Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

Rasistattack vid ungdomscup, fotboll

Jag som känner de anklagade föräldrarna kan berätta att detta är ett skrämmande exempel på psykologisk konservatism. Helt utan källkritisk granskning har det lett till denna absurda anklagelse. Händelsen är i själva verket flyktig och ointressant. Det pratades om midsommarvisor. Någon försökte komma på melodin till Tre små gummor från Nora. Någon börjar tralla på "Tre gubbar", vilket leder till lite skratt: "nej, det är ju en julvisa". I själva verket något de inblandade ens knappt la på minnet. Det trallades lite tyst, i en liten grupp. Föräldrarna har själva barn med utländsk härkomst och detta hade noll och intet med rasism att göra. Förstås. Dessa föräldrar har tagit mycket illa vid sig av anklagelserna. Att kvällspressen skriver hur som helst om vad som helst utan krav på någon verklighetsanknytning borde väl alla veta. Det som är skrämmande i denna historia är hur sociala medier fungerar som ocensurerad "informationskanal" och hur lättvindigt och villigt många söker, låter sig uppfyllas av går igång på det "sensationella". Vi måste klara att vara källkritiska i dessa tider när information, åsikter, personliga uppfattningar och nyheter ständigt sköljer över oss.

• Anonym (Anonym)

Ja, anklagelsen kan ju då snarare gälla att föräldrar under en liten stund tappade fokus från matchen och pratade om något helt annat. Då blir det nog trångt på de anklagades bänk.

• Anonym (Anonym)

Ja, dessa föräldrar kan inte alls förstå hur någon ens hörde det.

Vad gäller begreppet du undrar om:

Psykologisk konservatism och konfirmeringsbias

Våra tankemönster kan göra att vi tolkar händelser på ett visst sätt. På samma gång bekräftar då de här händelserna för oss att vårt tankemönster är rätt. Om jag till exempel tolkar världen som en vacker plats fylld med kärlek och godhet kommer jag hitta exempel på kärlek och godhet oftare. Om jag däremot tolkar världen som en hård, ond och orättvis plats, kanske jag istället lägger märke till hemlösa på gatan eller att min kompis var på dåligt humör på lektionen.

• Anonym (Anonym)

Intressant att det för vissa inte spelar någon roll att få veta vad som faktiskt hände. Jag kan bara beklaga att det, trots att jag nu har förklarat händelsen, finns de som vill spinna vidare och som vill fortsätta tro att detta handlade om rasism. Jag hoppas att några i alla fall har fått en tankeställare vad gäller att inte bara köpa det som skrivs i sociala medier och i kvällspressen rakt av.

• Anonym (Anonym)

Det ska förtydligas att anklagelsen springer ur en förälders Facebook-inlägg. Inte från några tränare på "andra sidan planen".

• Anonym (Anonym)

Det ska förtydligas att anklagelsen springer ur en förälders Facebook-inlägg. Inte från några tränare på "andra sidan planen".

• Anonym (Anonym)

Ja jag vet ju. Men tydligen vill vissa hellre behålla bilden av de rasistiska fotbollsföräldrarna. Det är väl mer spännande och sensationellt än den lite trista sanningen.

• Anonym (Anonym)

Jag skulle inte uttala mig så tvärsäkert eller uttala mig överhuvud taget om jag inte var helt säker.

Svar på tråden Rasistattack vid ungdomscup, fotboll