• UndrandeSökare

Spermietest i Riga

Millan644 skrev 2018-06-15 16:10:32 följande:

Jag har precis haft oturen att drabbas av mitt fjärde missfall. Har läst lite på nätet och här om olika orsaker till missfall och stötte då på att man kan göra ett särskilt spermietest i Riga för att upptäcka DNA fel. Testet finns inte i Sverige såsom jag förstått det? Ni som gjort testet, vilken klinik har ni vänt er till?

Avaclinic i Riga, Lettland går vi hos. Där får man göra Sperm dna fragmentationstest. Det kostar ca tusen kronor och man får svaret via mail efter ett dygn.

Min man gjorde testet där efter att vi hade fått 5 missfall och jag hade innan dess också fått immunutredning i Aten och behandling med Trombyl, Fragmin, kortison och Intralipid men ändå missfall (nr 5).

Sperm dna fragmentationstestet är mycket bättre än alla Svenska spermatest för även spermier som ser normala ut i mikroskop kan ha Dna-fel eller Fragmentationsfel och inga svenska tester kan testa för det.

Så maila Avaclinic och res dit och ta testet, det rekommenderar jag absolut ! Flyget till Riga tar 1 timme från Arlanda och det finns också båt dit. Avaclinic ligger på 10 min promenadavstånd från båtterminalen i Riga.

Jag rekommenderar deras Koordinator Veronika, hon svarar snabbt på alla frågor.Jag gick in på klinikens hemsida en vardag och började chatta med henne. Sen fortsatte vi kontakten via mail.

Klicka på mitt blåmarkerade namn för att läsa hela vår historia ! Hör av dig om du har fler frågor.
  • UndrandeSökare

Vårdepp- Verkligen trist att höra att ni fått så dåligt bemötande av ivfRiga.

När vi skulle välja klinik 2015 så valde vi bland annat mellan IvfRiga och Avaclinic. Men då var det många som hade skrivit här på Familjeliv att de var missnöjda med IvfRiga och många hade skrivit att de var nöjda med Avaclinic. Så vi valde Avaclinic och är nöjda med dem.

Så om ni vill byta klinik kan jag rekommendera Avaclinic i Riga. De gör också PGS, men där görs det direkt och man får svaret samma dag och kan sätta in normala embryon nästa dag (man behöver alltså inte ta provet och sen frysa in embryona en månad först).

Jag såg också i en annan tråd att du var missnljd med Sokolova i Göteborg. Testa med Partus i Göteborg istället. Vul där kostar 300kr.

• UndrandeSökare
    Vårdepp skrev 2018-08-21 23:22:35 följande:

Tack för ditt svar och dina tips. Det värsta är ju att vi har min mans sperma fryst på IVF Riga, och han vill verkligen inte åka och göra det igen. Men hur funkar det med pgs direkt? Embryona måste ju bli fem dagar, och då är man väl inte kvar?

Avaclinic gör PGS på dag 5 och insättning på dag 6 och då fryses också resterande normala embryon in. Man får endera resa dit 2 gånger, vid befruktning och sen vid insättning, eller så stannar man i Riga i en hel vecka.
  • UndrandeSökare
    Vårdepp skrev 2018-08-22 08:48:08 följande:

Ok. Vi fick ju aldrig något bra embryo, så vi kom aldrig dithän. Nu när jag skriver detta så blinkar det i högra kanten av skärmen en annons från IVF Riga. De har en oerhört hård marknadsföring. Jag har märkt när jag har googlat att jag har svårt att hitta mina egna inlägg om kliniken eftersom de första sidorna som kommer upp (flera stycken) är klinikens egna. De har över 3000 solskenshistorier på sin sida skriver de, och de man kan läsa känns oerhört tillrättalagda. 

Vårdepp skrev 2018-08-21 23:22:35 följande:

Tack för ditt svar och dina tips. Det värsta är ju att vi har min mans sperma fryst på IVF Riga, och han vill verkligen inte åka och göra det igen. Men hur funkar det med pgs direkt? Embryona måste ju bli fem dagar, och då är man väl inte kvar?

Så hur tänker ni göra nu? Kommer ni byta klinik ? Välja äggdonation istället? Eller ge upp om fler syskonförsök? Eftersom ivfRiga inte längre svarar på era kontaktförsök menar jag ?
  • UndrandeSökare
    Millan644 skrev 2018-06-15 16:10:32 följande:

Jag har precis haft oturen att drabbas av mitt fjärde missfall. Har läst lite på nätet och här om olika orsaker till missfall och stötte då på att man kan göra ett särskilt spermietest i Riga för att upptäcka DNA fel. Testet finns inte i Sverige såsom jag förstått det? Ni som gjort testet, vilken klinik har ni vänt er till?

Hur har det gått för dig? Har ni varit i Riga och gjort Sperm dna fragmentationstest nu?
  • UndrandeSökare
    Millan644 skrev 2018-10-18 19:10:14 följande:

Vi gjorde spermietest via IVF Riga och hade väl inga jättepositiva erfarenheter. Allt gick bra tills vi kom dit och dem la på 100 euro mot vad dem skrivit i mejlet. Med motiveringen att vi inte var lettiska medborgare och att det därför blev dyrare. Detta trots att vi tydligt skrev i mejlet att vi var svenska medborgare redan från början innan dem ens sa något pris. Nästa sak var att vi fick provresultatet på lettiska, vilket inte var till mycket hjälp. Bad om en översättning på engelska men då slutade dem svara på mejlen. Så inga jättepositiva erfarenheter tyvärr.

Det finns flera kliniker i Riga, det var synd att ni valde att göra spermatestet hos ivfRiga och inte Avaclinic som vi går på.

Tyvärr har jag hört att många är missnöjda med ivfRiga så dem skulle jag inte välja.

Däremot Avaclinic vet jag många som är nöjda med.

Det var dåligt att ni inte fick någon förklaring på ert spermatestresultat av kliniken. Det du kan göra är att använda Google translate från Lettiska till Svenska. Då får du veta vad orden betyder.
  • UndrandeSökare

På Avaclinic i Riga betalade vi 750 kr när vi gjorde testet, det var inga extra avgifter för att man är svensk. Vi begärde att få ut hela labbrapporten vilket vi fick via mail, och den var på Lettiska. Så jag översatte med Google translate från Lettiska till Svenska, men vi fick också veta vad provresultaten betydde av vår koordinator.

Så testa med Google translate. Annars lägg ut en bild på testresultatet här så ska jag försöka hjälpa er tolka vad det betyder.

• UndrandeSökare

Trådstartaren- Jag kan också rekommendera ivfSerums Mensblodtest som man gör hemifrån och skickar till labbet i Aten. Man kan ha baciller därinne utan symptom och utan att de svenska testerna visar något. Om man har baciller därinne så kan de störa implantationen när embryot försöker fästa och då blir resultatet minus eller missfall.

Man gör både Locus Medicustestet och 11 in one testet och det kostar sammanlagt 300euro.

Om baciller hittas får både mannen och kvinnan varsitt recept på antibiotika som kan lösas ut på svenskt apotek. Man får provsvaren på engelska.

Man behöver bara 5 saker, införskaffa dem redan nu i god tid innan nästa mens.

1. En vadderad påse av minsta storlek

2. Några frimärken

3. Koksaltlösning (att späda blodet med lite i provröret)

4. Urinprovrör med skruvkork

5. Instruktioner inkl adressen att posta till som man hittar om man googlar på ivfSerum infection screening

• UndrandeSökare
    Millan644 skrev 2018-10-19 12:18:29 följande:

Är det någon härinne som testat positivt på mensblodtestet? Vilken antibiotika fick ni och i vilka doser?

Har du gjort Mensblodtestet? Eller funderar du på att göra det? Jag har gjort det själv men på mig hittades inget så jag slapp antibiotika. Vilka sorters antibiotika man får beror på exakt vilka baciller som hittas.

Om tex hidden chlamydia hittas får både mannen och kvinnan varsin 25-dagars kur med flera olika sorters antibiotika.

Ställ frågan i Atentråden istället, där finns det många som testat positivt på olika baciller och fått olika antibiotikakurer.
Svar på tråden Spermietest i Riga