• Anonym (Slödder)

Mobil el berusad med bebis?

Ett spädbarn märker ju inte om en förälder är berusad?

Då skulle den ju märka om man är mobilberoende, I viss ålder kväver ju bebisen uppmärksamhet.

Men när börjar det "störa" ifall en förälder är påverkad av något?

Är det dåligt för en ett åring att bli omskött av en "icke närvarande" förälder, typ lite salongsberusad eller hög på socker?

Värre än den förälder som sitter med näsan i mobilen hela dagen???

Åsikter? Synpunkter?

• Svar på tråden Mobil el berusad med bebis?
  • taquine
    Anonym (fa) skrev 2018-06-15 12:21:43 följande:
    Din åsikt är förbjuden!! Det är ju MIN RÄTTIGHET att skaffa barn oavsett vilka begränsningar jag har!!! Det finns inga hinder, missbruk, ekonomisk situation, psykiska problem, whatever. Vill jag ha barn så ska jag få ha barn och det är samhällets förbannade skyldighet att ta hand om dem åt mig. PUNKT. 

{#emotions_dlg.djavulsk}
    Ja precis, räcker att läsa härinne hur många som faktiskt tycker så. Så många tragiska människor...
    Goodness me
  • Anonym (Em)
    BossHoss skrev 2018-06-15 12:06:18 följande:

Tycker kanske att har m,an problem med något missbruk så skall man inte skaffa barn

Din åsikt är förbjuden!! Det är ju MIN RÄTTIGHET att skaffa barn oavsett vilka begränsningar jag har!!! Det finns inga hinder, missbruk, ekonomisk situation, psykiska problem, whatever. Vill jag ha barn så ska jag få ha barn och det är samhällets förbannade skyldighet att ta hand om dem åt mig. PUNKT. 

Nej man borde ju inte det. Missbruk, psykiska eller fysiska svårigheter och sjukdomar, ekonomiska problem osv kan ju dock uppstå när som helst i livet, även efter att man redan har barn och familj.

Det är ju inte heller så att alla som har ett missbruk eller en psykisk sjukdom har någon som helst insikt i sin egen problematik. Snarare är det nog oftast väldigt lite självinsikt. Men många varken får eller söker hjälp av samhället.

Mvh/ barn till en deprimerad alkoholist som har varit tvungen att klara sig själv sedan barnsben.
  • Anonym (Slödder)
    Anonym (Em) skrev 2018-06-15 12:01:23 följande:

Om man inte tar hand om barnet och ger det den omvårdnad och uppmärksamhet den behöver så tar det ju skada oavsett vilket som är orsaken.

Man kan ju vara berusad och fortfarande lyckas ta hand om och ge sitt barn uppmärksamhet och man kan vara helt nykter och mobilfr men ändå skita i sin unge och ge barnet stora psykologiska skador.

Det beror ju inte i första hand på vad som distraherar föräldern utan hur den lyckas uppfylla barnets behov.

Anonym (fa) skrev 2018-06-15 11:50:20 följande:

Att var berusad tillsammans med sina barn handlar ju inte bara om hur de uppfattar en, det handlar ju om den berusade klarar att ta hand om barnet, speciellt ett spädbarn. Alkohol gör att man får dåligt omdöme, det är ju inte bra när man är ansvarig för en liten bebis...

Nu har jag vuxit upp med en alkoholiserad förälder och jag är ganska övertygad om att det är värre med en full mamma än en ibland icke-närvarande mamma, det är min åsikt.

Med det sagt så försvarar jag inte mobilberoende heller, men det finns ju grader i helvetet.

Men om en förälder dricker lite dagligen, dvs inte är full men hela tiden påverkad? Och klarar av att sköta bebisens basala behov. I vilken ålder börjar barnet behöva mer än så? När och av vad uppkommer psykologiska problem pga detta? Och varför skulle sprit vara värre än något annat?
  • Anonym (Slödder)
    Anonym (Em) skrev 2018-06-15 12:38:15 följande:

Nej man borde ju inte det. Missbruk, psykiska eller fysiska svårigheter och sjukdomar, ekonomiska problem osv kan ju dock uppstå när som helst i livet, även efter att man redan har barn och familj.

Det är ju inte heller så att alla som har ett missbruk eller en psykisk sjukdom har någon som helst insikt i sin egen problematik. Snarare är det nog oftast väldigt lite självinsikt. Men många varken får eller söker hjälp av samhället.

Mvh/ barn till en deprimerad alkoholist som har varit tvungen att klara sig själv sedan barnsben.

Nej, det är just det. Missbruk genomsyras oftast av förnekelse, och även om man "vet" att man gör fel så glöms det bort och blir svårt att bryta.

Oftast är skadan redan skedd innan man "fattar" vad som hänt.

Hur är din relation till din förälder idag och vilka svårigheter har du haft pga detta?
  • Anonym (Slödder)
    Anonym (H) skrev 2018-06-15 11:57:36 följande:

Berusad är värre , men det är pest eller kolera...

Jag har sett flera gånger att föräldrar stirade på sin mobil och gick mot röd gubbe...

Puttade ut barnvagnen först...

Som tur hann bilarna stanna.

Herregud, så hemskt!! Sådana föräldrar önskar man inte åt någon..
  • Anonym (fa)
    Anonym (Em) skrev 2018-06-15 12:38:15 följande:

Så är det, men förvånansvärt många har olika typer av problematik redan innan de skaffar barn och tycker att deras egna önskemål och drömmar väger tyngre. Jag förstår att självinsikten ibland inte finns med i bilden, men oavsett så är det alltid barnen som drabbas i slutändan. 
    Mvh/exakt samma som du...
  • Anonym (fa)
    Anonym (Slödder) skrev 2018-06-15 12:38:47 följande:
    Anonym (fa) skrev 2018-06-15 11:50:20 följande:

Att var berusad tillsammans med sina barn handlar ju inte bara om hur de uppfattar en, det handlar ju om den berusade klarar att ta hand om barnet, speciellt ett spädbarn. Alkohol gör att man får dåligt omdöme, det är ju inte bra när man är ansvarig för en liten bebis...

Nu har jag vuxit upp med en alkoholiserad förälder och jag är ganska övertygad om att det är värre med en full mamma än en ibland icke-närvarande mamma, det är min åsikt.

Med det sagt så försvarar jag inte mobilberoende heller, men det finns ju grader i helvetet.

Men om en förälder dricker lite dagligen, dvs inte är full men hela tiden påverkad? Och klarar av att sköta bebisens basala behov. I vilken ålder börjar barnet behöva mer än så? När och av vad uppkommer psykologiska problem pga detta? Och varför skulle sprit vara värre än något annat?
    Ja, den frågan går nog inte att svara på. Missbruk och psykiska problem påverkar sannolikt barnet från start, jag gissar att anknytningen störs med en gång.

Sprit är inte värre än något annat, det finns nog en hel del likvärdiga beteenden, men jag vet inte om jag tror att just socker eller mobiler har samma förödande konsekvenser. Det är klart att en del föräldrar kanske spenderar för mycket tid med mobilen, men menar du att det skulle vara 24/7 och på bekostnad av allt annat? Då kan man sannolikt inte sköta jobb eller annat heller. 
  • Anonym (Slödder)
    Meriall skrev 2018-06-15 11:33:36 följande:

Hög på socker? Det blir man inte... eller menar du någon med diabetesproblem?

Ja jag tror det är dåligt med både mobil och berusning men berusning är värre då den föräldern inte kan skärpa till sig om något händer.

Men att inte ge uppmärksamhet är ju samma. Dock tror jag den berusade är mer "konstig" vilket också är mkt värre än distraherad, typ konstig blick och röstläge etc.

Ett ettåring är så pass stor att den vet hur föräldern brukar vara och kan tycka det är obehagligt om den är avvikande.

Om du överdoserar socker blir du slö i huvudet, "hög" av sockret, om du är socker känslig.

Tycker du att en ettåring blir skadad av det? Om föräldern aldrig varit stabil utan varit sådan från början, t.ex. pga depression eller andra missbruk.

Vad händer i hjärnan på barnet med en "problem förälder" till skillnad från ett barn till en "frisk" förälder?

Jämförelsevis föräldrar med olika diagnoser, där humöret och uppmärksamheteten är störd?
  • Anonym (H)
    Anonym (Slödder) skrev 2018-06-15 12:45:32 följande:

Herregud, så hemskt!! Sådana föräldrar önskar man inte åt någon..

Ja. Det är såklart inte jättevanligt , men jag tror jag har sett 2 personen göra så.
  • Anonym (Slödder)
    Anonym (fa) skrev 2018-06-15 12:51:33 följande:

Ja, den frågan går nog inte att svara på. Missbruk och psykiska problem påverkar sannolikt barnet från start, jag gissar att anknytningen störs med en gång.

Sprit är inte värre än något annat, det finns nog en hel del likvärdiga beteenden, men jag vet inte om jag tror att just socker eller mobiler har samma förödande konsekvenser. Det är klart att en del föräldrar kanske spenderar för mycket tid med mobilen, men menar du att det skulle vara 24/7 och på bekostnad av allt annat? Då kan man sannolikt inte sköta jobb eller annat heller. 

Du menar att barnet skulle då få en otrygg-ambivalent anknytning, eller?

Jag menar det ja. Om den förälder som stannar hemma med barnet "sjunker" så, och inte orkar mer än att ta hand om det viktigaste. Är missbruk värre än depression i det läget?

Hurdana svårigheter har du haft pga din förälder och vilken form av kontakt har ni idag?
Svar på tråden Mobil el berusad med bebis?