Klaralokghdy skrev 2018-06-19 21:25:08 följande:
Många verkar tänka att parterapi är till för att rädda förhållanden. Men många jag pratat med som faktiskt gått i familjeterapi har använt det för att skapa ett bättre avslut. Kanske har man tänkt skilja sig från början, kanske inte, men i vilket fall har en stor del av terapin, när man väl bestämt sig för att skiljas, handlat om att kunna avsluta utan att skapa en massa konfliker. Som man kan se här på fl hade säkert enormt många fd par, och framförallt deras barn, mått betydligt bättre om de gett familjeterapi en chans, oavsett om man har målet att skiljas eller stanna ihop, och särskilt om man är osams!
Ojdå... då kanske det är ett dåligt tecken att vi ska börja...
När jag läser trådar här så tycker jag var och varannnan rekomenderar parterapi vid allsköns relationsproblem. Standardsvaret är alltid "föreslå för din partner att ni går i terapi". Och sen är det ju subventionerat och när jag googlar hittar jag många olika kommunala parterapi-ställen. Så jag trodde att det var relativt vanligt att gå.... Men det kanske det inte är med tanke på hur få det är som har svarat.