Anonym (anne) skrev 2018-06-22 10:11:42 följande:
Jag förstår inte hur du kan veta så mycket om mammans uppfostran, du bor ju inte med henne? Att pappan inte vågar säga ifrån får stå för honom, det är trots allt han som lever med att förhålla sig till sin dotters mamma. Det är nog inte lätt för honom heller, att försöka hålla dottern, mamman och dig nöjda och glada.
Jag tror ändå att du tjänar på att låta honom sopa undan efter sin dotter när det drabbar dig. Det är nog större chans att det når samvetet hos dottern om hon får veta att hennes pappa fått ge sig av mitt i natten för att köpa bindor.
Låt honom ta alla smällar av hans dotters agerande. Tids nog kommer han tröttna. Eller inte, men låt det vara hans problem. Ju mindre du behöver störa dig, desto bättre. Försök att hålla det ifrån dig.
Jag störde mig jättemycket tills jag kom fram till att om han inte ville lära sitt barn att plocka upp efter sig så får han plocka upp efter sitt barn. Det jag nu gör är att jag talar om för min sambo direkt att nu ligger det och det där, du kan väl ta hand om det. Om han sen väljer att ta det med sitt barn eller om han väljer att plocka upp det själv, det är upp till honom. Han gör sina val utifrån sina förutsättningar och ibland är det kanske enklare att bara plocka upp det själv än att ta ännu en strid.
Hur jag kan veta något om hennes uppfostran? Hon STAL makens bebis och flyttade till andra sidan landet (jo det kunde en mamma göra för 20 år sen), kom sen tillbaka när barnet börjat skolan och lät pappan ha sporadisk kontakt på hennes premisser. Luntan av orosanmälningar på soc från skola, sjukvård, vänner (mammans) talar sitt tydliga språk. Att jag var den som lärde henne klockan när hon gick i högstadiet säger också något.
Snart flyttar hon nog ut, då kanske vi får det bättre allihop tillsammans.