Anonym (anne) skrev 2018-06-20 22:51:26 följande:
Ja, därför, om man lite skämtsamt ska ta ditt förslag om att använda favorittröjan eller favorithandduken, borde hon i stället använda pappans favorittröja. Eller köra iväg honom mittinatten att köpa bindor. Har hans dotter ställt till det så får han reda ut det.
Lite så har jag resonerat med min sambo. Om hans barn stannar uppe länge och råkar väcka mig så väcker jag min sambo som får gå och säga till att skruva ned ljudet. Konstigt nog tog det lång tid innan jag insåg att det är så jag måste göra. Tidigare kunde jag resonera att det räcker ju att jag blir väckt och att det är barnsligt av mig att väcka sambon, men det är det enda som har fungerat. Att berätta efteråt att ditt barn väckte mig igår natt har aldrig hjälpt, det har bara slutat i meningslösa diskussioner. Det enda som har hjälpt är att tydligt tala om att väcker ditt barn mig så väcker jag dig så får du ordna det. Efter det har det blivit mer intressant att se till att barnet lär sig vad hänsyn är.
Så mitt tips är att hitta något sätt att få pappan att känna av resultatet av att hans dotter snor dina bindor och inte berättar att de har tagit slut. Låt det bli hans sak att skaffa bindor till henne så hon inte behöver sno dina och att skaffa bindor till dig, om så mitt i natten ifall dottern har tagit dina sista.
Så gör jag också... Och häromdagen när jag kom hem och möttes av totalt kaos hemma i köket tog jag med mig yngsta ut och satte mig ute tills sambon kom hem.. Jag lagade inte mat i det kaoset.. Jag städar även runt det hans barn lämnar för dom har varit hopplösa... Nu ligger det dom lämnat kvar.. Så nu ser han mer hur mkt dom drar ner och är på dom mer att dom måste städa upp efter sig... Slänger man sin tvätt i tvättkorgen i tvättstugan efter man bytt om tvättar jag/vi när vi tvättar annat kommer man in med en veckas tvätt eller 2 veckors tvätt blir den liggandes och man får göra det själv.