• Tiina87

Nekad semester

Nej, inte så länge den redan är planerad och lagt in på schemat. Gäller även om du har uppsägningstid de veckorna du har semester.

Gäller också att du har intjänadsemester. Då kan du välja att ta ut den i ledighet eller få den utbetald i pengar.

www.unionen.se/rad-och-stod/semester-i-samband-med-uppsagning

• Tiina87
    Anonym (Får de?) skrev 2018-06-17 14:47:02 följande:

Har aldrig behövt få den beviljad tidigare. Har en sån position att jag avgör själv och bara stämmer av så det inte skapar problem. Enda anledningen att det nekas är för att jävlas för att det kommer skapa mycket problem för dem att jag slutar. Har anställt flera vänner som garanterat kommer säga upp sig också nu.

Om den inte är beviljad så har de rätt att neka så länge att verksamheten inte tillåter semester. Enligt semesterlagen har man rätt till sammanhängande ledighet juli-augusti i fyra veckor. Men ex inom vården så kan mam få distans att flytta semester till efter den tiden pga verksamheten.
  • Tiina87
    Anonym (Får de?) skrev 2018-06-17 15:59:23 följande:

Den är inlagd ja.

De har inte lämnat något annat förslag, utan säger bara att om jag ska gå så behöver jag vara på plats fram till dess.

Dåså då hår du på semester som planerat så får de isåfall beordra in dig och stå för alla dina extra kostnader.
  • Tiina87
    Anonym (Fia) skrev 2018-06-17 16:37:52 följande:

Du har fel, perioden är juni -augusti.

Kändes det bra att påpeka det?
  • Tiina87
    Anonym (Fia) skrev 2018-06-18 15:56:27 följande:

Nej, men det är viktigt när man diskuterar ämnet.

Knappast i detta fallet.
  • Tiina87
    olof 45 skrev 2018-06-19 14:42:07 följande:

Det är lite för lite info för att ge bra råd känner jag...

- Är du t.ex. med i facket?

- Vad har ni för system för att "boka" semestern = har du inte email eller liknande om detta, med tanke på att du trots allt vågat boka in en resa?

Hon skriver i inlägg 14 att semester är inlagt.
  • Tiina87
    Maria 434 skrev 2018-06-19 15:14:26 följande:

Men inte godkänd dock

Om semester ligger i schemat så tolkar iallfall jag att den är godkänd.
Svar på tråden Nekad semester