Vilken kategori av namn?
Jag gillar alla namn du räknar upp. För mig är det inte viktigt med trender eller ovanlighetsgrad. Men jag tänker också i namnkategorier, men då ofta i urspr. Jag gillar nordiska och germanska namn.
Jag gillar alla namn du räknar upp. För mig är det inte viktigt med trender eller ovanlighetsgrad. Men jag tänker också i namnkategorier, men då ofta i urspr. Jag gillar nordiska och germanska namn.
Tycker du verkligen att det är oviktigt? Tycker du inte att det minst sagt skulle låta konstigt med två syskon som hette "Rudolf och Elias"? Eller "Margareta och Alma"?
Jag bryr mig inte riktigt om namnets språkliga ursprung, jag tycker att "Göran och Filip" låter fel som namnen på två bröder födda på 2010-talet fastän de båda har grekiskt ursprung
Namnkombinationerna jag nämnde skulle säkert funka utan problem på två syskon runt förra sekelskiftet, men i dag tror jag nog att de flesta tycker att det låter en aningen konstigt
Tycker båda kombinationerna låter precis lika rimliga.
Visst på 1800-talet kunde man hitta syskonskaror där barnen hette "Alexander, Bengt och Leander" och "Maja, Inga och Hulda" men så ser det inte ut längre och det borde du ju förstå.
Systrar som heter "Sofia, Lovisa och Emma" passar in i både 2018 och i 1898. Men däremot lär en syskonskara där barnen heter "Klara, Gunilla och Albertina" endast existera år 1898 och inte 2018.
Visst, jag gillar namnet Leander, men skulle jag ge min son det namnet skulle hans bröder i framtiden inte heta Alexander och Bengt eftersom att det helt enkelt inte skulle passa. Det är troligare att de skulle få namn i still med Gottfrid och Reinhold.
För övrigt så är Göran givetvis inte ett grekiskt namn utan en svensk form av ett grekiskt namn. Stor skillnad. Karl är dessutom gammatyskt och inte nordiskt.
Med den logiken är Filip inte grekiskt heller eftersom att Filippos är den grekiska formen.
Samma sak gäller väl då också Helena, Margareta, Katarina, Barbro, Irene, Alexander, Stefan, Teodor, Peter och Kristoffer.
Eftersom att de i Grekland använder sig av formerna Eleni, Margarita, Katerina, Varvara, Irini, Alexandros, Stefanos, Theodoros, Petros och Christoforos.
Att något är vanligt och att något populärt är två olika saker. För mig är det det i alla fall. Enligt mig är ett namn vanligt om mer än 10000 heter det.
Erik är det femte vanligaste namnet bland män i Sverige med 67738 bärare.
Karl är det sjunde vanligaste namnet bland män i Sverige med 66381 bärare.
Och för mig är ett namn populärt om det ligger på topp 100-listan oavsett om det har ökat eller minskat de senaste åren. Deras popularitet må falla men de är fortfarande bland de 100 populäraste namnen bland nyfödda.