• sextiotalist

Tröga vuxna styvbarn

Anonym (ace) skrev 2018-06-18 22:33:19 följande:
    Förlåt, låt mig förtydliga:
    Allt som finns i gemensamma utrymmen som kök, vardagsrum, mm är gemensamt. Det som finns i någons personliga utrymmen (tandborstglaset på toa, egen garderob osv) är inte för allmänt bruk.

Och ja, bakar man till något specifikt ändamål så får man väl öppna truten och tala om att "detta är inte till er/oss, det är till skrivkursen". Men det är trots allt både enklare och tydligare att skriva en lapp.
    Vi har en helt annan inställning, här har vi kunnat lämna privata saker i alla rum, mat i kylen och alla har respekterat detta (även sambons två äldre barn har inte haft några problem med detta, de har ju också fått ha sina saker i fred, även om de varit i gemensamma utrymmen eller i kylskåpet).
    Här har vi alltid checkat av när något tas ur kylen, rätt skönt, då alla har kunnat använda kylskåpet, även för det man köpt för egna pengar (tänker främst på den yngre generationen)
  • sextiotalist
    Anonym (iopå) skrev 2018-06-20 09:07:58 följande:

Idag är jag arg på min vuxna bonus (och maken såklart). Hon jobbar deltid, bor hemma gratis och lyfter inte ett finger för att hjälpa till eller städa undan efter sig själv. Hon bränner sina pengar på skräp och gnäller över hur fattig hon är (eh, 8000 kr på nöjen är väl bra?).

Iallafall, mensen min kom igång igårkväll (syndaflod×2) och när jag ska ta mig en nattbinda sent på kvällen... gissa vad? Jo skitungen har tagit alla!!! Utan att ens säga till. Fy fan vad taskigt. Jag fick en härligt sömnlös natt med massa springturer till toan för att inte nya sängen skulle bli förstörd...

Jäkligt svårt att dela boende med någon man inte fått vara med och uppfostra.

Du kunde tagit hennes favorittröja eller något, äsch det var elakt, men kanske hennes favorithandduk.
  • sextiotalist
    Anonym (Katie) skrev 2018-06-20 11:24:15 följande:

Jag håller med om att man frågar innan man tar av andras, samtidigt hur ska dom veta att en kaka som står på avsvalning inte är hushållets utan just privat.
    Här gäller det att vara pragmatisk och göra det som funkar.
    Tycker det är skitbra att du skriver lappar, det verkar ju funka också, så fortsätt med det. 
    När barnen var små och bodde hemma så hade vi regeln att all mat var hushållets som alla fick ta av.
    Var något privat fick man säga det och då rörde ingen annan just det. 

Vi har inte haft skafferisnyltare hemma hos oss, här var det självklart att man kollade av att det var OK innan, speciellt om det var sådant som inte tillhörde vardagen. Nej, det var inte OK att äta upp kassler som var planerad till middag, inte OK att äta upp falukorven, göra slut på äggen etc. Var det lite kvar av något, så kollade man av en extra gång.

Det gällde i båda hemmen, hos oss och hos mamman
  • sextiotalist
    Anonym (iopå) skrev 2018-06-20 14:28:46 följande:
    Särbehandla. Usch. I det här hushållet särbehandlas bonus på ett sånt sätt att våra "regler" och gemensamt tagna beslut inte behöver följas. "Stackars liten är ett skilsmässobarn, vi måste hålla henne glad så hon stannar här." Det spelas till 100% på pappans känslor. Drygt som tusan men inget jag kan göra något åt...
    Så finns det de som undrar varför det inte fungerar i alla bonusfamiljer. Nu har jag inte haft den typen av problem. Men jag kan nog utan tvekan säga att problem som uppstår i en bonusfamilj beror till 80% på föräldern till barnet/n.
Svar på tråden Tröga vuxna styvbarn