• emmzan

Få bort katterna från tomten??

Hejsan!

Vi flyttade in i vårt lilla hus i höstas, trivs jättebra förutom ett "litet" problem...grannens KATTER!
    Dom går och pissar överallt...en dag när vi bar in varor från bilen efter att ha varit och handlat lämnades bagageluckan till bilen öppen ca: 2 minuter..under den tiden hann en av katterna in i bilen och pissa..mm..luktar JÄTTEGOTT i våran fina bil nu..
    Sen så slinker dom in under vårt hus och pinkar överallt så nu börjar tillochmed den stanken att ta sig in i vår hall..!!!!

Känns trist att man inte törs ha barnvagnen ute på altanen, och hur ska det bli med stolsdynor och sånt till sommaren...?

Någon som vet om det finns något man kan göra för att hålla katterna borta från tomten?

Jag är ingen katthatare, har haft flera själv...dock innekatter...

Snälla, hjääälp oss!!!!!

Kram /emma

• Svar på tråden Få bort katterna från tomten??
  • Miss Daisy

Informera grannen, se till att de får sta för kostnaderna för det elände katterna har orsaket (sanering av bil osv) och sen får de införskaffa fy-sprayer eller vad som behövs. Eller hålla sina katter inne!

• majzzan

Det ska finnas 'strö' ser ut som gröna korn... i djuraffären... strör man sånt på tomten så kommer dom inte in där..... hade sådant när jag bodde i radhus å tröttnade på grannens katter... men dom smälter ju efter ett tag så får man 'så' nytt......

lycka till

• Mystra

Spruta med vattenslangen på dem så fort ni ser dem.

Vi har också kört med vitpeppar mot våra egna katter när de har pinkat i blomlådorna och det har väl hjälpt så där.

"Fy-spray" har också funkat så där.

• nixpix

Har du en vattenslang så spruta vatten på katterna när du ser dom på din gård. Det gillar dom inte...

• emmzan

Mmm, vattenslangen komemr fram till sommaren..värre på vintern då har vi vattnet avstängt på utsidan..men ska hafa grannen så fort jag ser honom..tack för alla svar!!!!

• tutim

Hoppas det är ok att jag "lånar" tråden lite - hur får man bort sånt vidrigt hankattspink från en vardagsrumsmatta? Har haft den ute på vädring och då har kvarterets alla katteländen passat på att markera på den så nu går den inte att ha inomhus. Får man bort det med något bra medel eller är det kemtvätt som gäller?

Sorry för att jag är liite ot, hoppas det går bra

• imp

tutim kan vara svårt att få bort han katts kiss. ring till kemtvätt o hör vad de tror. själv så har jag fått slänga det som katter har kissat på för de går dit igen de känner ju doften själv.  men det är kanske inget problem om du inte har katt själv. 

• Lillan7704

Tutim:

Dränk mattan i ättika och häng ut och vädra den! Det tar garanterat bort lukten!! Vår ena katt satte sig i sängen ett par gånger och det var det enda som hjälpte..

• Lillan7704

Menar ju inte hela mattan nu, utan bara där katten har kissat.. =)

• näbben

Kopierar in ett tidigare skrivet svar. Ett fel i infon dock Medlet kostar ca 150 kr.

"Stain &Odor Remover" från Gibbon ab heter en spray jag köpte är vår katt hade skapat en olycka i vår nya bilbarnstol.

FUNKAR FAKTISKT!!!

Luktar inte längre trots att barnstolen stog inplastad i ca 2 månader innan vi gjorde något åt det. Kostar ca 50 kr för 360 ml men värt varenda krona!

Vet dock inte vad du kan göra åt katterna som redan är där. Oika metoder funkar olika för olika flk (katter). Citrusfruktskal kan funka i tillägg till det som nämnts ovan.

Lycka till!

• Cingla

Har samma problem!!! Hatar grannens besökande katt. Skurade våra dynor tusen gånger i somras. Vill oxå ha tips!! Fy spray fuknade inte. Inte heller en sån där "låda med ljud" Grr

majzzan: vad var det för korn? Funkade de??

• Akinna

jag håller med lillan 7704 ättika funkar e ju tråkigt att sånt ska behöva hända detta med katt piss men det är ju sånt man får ta när man bor i hus TYVÄRR och grannarna har utekatter ...

• lilla mej

vet du vem som äger katten? iså fall prata med dom om dom kastrerar katten tar det bort det "revirsprayet" som han katter har och det är det som luktar.

• MARIA99

prata med grannen om det! Låter ju konstigt att de går & kissar! Kanske är de okastrerade & de kan kastrera dem?
    Här klagar då grannen bara de går innanför tomtgränsen UTAN att kissa så då borde väll ni kunna säga till..

• Cingla

Åter igen!!
    majzzan: vad var det för korn? Funkade de??

Svar på tråden Få bort katterna från tomten??