• Pope Joan II

Tröga vuxna styvbarn

Kusin Krakel skrev 2018-07-01 09:06:44 följande:

Jag anser inte att man tar av en nybakt kaka spm någo annan bakar utan att fråga den som bakat först. Och givetvis tar man inte två laxbitar på bjudningen om det finns en per person.

Hur gör de sedan i en sån situation? Äter de upp sina två fiskbitar och ser på när två andra gäster bara får äta potatis? Jag tycker att ett sådant misstag borde man inte göra mer än en gång, det borde vara tilkräckligt genant första gången för att man inte ska göra om det igen sen.

Rätt konstig människa som inviterar till bjudning och ställer fram varsin portionsbit lax på bordet. Nästan så man kan tro att det rör sig om en trög styvförälder. 
  • Pope Joan II
    modsey skrev 2018-07-01 09:25:17 följande:

Det är nog olika i olika familjer. När jag växte upp var vi inte tvungna att be om lov, om det bar något speciellt mina föräldrar skulle ha så sa de bara till om det så vi visste. Så har vi även i vår familj nu.

Maken däremot är uppväxt som du i det avseendet så vi hade en del friktioner om det, men der var ju rätt lätt att lösa ändå med kommunikation.

I vår familj behöver ingen be om lov och vi vuxna är heller inte uppväxta under sådana förhållanden. Det har fungerat utmärkt bra ändå. Å andra sidan har vi inte haft tillställningar som barnen inte varit välkomna att delta i, så alla har alltid varit lika medvetna om vad som är på gång. Vid alla övriga tillfällen så finns det mer att köpa, mer att laga och ibland är det jag som tar sista biten och äter eller dricker upp något och ibland är det någon annan (behöver inte ens vara en familjemedlem). 
Svar på tråden Tröga vuxna styvbarn