Inlägg från: BossHoss |Visa alla inlägg
  • BossHoss

Vilken kategori av namn?

kategori 3

För jag gillar fornodiska och gamla namn och de ingick i den kattegorin bland exemplen

• BossHoss
    Susannas skrev 2018-06-18 12:02:32 följande:
    Strunta i namnen, det var bara exempel, det finns ju hur många namn som passar in i kategorierna som helst!

Förresten vilket av namnen i kategori 3 är fornnordiska?
    Ahh

jag väljer inte namn alls efter kattegori isåfall, utan vad jag anser va fint.

Men nu gillar jag gamla namn och namn med fornodisk klang

Hilda - Fornodiskt
    Hedda - Germanskt, men klang av fornodiskt, stridsmö (heddan tex)
    Hjalmar - Gammalt nordiskt namn
  • BossHoss
    fluu skrev 2018-06-19 09:21:15 följande:
    Du blir förolämpad? Okej.....

Du upprepar samma saker, jag upprepar samma saker. Vi tycker uppenbarligen olika. 

Du behöver bara googla "Karl namn" eller "Karl name" så ser du tyskt, germanskt, german osv överallt. Även om namn sällan är begränsade till ett litet område såklart.
    Man kan säga att alla namn i serien Wikings är bra i stort sett. i alla fall på det seglande folkets sida
  • BossHoss
    Lenalein skrev 2018-06-19 13:28:03 följande:

Tillhör kategori fyra

Mitt favoritnamn har så länge jag kan minnas varit Elna och när jag fick mitt första barn fanns inget annat namn på tal. Men när vi då fick vårt andra ville vi ha något som passade med Elna, det vill säga; 1. ovanligt, 2. opopulärt, 3. traditionellt, 4. inte för långt, 5. ingen namnsdag

Våra andra barn heter Agaton, Betty och Hilmer

Elna är fint, det hette min farfars första fru.
    Även namn på en symaskin

Vanligare namn i Skåne än resterande sverige vill jag minnas

Hilmer gillar jag med

Har du anknytning till England? Kändes som Betty och Agaton hade lite anknytning därifrån (dock helt taget ur luften från mig)
Svar på tråden Vilken kategori av namn?