• olof 45

Nekad semester

Det är lite för lite info för att ge bra råd känner jag...

- Är du t.ex. med i facket?
    - Vad har ni för system för att "boka" semestern = har du inte email eller liknande om detta, med tanke på att du trots allt vågat boka in en resa?

• olof 45
    Tiina87 skrev 2018-06-19 15:09:29 följande:
    Hon skriver i inlägg 14 att semester är inlagt.
    Jo, men i vilket system? Hur "syns" det om chefen godkänt detta eller inte? Är det ett sånt system som låses efter viss tid, står det tydligt i en kolumn att det är "under review" eller t.o.m. icke godkänt? Hur gör andra på företaget - har de fått besked om deras semester är godkänd eller inte?

Jag försöker få ett bättre grepp om reella fakta = kommer det gå att bevisa att semestern varit godkänd enligt de rutiner som finns på arbetsplatsen?
  • olof 45
    Anonym (1) skrev 2018-06-19 16:04:51 följande:
    Jag också, annars borde de ju sagt till att det inte funkar med den perioden.
    Vilket de ju nu har sagt...

Hur bestäms tidsperioden där arbetsgivaren får meddela detta?

Personligen skulle jag itne ha bokat en utlandsresa innan jag hade iaf ett email där chefen godkänt datumen - men detta kan också användas som argument till att bevisa att semestern varit godkänd enligt företagets rutiner och praxis.
  • olof 45
    Anonym (Ensam är inte stark) skrev 2018-06-20 08:20:52 följande:

Jag tolkar TS frånvarande svar på frågan om hon/han är med i facket som att han/hon inte är det.

Då står du ensam mot arbetsgivaren och du kommer inte kunna driva igenom din fråga. Så det är bara och gilla läget och inse att din utlandsresa är körd och att du kommer få arbeta hela din uppsägningstid.

Du skulle ju kunna anlita en jurist för att driva ett arbetsrättsligt ärende. Men då gäller det att du har pengar, för de kostar mycket.

Skulle du mot förmodan vara med i facket så ska du ringa dem idag och boka ett möte med en ombudsman.

Lycka till på nya jobbet :)

Första steget är väl att meddela företaget om vad ens laglig rätt är! Varför lägga sig platt? "Hot" o laglig process fukar i 80% av fallen...
Svar på tråden Nekad semester