det är inget i samhället som står i vägen. Samhället har redan gett möjligheterna, vad är problemet?
1. Dom har dock ett val att bli jämställda. Varför skulle vi då lagstifta med fördel till dom som väljer att inte bli det?
2. Håller med att man måste skriva avtal. Synd att det ska behövas.
"Eftersom de som redan är jämställda inte drabbas av lagen." Que? Ett par som delar lika på allt förutom ett högtalarsystem som mannen köpt för en halv mille, drabbas inte han av lagen då om han inte har ett jävla avtal?
"Ibland på pappret orättvis, men i verkliga livet rättvis". Det blir inte rättvist i verkliga livet då vem som tagit hand om hushållssysslor osv inte spelar någon som helst roll när det kommer till uppdelningen sen.
Varför inte leva med konsekvenserna av att man inte utnyttjar de möjligheter till jämställdhet vi har i Sverige? Ne då, man måste självklart gotta till sig pengarna av sin mans högtalarsystem också.