• Helgapelga

    Hjälp, vilket märke är bäst för att täcka grått hår om man vill färga själv hemma?

    Jag har sedan en tid tillbaka fått grått hår (är 39 år) och färgar det själv hemma (av ekonomiska skäl). Jag har hittills bara använt Schwarzkopf Brillance "Warm brown" som man kan köpa på t ex ICA.

    Problemet är att jag behöver färga var 3-4 vecka, för redan då syns den ljusgrå utväxten tydligt (speciellt i hårfästet runt ansiktet), vilket är jobbigt.

    Använder jag fel hårfärg? Finns det något bättre märke som gör att jag inte behöver färga håret riktigt lika ofta? 

    Skulle det bli bättre om jag väljer en eller ett par nyanser mörkare hårfärg, behöver man inte färga lika ofta då, eller spelar det ingen roll?

    Är det sämre färg man köper i mataffären mot om man går till en frisör? 

    Tacksam för tips eller erfarenheter från er som är vana vid att färga håret hemma.

  • Svar på tråden Hjälp, vilket märke är bäst för att täcka grått hår om man vill färga själv hemma?
  • Helgapelga
    Chaga skrev 2018-06-18 12:14:16 följande:

    För att få bäst täckning så skall du välja en grundfärg. Det vill säga de som har slutsiffra 0. Tex använder jag 6.0 eller 60 som grundfärg. För att spara på resten på håret så hade jag bara färgat utväxten minst hälften av gångerna och då blandar man bara upp hälften av färgen och sparar resten oblandat. 
    Lycka 


    Nyansen jag valt i Schwarzkopf Brillance är 864... Hur påverkar det utväxten, menar du? Jag tycker att 864 täcker helt perfekt, men tyvärr måste färgen användas så fort man blandat till den, den går inte att spara :( 
  • Helgapelga
    nnnnnnnn skrev 2018-06-18 12:20:37 följande:

    FÖr att slippa färga så ofta kan du använda en spray som färgar lokalt dvs du sprayar bara i benan där rötterna syns. Det fungerar bra rätt länge, så du kan säkert hoppa över varannan färgning. När det blir för stora områden att spraya så är det dags att färga igen.
    Annars är det som du redan fått råd om, du får göra resten av håret ljusare eller använda toning som tvättas ur gradvis.

    Här finns ett exempel på spray, men det finns massor av märken och färger såklart. TÄnkte bara att du ville se vad jag menade:

    www.lyko.se/schwarzkopf/schwarzkopf-root-retoucher-brown


    Tack för länken, det här var väldigt intressant! 

    Jag har aldrig använt något liknande, men färgar det inte av sig på örngottet när man sover? Jag antar att det tvättas bort med vanligt schampo och att man då måste ta på nytt efter varje vanlig hårtvätt? Jag tvättar håret två gånger i veckan ungefär, behöver man ta på detta medlet varje dag då, eller står det sig i några dagar om man bara gör det på nytvättat hår? 

    Mitt värsta problem är inte benan (eftersom jag nästan alltid har hästsvans eller knut uppe på huvudet), utan hela kanten längs ansiktet, alltså hela vägen från ena örat upp över pannan och ner till andra örat. Om jag då sprejar med denna spray så får jag ju det mesta på huden i ansiktet..? Eller kan man spreja på en pensel först, och sedan stryka på det för hand?

    Många frågor, jättetack till alla som vill svara!
  • nirakanna2
    Helgapelga skrev 2018-06-18 14:35:55 följande:

    Ja precis, det är utväxten som syns redan efter några veckor. Och nu inser jag ju hur dum jag är, det är klart att utväxten alltid är grå hur jag än gör! 

    För några år sedan färgade jag alltid håret hos frisör, och då gjorde jag det var 12:e vecka. Då upplevde jag att utväxten syntes från vecka 10 kanske, och absolut inte så grå. Nu är det extremt, utväxten kommer egentligen redan efter två, tre veckor. Jag har liksom tänkt att det är ICA-färgen som är för dålig i förhållande till salongfärgen, men antagligen är det mitt hår som har blivit mycket gråare på de här åren, plus att mitt hår väl växer rätt fort (även om jag aldrig tyckt det själv).

    Tycker du att Nutrisse Garnier Cream är enkel att använda? Den jag använder nu är i jobbigaste laget, väldigt många moment :/


    Jag kör inte på nåt finlir typ låta färgen dra längre i benan, utan fördelar bara jämnt. Då är den färgen fätt smidig: bara att klämma ut färgtuben i flaskan, skaka & applicera med pip-flaskan.
  • Deceree1
    Helgapelga skrev 2018-06-18 14:55:45 följande:

    Tack, då behöver jag inte fundera på att färga mörkare, att det skulle hjälpa. 

    Den sorten jag använder (som är den enda jag testat) går till så att man först bara färgar rötterna och utväxten (man använder 2/3 av flaskan till det), låter det verka i 20 minuter, tar sedan det sista i flaskan på resten av håret och låter det verka i tio minuter. Jag skulle väldigt gärna vilja slippa allt detta, men är inte riktigt redo att acceptera mitt gråa hår än, för mig känns det för tidigt (i och med att det är så himla grått). Lycka till med ditt hår!


    Åh om du bara visste vad jag hade velat ha nån att prata med om detta. Som jag har hållit på alltså. Nu är ju inte mitt grått längre utan vitt! Jag har också hållit på sådär att färga så fort det har växt ut. Jag har de senaste åren funderat på att låta det växa ut men sen har det blivit att jag färgat igen. Sista åren har jag valt guldbrun och tom ljust guldbrun för att jag är så trött på kontrasten från mörkt hår. Jag har tom avfärgat håret för att få det ljusare för att det lättare ska smälta ihop med utväxten. Men det har blivit jättefult, typ gult så då har jag färgat mörkt igen. De här beteendet förstör ju håret så nu har jag bestämt mig. Nästan.. det har vuxit ut såpass att det ser vitt ut om jag sätter upp en hästsvans men mörkare när det är löst. Solen har blekt hatet med så nu borde det bli lättare att låta bli. Men man vet aldrig. Åhhhh va jobbigt de e med hår......
  • nnnnnnnn
    Helgapelga skrev 2018-06-18 15:53:20 följande:
    Länken funkade inte... :,(
    googla
    lyko utväxt

    så får du ett stort sortiment med sådana grejor.
  • Helgapelga
    Deceree1 skrev 2018-06-18 20:56:36 följande:
    Åh om du bara visste vad jag hade velat ha nån att prata med om detta. Som jag har hållit på alltså. Nu är ju inte mitt grått längre utan vitt! Jag har också hållit på sådär att färga så fort det har växt ut. Jag har de senaste åren funderat på att låta det växa ut men sen har det blivit att jag färgat igen. Sista åren har jag valt guldbrun och tom ljust guldbrun för att jag är så trött på kontrasten från mörkt hår. Jag har tom avfärgat håret för att få det ljusare för att det lättare ska smälta ihop med utväxten. Men det har blivit jättefult, typ gult så då har jag färgat mörkt igen. De här beteendet förstör ju håret så nu har jag bestämt mig. Nästan.. det har vuxit ut såpass att det ser vitt ut om jag sätter upp en hästsvans men mörkare när det är löst. Solen har blekt hatet med så nu borde det bli lättare att låta bli. Men man vet aldrig. Åhhhh va jobbigt de e med hår......
    Jag håller med dig om att det är väldigt jobbigt. Samtidigt är det ett futtigt I-landsproblem när man tänker på allt faktiskt lidande som finns i världen. Då skäms man.

    Som det känns nu så kommer det dröja minst tjugo år innan jag eventuellt kan tänka mig att ha grått hår, jag är verkligen inte där mentalt, inte på långa vägar.
  • Helgapelga
    nnnnnnnn skrev 2018-06-18 21:02:03 följande:
    googla
    lyko utväxt

    så får du ett stort sortiment med sådana grejor.
    Jag googlade och hittade en massa olika varianter. Läste även tester, recensioner och kundbetyg. Har nu beställt en produkt som liknar en mascara som man stryker över utväxten och som sitter kvar tre hårtvättar. Får se hur det funkar, men jag måste börja någonstans i alla fall. Tack!
  • AmericanMommy
    Helgapelga skrev 2018-06-18 21:31:38 följande:

    Jag googlade och hittade en massa olika varianter. Läste även tester, recensioner och kundbetyg. Har nu beställt en produkt som liknar en mascara som man stryker över utväxten och som sitter kvar tre hårtvättar. Får se hur det funkar, men jag måste börja någonstans i alla fall. Tack!


    Hoppas produkten funkar. Jag går till frisör och färgar var fjärde vecka. Funderar på att kanske göra håret ljusare istället så det gråa inte syns lika mycket när det växer ut. Önskar jag kunde acceptera mitt gråa hår.
  • Deceree1
    AmericanMommy skrev 2018-06-19 05:23:53 följande:

    Hoppas produkten funkar. Jag går till frisör och färgar var fjärde vecka. Funderar på att kanske göra håret ljusare istället så det gråa inte syns lika mycket när det växer ut. Önskar jag kunde acceptera mitt gråa hår.


    Hur mörkt är de färgade håret nu?
  • AmericanMommy
    Deceree1 skrev 2018-06-19 09:46:35 följande:

    Hur mörkt är de färgade håret nu?


    Det är ljusbrunt just nu. Funderar på att göra blont istället då att det gråa inte syns lika mycket.
  • Deceree1
    AmericanMommy skrev 2018-06-19 20:59:45 följande:

    Det är ljusbrunt just nu. Funderar på att göra blont istället då att det gråa inte syns lika mycket.


    Eller ljusa slingor till att börja med?
  • Deceree1

    Jag har gjort inbakade flätor nu och runt panna o sidor är det vitt. Det andra är ljusbrunt. Jag sitter lite i samma sits då ja inte vet riktigt vad jag ska göra..Färga mörkt igen det vill ja ju inte för då är det som att börja på ruta ett igen. Vit utväxt å mörkt färgat hår. Näe, jag har funderat o funderat. Jag har ju försökt att blondera men det sliter nåt fruktansvärt på håret. Så jag har färgar ljust guldbrun. Men nu är det ett tag sen. Då tänkte jag att slingor borde ju göra att det syns mindre o slingor sliter ju mindre än om man avfärgar o sen blonderar. O det finns ingen garanti på att en blondering blir bra. Inte om man gör den själv.

  • AmericanMommy
    Deceree1 skrev 2018-06-19 21:36:24 följande:

    Jag har gjort inbakade flätor nu och runt panna o sidor är det vitt. Det andra är ljusbrunt. Jag sitter lite i samma sits då ja inte vet riktigt vad jag ska göra..Färga mörkt igen det vill ja ju inte för då är det som att börja på ruta ett igen. Vit utväxt å mörkt färgat hår. Näe, jag har funderat o funderat. Jag har ju försökt att blondera men det sliter nåt fruktansvärt på håret. Så jag har färgar ljust guldbrun. Men nu är det ett tag sen. Då tänkte jag att slingor borde ju göra att det syns mindre o slingor sliter ju mindre än om man avfärgar o sen blonderar. O det finns ingen garanti på att en blondering blir bra. Inte om man gör den själv.


    Ja blonda slingor i ljusbrunt hår kan ju funka. Ska kanske prova det nästa gång.
Svar på tråden Hjälp, vilket märke är bäst för att täcka grått hår om man vill färga själv hemma?