• Anonym (Jan)

Varför har höger folk så svårt för att inte särskriva?

Det är nåt som märks allt oftare, folk som särskriver nästan varenda jäkla ord som går att särskriva. Tycker det är kul att beskåda, men vad beror det på? Dyslexi, inte lärt sig svenska, eller bara svårt för att lära sig? Varför är det mest högerfolk som gör detta?

• Svar på tråden Varför har höger folk så svårt för att inte särskriva?
  • Anonym (Liss)

När man kastar så mycket sten att man har sönder hela glashuset :P

• Anonym (Jan)
    Anonym (Hahaha) skrev 2018-06-16 17:32:46 följande:
    Så du menar att ni vänsterfolk har ensamrätt på att särskriva?
    Jag frågade varför just högerfolk har så svårt för att inte särskriva ord, och du sa att jag skulle fråga mig själv det. Dels så är jag inte höger så jag har svårt att veta det då, och dels så ställde jag frågan här eftersom jag nog antagligen redan frågat mig själv denna fråga och inte fått ett tillfredsställande svar.
  • Anonym (Jan)
    Anonym (Liss) skrev 2018-06-16 17:37:30 följande:

När man kastar så mycket sten att man har sönder hela glashuset :P

Om JAG särskriver eller inte har väl inte nåt med frågan att göra?
  • Anonym (Jan)
    Anonym (Höger.) skrev 2018-06-16 17:30:52 följande:

Höger: Styrs av analys,siffror,ekonomi etc. Dvs resultatet spelar större roll än framförandet.

Vänster:Styrs av socialaband/känslor där språket ofta är en viktig del.

Det låter som en trolig förklaring. Vänster är nog oftare bättre på språk.

Du var för övrigt den enda som svarat på frågan.
  • Anonym (Sverigevännen)
    Anonym (Jan) skrev 2018-06-16 17:28:10 följande:
    Fast jag är inte höger.
    Det märks med all tydlighet.
  • Don3

På din fråga om varför högerfolk särskriver mindre skulle min gissning vara generellt högre utbildning.

• Anonym (mmm)
    Anonym (Jan) skrev 2018-06-16 17:37:51 följande:
    Jag frågade varför just högerfolk har så svårt för att inte särskriva ord, 
    = varför just högerfolk har så lätt för att särskriva ord. 

Du krånglar till lite i onödan. Sen din tes om att det är högerfolk får ju stå för dig. Finns det någon studie på just detta, eller varför säger du så? Vilka räknar du in i "högerfolk"?

Sen för att svara på det du skrev i TS: det handlar varken om dyslexi eller att man inte lärt sig svenska. 

En del är engelskans inflytande där man nästan alltid ska skriva isär orden.
    En annan orsak kan vara att man tidigare (vet inte hur det är i grundskolan idag) lärde barn att först använda bindestreck för att lära barn om sammansatta ord, sedan lärde man barnen att inte använda bindestrecket utan sätta samman orden när de förstått principen (så var det i skolan under 70-80-talen i alla fall, dvs många av oss som är vuxna nu har lärt oss skriva på det sättet). Bara det att för vissa satte sig detta aldrig så att man kanske lärde sig att ta bort bindestrecket men inte att dra ihop orden till ett. Tex lek-sak blev lek sak (men skulle blivit leksak) 

Sedan finns det faktiskt också datatekniska orsaker, nämligen olika ordbehandlare som struntar i vissa skrivregler och särskriver på vissa uttryck. 

Det finns säkert fler orsaker 
  • Anonym (Jan)
    Anonym (mmm) skrev 2018-06-16 18:26:59 följande:
    = varför just högerfolk har så lätt för att särskriva ord. 

Du krånglar till lite i onödan. Sen din tes om att det är högerfolk får ju stå för dig. Finns det någon studie på just detta, eller varför säger du så? Vilka räknar du in i "högerfolk"?

Sen för att svara på det du skrev i TS: det handlar varken om dyslexi eller att man inte lärt sig svenska. 

En del är engelskans inflytande där man nästan alltid ska skriva isär orden.
    En annan orsak kan vara att man tidigare (vet inte hur det är i grundskolan idag) lärde barn att först använda bindestreck för att lära barn om sammansatta ord, sedan lärde man barnen att inte använda bindestrecket utan sätta samman orden när de förstått principen (så var det i skolan under 70-80-talen i alla fall, dvs många av oss som är vuxna nu har lärt oss skriva på det sättet). Bara det att för vissa satte sig detta aldrig så att man kanske lärde sig att ta bort bindestrecket men inte att dra ihop orden till ett. Tex lek-sak blev lek sak (men skulle blivit leksak) 

Sedan finns det faktiskt också datatekniska orsaker, nämligen olika ordbehandlare som struntar i vissa skrivregler och särskriver på vissa uttryck. 

Det finns säkert fler orsaker 
    Vad gick du i för skola som lärde barn att ha bindestreck på leksak? Drömmer Jag gick också på 80-talet i skola men där lärde vi oss korrekt svenska.

Särskrivningar kommer nog från engelskan och vissa personer verkar ha svårare för att skilja på det. Det är intressant varför några har det. Är det samma personer som har svårt för att stava?

Gå in på en tråd som pratar om feminism eller rasism så märker du vilka som särskriver mest. Det är mest de på högersidan. Det finns inga studier men man kan ju se mönster.

En annan tes är att högerfolk särskriver mer för att deras tänk kretsar ofta kring att separera folk, göra skillnad på människor olch inte blanda kulturer. Så då kanske det sättet att tänka smittar av sig i när de skriver och upptäcker två olika ord. "Ska jag föra dem samman eller är det bäst att hålla dem separata... Separata så klart! Det är säkrast."
  • Anonym (Cissi)

SD-folk särskriver alltid. De sätter aldrig punkt utan kör på mening efter mening utan något som helst skiljetecken eller stor bokstav.

Bra tråd förresten och kul att du särskrev i rubriken, haha.

• Anonym (Tvärtom)
    Anonym (Cissi) skrev 2018-06-16 23:23:11 följande:

SD-folk särskriver alltid. De sätter aldrig punkt utan kör på mening efter mening utan något som helst skiljetecken eller stor bokstav.

Sett tvärtom.. Och det stämmer nog mer med sanningen att "sd-folk" särskriver mindre eftersom de är mest högutbildade. Typiskt folk som INTE är höger eller SD att inte göra en faktakoll innan de uttalar sig i ett ämne ;) I mätningar är SD är största parti bland höginkomsttagare, bland arbetare, bland män och bland de med avklarad gymnasieutbildning (bland väljare med enbart grundskola är socialdemokraterna störst). www.svt.se/nyheter/inrikes/analys-sd-s-framgangar-bland-arbetare-en-rysare-for-s
  • Anonym (Cissi)
    Anonym (Tvärtom) skrev 2018-06-16 23:48:14 följande:

Sett tvärtom.. Och det stämmer nog mer med sanningen att "sd-folk" särskriver mindre eftersom de är mest högutbildade. Typiskt folk som INTE är höger eller SD att inte göra en faktakoll innan de uttalar sig i ett ämne ;) I mätningar är SD är största parti bland höginkomsttagare, bland arbetare, bland män och bland de med avklarad gymnasieutbildning (bland väljare med enbart grundskola är socialdemokraterna störst). www.svt.se/nyheter/inrikes/analys-sd-s-framgangar-bland-arbetare-en-rysare-for-s

Och viktigast; bland män med kass kvinnosyn. Det är bara att kolla vilka domar SD- politikerna är belastade med. Kriminaliteten inom DS är statistiskt sett mycket högre än snittet för utrikes födda. Men det får vi ta i en annan tråd.
  • Anonym (Jan)
    Anonym (Tvärtom) skrev 2018-06-16 23:48:14 följande:
    Det står inget eller betyder inte att SD-folk är språkhuvuden.  Det finns skulle jag säga en koppling mellan "högern" och logiskt och mer känslokallt tänkande. Det är större mängd kvinnor som har intresse för språk och som kan skriva bättre än män, och det är främst män som röstar på SD. Kvinnor har också i regel mer intresse för sociala interaktioner än män, och män har i regel större teknikintresse.

Har du förresten aldrig kollat in en tråd på t ex Facebook som handlar om nåt hett feministämne? Feminister brukar vara bra på att skriva utan särskrivningar. 
  • Anonym (Jan)
    Anonym (Cissi) skrev 2018-06-16 23:23:11 följande:

Haha ja jag vet Skrattande 
  • Anonym (Tvärtom)
    Anonym (Cissi) skrev 2018-06-16 23:55:44 följande:

Och viktigast; bland män med kass kvinnosyn. Det är bara att kolla vilka domar SD- politikerna är belastade med. Kriminaliteten inom DS är statistiskt sett mycket högre än snittet för utrikes födda. Men det får vi ta i en annan tråd.

Eller bland tjejer som heter Cicci med kass människosyn och kass medmänsklighet :) jag har kollat statistik på brottslighet bland partier och politiker sedan tiotals år tillbaka och det rymmer allt ifrån sexualbrottslingar, våldtäktsmän, mördare i alla partier. Som sagt, leta källor är inte din starka sida. Prata om sånt du vet något om och försök höja din självkänsla genom andra saker än att trycka ner folk som tänker/röstar annorlunda än du.
  • Anonym (Tvärtom)
    Anonym (Jan) skrev 2018-06-17 00:02:15 följande:

Det står inget eller betyder inte att SD-folk är språkhuvuden.  Det finns skulle jag säga en koppling mellan "högern" och logiskt och mer känslokallt tänkande. Det är större mängd kvinnor som har intresse för språk och som kan skriva bättre än män, och det är främst män som röstar på SD. Kvinnor har också i regel mer intresse för sociala interaktioner än män, och män har i regel större teknikintresse.

Har du förresten aldrig kollat in en tråd på t ex Facebook som handlar om nåt hett feministämne? Feminister brukar vara bra på att skriva utan särskrivningar. 

Sannolikheten är större för att högutbildade har bättre språkliga färdigheter, än tvärtom såklart. Men en sådan slutsats kräver lite tankeverksamhet och det kanske inte är din starka sida? Din trådstart säger ju endel om den saken..

Ser väldigt ofta lättstötta "hata SD" -personer och de ger väldigt sällan ett intelligent intryck. Det här att binds ihop saker och tänka logiskt verkar vara som bortblåst. Du är inte ett undantag :) tvärtom ett väldigt bra exempel på det! Anonym (Cicci) är inte sämre hon ;)
  • Anonym (Jan)
    Anonym (Tvärtom) skrev 2018-06-17 00:10:20 följande:
    Sannolikheten är större för att högutbildade har bättre språkliga färdigheter, än tvärtom såklart. Men en sådan slutsats kräver lite tankeverksamhet och det kanske inte är din starka sida? Din trådstart säger ju endel om den saken..

Ser väldigt ofta lättstötta "hata SD" -personer och de ger väldigt sällan ett intelligent intryck. Det här att binds ihop saker och tänka logiskt verkar vara som bortblåst. Du är inte ett undantag :) tvärtom ett väldigt bra exempel på det! Anonym (Cicci) är inte sämre hon ;)
    Jag gör det enkelt för mig och säger - Tvärtom! :)
  • Anonym (Tvärtom)
    Anonym (Jan) skrev 2018-06-17 00:40:44 följande:

Jag gör det enkelt för mig och säger - Tvärtom! :)

Tack för att du bekräftar min tes. :)
Svar på tråden Varför har höger folk så svårt för att inte särskriva?