• Anonym (Bbb)

Tröga vuxna styvbarn

Bor sedan 4 år med en man och hans två vuxna pojkar, 20 och 22 år. Mamman har aldrig brytt sig särskilt mkt om dom, så dom bor bara med oss.

När vi flyttade ihop var jag tydligt med att vi skulle ha gemensamma lite nya regler.

Men det är som om det ALDRIG går in i skallen på dom att om JAG köper hem nåt gott att ha till en kompis kommer och fikar på kvällen, så är det MITT. Nejdå , Det är borta i ett nafs.

Jag måste ALLTID skriva en lapp på RÖR EJ, annars bara tar dom. Jag kan ha förberett en tårta till avslutning för min skrivgrupp jag har, ställt på spisen för att svalna, går ut med hundarna, vips så är halva kakan uppäten! Även min sambo norpar.

Alltså gör man så???

I mitt hem där jag växte upp, fick man fråga om lov, om det var något som var utöver den vanliga maten/ basfödan. Dom är dessutom vuxna! Tjänar egna pengar.

Jag skriver numer lappar på det jag vill ha i fred, men samtidigt vill jag ju att dom ska lära sig hyfs!

E vi bortbjudna alla, och värden gjort lax, så kan min sambos barn ta för sig två bitar direkt för att dom är hungriga. Och värden hade lagat varsin laxfile...

• Svar på tråden Tröga vuxna styvbarn
  • Anonym (Bbb)

Fast jag betalar halva huset och hälften av alla räkningar.

Men vill inte försörja hans vuxna barn. Dom har ju en mamma dessutom.

Köpte min pappa öl och räkor till fredagen när jag var ung, så visste jag att det var inget jag kunde slurpa i mig på onsdagskvällen med mina polare

• Anonym (Bbb)

Moa exakt samma här. Det kan ju inte vara så att allt är gemensamt för att man bor ihop???

Hur skulle det se itu om hans 22-åriga son köpt hem 10 öl han ska ha till en fest i helgen och jag snor 5 av dom?

Haha det e exakt vad jag gjorde nu!

• Anonym (Bbb)

Exakt, är man 22 och vuxen och tjänar egna pengar, så borde man lärt sig ta hänsyn!!!

Ska sno hans nya adidas skor i morgon och säga ? men dom stod ju bara där, trodde det var mina?. ?

Kommer gå med båtar till jobbet i morgon haha

• Anonym (Bbb)

Ja det är skillnad på smöret och tårtan!!!och ser man en nybakad sockerkaka som man inte själv gjort - så är inte hela den till EN person.

• Anonym (Bbb)
    Anonym (ace) skrev 2018-06-18 22:33:19 följande:

Förlåt, låt mig förtydliga:

Allt som finns i gemensamma utrymmen som kök, vardagsrum, mm är gemensamt. Det som finns i någons personliga utrymmen (tandborstglaset på toa, egen garderob osv) är inte för allmänt bruk.

Och ja, bakar man till något specifikt ändamål så får man väl öppna truten och tala om att "detta är inte till er/oss, det är till skrivkursen". Men det är trots allt både enklare och tydligare att skriva en lapp.

Aha- så allt som är i gemensamma rum får man ta hos er?

Ett dyrt införskaffat silverschampoo är allas och hälla på huvuden som om det vore luft?

Storasyrrans finskor i hallen får 9- åriga lillsyrran spela fotboll med?

Skumpan som 20 åringen fick på studenten som står på kylning i kylskåpet kan jag ta med ut och vaska på Stureplan?
  • Anonym (Bbb)
    Anonym (Pia) skrev 2018-06-19 01:36:45 följande:

Låter som ett gäng bonnläppar.

Ja exakt. Och fast jag testat detta med gömma deras Chiips etc massa ggr så hjälper det inte. Har jag gjort biskvier som står framme för chokladen ska svalna så kan dom va slut i ett nafs
  • Anonym (Bbb)
    Anonym (Pia) skrev 2018-06-19 10:45:18 följande:

Antar att dom är feta också?

Den ena ja tyvärr. Datorspel läsk och pizzor.

Den andra tränar mkt

Men även min sambo har detta beteende!!! Och är fet
  • Anonym (Bbb)
    Anonym (vem bestämmer?) skrev 2018-06-19 17:38:18 följande:

Det handlar om att ni haft olika kulturer i olika hem och nu har ni slagit ihop 2 kulturer. Du anser att ditt sätt är "rätt" men de andra verkar inte göra det. Då får man diskutera tills man hittar en lösning. Du kan inte begära att de ska ändra sig men de kanske inte heller kan begära att du ska göra det. Dock är det ju enklare om du bara sätter lappar på. 

I min familj (som är en "ny" familj) gör vi så att om jag tex vill ha resterna efter middagen till matlåda till jobbet så sätter jag mitt namn på. Annars kan det vara så att någon hungrig tonåring ätit upp. Vi har barn i olika åldrar och alla har olika tider med träning tex, olika behov och vi behöver inte alltid matlåda till jobbet, så hur ska ungarna veta vad de får ta och inte? Jo, man sätter lappar på! Om inga lappar finns = alla får ta. 

Dock frågar våra barn om de ser att vi har något ovanligt i kylen, som tex en tårta. Ingen skulle drömma om att ta första biten på en tårta utan lov, liksom. 

Jag sätter lappar på. Men det är just tillfällen om jag bakar, går ut med hunden 10 minuter, kakan ska svalna, poff borta! 
  • Anonym (Bbb)
    Anonym (Konsekvent) skrev 2018-06-20 01:07:10 följande:

Väldigt elak kommentar om deras intelligens. Men, de är garanterat inte "tröga". Däremot är de säkert vana vid att man får ta av allt som finns hemma. Sambon gör samma sak så det är ganska tydligt att de inte delar din åsikt om att du har egenrätt på allt du köper och tillagar. Har du själv suttit ned och pratat med sambons barn om situationen och att du önskar att de frågar innan de tar av det du har köpt eller lagat? Sambon din verkar direkt trög och alternativt elak eftersom du har pratat med honom och han struntar i det.

Japp - första jåret vi bodde ihop bakade jag biskvier, tar en evighet.... Hade inte en tanke på att någon skulle våra röra dessa om jag försvann till tvättstugan em halvtimme. Men jodå. Jag frågade sambon var alla 12 biskvier var. Va? Men det var ju nästan ingen kvar, jag tog bara en, det var den sista, säger han. Då kallade jag upp barnen och frågade och alla skyllde på alla, att "det var ju nästan inga kvar." 
    Jag förklarade att sånt här gör mig ledsen och arg, för jag bakar för att vi ska ha mysigt tillsammans, på en gemensam fika. Sagt att jag vill att man frågar om det är sånt man inte själv bakat eller köpt, som är utöver det vanliga basen i kylen. Jodå, dom förstår, men det är som teflon, eller som med alkoholister, dom gör om det om och om igen och förnekar att det är dom! 
Svar på tråden Tröga vuxna styvbarn