• Zaxika

Tröga vuxna styvbarn

Tycker det känns jättesvårt att råda i det här. Låter som att detta är påväg att avsluta er relation?

• Zaxika
    Anonym (Bbb) skrev 2018-07-02 00:11:57 följande:
    Eller så är det ett svepskäl för att jag är förbannat tröttpå vårt liv!?

Han åkte upp köpte nya läsk idag, sambon alltså.

Hans barn klarade sig igen
    Ja, det kan säkert vara så att din upplevelse färgas av att du har tröttnat rejält på att ha det på det här sättet? Alla vill ju känna sig älskade och respekterade, och deras beteende är ju ganska egoistiskt..

Trots att barnen är myndiga, så kommer nog föräldra-barn relationen att kvarstå. Det krävs nog att de flyttar hemifrån för att de ens ska börja reflektera över hur dyrt saker och ting är.

Här hemma har vi två tonåringar, och de vet att de ska fråga om chips, glass, godis innan de hugger in... men det gör mest att de väntar med att äta snacks tills de är ensamma hemma och då tar för sig. Lämnar allra helst paketen/förpackningarna tomma kvar i skåpen...

Jag har nog hittills hanterat det såhär:
    - köp endast hem till helgen (finns det inte hemma så går det inte att ta av)
    - gömma ev läsk, godis, chips på olika ställen t ex i tvättrummet
    - pinnglass kan man gömma inuti tomma broccolipåsar eller liknande i frysen, har hittills fungerat bra

I ditt fall (om du vill fortsätta med sambon) så hade jag nog skaffat ett låsbart skåp för mina grejer. Och bett sambon prata med sina barn om att det är dags för de att bidra ekonomiskt eller lägga upp en plan för att flytta hemifrån.
Svar på tråden Tröga vuxna styvbarn