• Anonym (..)

Olagligt att vara skriven på gammal adress?

Jag står skriven på min gamla lägenhets adress och vill inte skriva mig på min nya adress av privata skäl, är det olagligt att vara skriven på den gamla adressen när jag inte bor där? Vad kan jag få för straff?

• Svar på tråden Olagligt att vara skriven på gammal adress?
  • Anonym (jur)

Ja, det är olagligt. Vad det är för straff vet jag inte... kolla på skatteverkets hemsida, där finner du info om detta.

• Anonym (Signatur)

Det är olagligt på så vis att det strider mot folkbokföringslagen, men inte straffbart. Har hört om enstaka fall där man anmodats att korrigera med hot om vite. Det finns ett lagförslag som skulle göra det straffbart att ha felaktig folkbokföring.

Om man däremot vinner ekonomiska fördelar av sin felaktiga folkbokföring (exempelvis bostadsbidrag etc.) så kan det ju vara fråga om bodragsbrott, vilket är straffbart.

• Anonym (..)
    Anonym (Signatur) skrev 2018-06-17 18:27:04 följande:

Det är olagligt på så vis att det strider mot folkbokföringslagen, men inte straffbart. Har hört om enstaka fall där man anmodats att korrigera med hot om vite. Det finns ett lagförslag som skulle göra det straffbart att ha felaktig folkbokföring.

Om man däremot vinner ekonomiska fördelar av sin felaktiga folkbokföring (exempelvis bostadsbidrag etc.) så kan det ju vara fråga om bodragsbrott, vilket är straffbart.

När hörde du om det lagförslaget? Det har inte gått igenom hoppas Jag?
  • Anonym (z)

De som bor i din gamla lägenhet lär ju inte vilja ha dig folkbokförd där. Det kan ju göra så att de tex inte får bostadsbidrag och sådant sedan kan de få dig borttagen från den adressen i och med att du inte bor där. 

• Anonym (..)
    Anonym (z) skrev 2018-06-17 18:33:14 följande:

De som bor i din gamla lägenhet lär ju inte vilja ha dig folkbokförd där. Det kan ju göra så att de tex inte får bostadsbidrag och sådant sedan kan de få dig borttagen från den adressen i och med att du inte bor där. 

Hur ska dom få mig borttagen? Det är ju jag själv som måste skriva mig på annan adress ingen kan ju göra det åt mig.
  • Anonym (z)
    Anonym (..) skrev 2018-06-17 18:37:23 följande:
    Hur ska dom få mig borttagen? Det är ju jag själv som måste skriva mig på annan adress ingen kan ju göra det åt mig.
    Du bor inte där och som tidigare nämn så finns det en folkbokföringslag som säger att man ska bara folkbokförd där man faktiskt bor/ har sin dygnsvila så de kan få bort dig från sin adress eftersom det inte är din adress.
  • Anonym (..)
    Anonym (z) skrev 2018-06-17 18:41:59 följande:

Du bor inte där och som tidigare nämn så finns det en folkbokföringslag som säger att man ska bara folkbokförd där man faktiskt bor/ har sin dygnsvila så de kan få bort dig från sin adress eftersom det inte är din adress.

men dom kan väl inte tvinga mig att skriva mig på min adress?
  • Anonym (z)
    Hej! En okänd person som ej bor hos mig står folkbokförd på min adress, är detta brottsligt?
    SVAR

Hej och tack för din fråga!

Folkbokföring regleras i folkbokföringslagen (här). Enligt 6 § så ska man vara folkbokförd där man är att anse som bosatt. Bosättningsbegreppet definieras i 7 § som den fastighet där man regelmässigt tillbringar sin dygnsvila. Det finns dock ett antal situationer där detta frångås och detta står uppräknat i lagen. Om inget av undantagen är tillämpliga så är man felaktigt bokförd vilket står i strid med lagen.

Om du tror att personen i fråga är inkorrekt folkbokförd på din adress kan du anmäla detta till Skatteverket. De kan då välja att självmant ta upp saken till prövning om de tror att personen är fel folkbokförd, 34 §. Om de finner att personen är fel registrerad kan de förelägga personen att göra en anmälan med rätt adress, 31 §, och detta föreläggande kan förenas med vite, 37 §.

Det är alltså inte brottsligt i brottsbalkens mening att vara folkbokförd på annans adress eftersom det inte finns några riktiga sanktioner mot det. Det är dock lagstridigt att folkbokföra sig på fel adress och det kan resultera i ett föreläggande med vite från Skatteverkets sida.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

lawline.se/answers/folkbokford-pa-annans-adress   

• Anonym (z)
    Anonym (..) skrev 2018-06-17 18:44:23 följande:
    men dom kan väl inte tvinga mig att skriva mig på min adress?
    inte dem men de kan anmäla till skatteverket som följer upp saken. Jag kopierade en text från lawline i tidigare inlägg till dig och enligt den framgår det att du kan bli tvingad från adressen om du inte bor där och skatteverket kommer fram till det. Det är väl ändå helt säkert att skatteverket skulle komma fram till att du inte bor på din gamla adress om de ny som flyttat in säger det och även kan visa att du inte gör det.
  • Anonym (Signatur)

Nejdå, görs en anmälan till skatteverket så utreder dem. Kan de inte finna din nya bosättningsadress så kommer du skrivas av från den gamla felaktiga adressen och ges beteckningen "bosättning okänd". Tar dock hutlöst lång tid att bli av med en "inneboende" på det sättet. En granne var folkbokförd i min lägenhet i syfte att hans sambo inte skulle bli av med sitt bostadsbidrag, tog ett helt jävla år att bli av med.
    Anonym (..) skrev 2018-06-17 18:28:51 följande:

När hörde du om det lagförslaget? Det har inte gått igenom hoppas Jag?

I så fall hade jag väl inte beskrivit det som ett lagförslag? Remiss lämnades till lagrådet i februari och föreslås träda i kraft första juli. Utredningen är såvitt jag vet inte färdig än. Ger lagrådet bifall kan efter första juli kan det dock implementeras relativt snabbt. En liknade lag togs dock bort för ett antal år sedan eftersom den i te nyttjade av kontrollmyndigheterna. Kritiken mot förslaget är just det, att den ändå inte kommer användas som tänkt.
Svar på tråden Olagligt att vara skriven på gammal adress?