• Anonym (Qw)

Tröga vuxna styvbarn

Ess skrev 2018-06-28 09:03:10 följande:

Det beror ju på vems boendet är, eller om det är gemensamt inskaffat. 

Fast jag hade inte flyttat utan mitt första steg hade varit att dela alla gemensamma kostnader i 4 delar och själv betalt en av dem. Mina privata utgifter hade jag ju själv betalt som tex min bil osv. Men sen hade jag naturligtvis inte lånat ut bilen eller annat som var mitt privata.

Nu är jag sån som hatar laga mat, så jag hade inte haft några problem att bara göra åt mig själv och skita i resten.

Ts, der här tycker jag är ett bra förslag! Du betalar dina privata kostnader, ex bil och då är den din och inget de andra vuxna kan låna utan vidare. Alla gemensamma hushållskostnader delas på 4. Då får du pengar kvar som du kan spara och lägga undan för atr kunna skaffa ett eget boende om några år ;) eller så fattar sambon eller de vuxna barnen galoppen och tar tag i problemet.
  • Anonym (Qw)
    Anonym (Bbb) skrev 2018-06-30 23:53:37 följande:

Jag hade  tjejfest hemma för en vecka sedan,  köpte massa mat och dricka, även alkoholfritt. En oöppnad 10-pack med burkläsk stod kvar på golvet efteråt. När jag skulle ställa bort den idag, så var det en läsk kvar. Dom har alltså brutit upp förpackning och bälgat i sig - utan att fråga. 

Visst en del här tycker att allt som finns hemma ska delas av alla. Men jag har sagt sååå många gånger innan att man frågar först.  Nu blev jag så arg på hans barn att jag röt till. Då ställer sig sambon upp och skriker till mig "NU RÄCKER DET". Han säger inget till sina barn. 

Har verkligen ingen lust att göda hans barn och att min ekonomi sinar.

Ts du behöver säga ifrån. Idag är 1 juli, en perfekt dag att börja ett nytt liv. Från och med idag så betalar alla vuxna sina egna utgifter och 25% av gemensamma kostnader (hyra, el osv). Kan/vill de vuxna barnen inte betala så får deras förälder göra det, inte du. Tar man något som tillhör en annan person så får man ersätta det.

De beter sig illa för att de kan. Deras pappa försvarar deras beteende. Ok, vill han ha det så, så får han betala. Börja med läsken.

Det är inte du som är snål eller ogin. Det är din sambo och hans barn som tar dina grejor utan att fråga och tycker att du ska försörja dem och betala för dem.
  • Anonym (Qw)
    Anonym (anne) skrev 2018-07-02 17:13:00 följande:

Låt det vara mellan dom. Huvudsaken att du inte går back på dom. Men kan han baka biskvier?

Jag håller med här. Låt sambon själv välja om han vill ta striderna med "barnen" eller kompensera dig.

Annars kommer han inte fatta.

Nästa gång de äter upp det du bakar får han baka... eller åka till stans finaste konditori och handla.

Ts, gör inte det att du blir lite sugen på att ställa dig och baka? ;)
Svar på tråden Tröga vuxna styvbarn