• MaTherese

    Hur tog ni ut era föräldradagar?

    Hur har ni gjort med uttag av föräldradagar? Jag hade först tänkt att jag skulle ta ut 5 dagar i veckan för att kunna spara dagar för att dels kunna vara hemma lite längre än 1 år och sen jobba deltid i början vid dagisinskolning och sen ändå ha några dagar sparade. Men nu när jag räknar på det så blir det en väldigt låg månadsinkomst om jag inte tar ut 6-7 dagar vecka. Hur har ni andra gjort och hur har ni med hus och 2 bilar fått det att gå ihop under föräldraledigheten?

  • Svar på tråden Hur tog ni ut era föräldradagar?
  • aerial

    Jag tog ut 3-4 dagar i veckan. Var hemma i 16 månader på heltid och sedan var jag ledig en dag i veckan i ett år. Det var för 6 år sedan och då hade pappan inte lika många dagar som var enbart hans utan han förde över till mig. Han har ett väldigt förmånligt arbete och kunde vara ledig mycket ändå. Han var sedan pappaledig i tre månader.

  • Anotherone

    Vi lät också buffertkontot jobba första året. Plus att det gick förvånansvärt bra att leva på en lön. Så vi har klarat oss bra.

    Jag tog ut full fp, alltså 7 dagar per vecka, första månaden hemma för att få ut lite extra.

    Sen har jag inte tagit ut något förrän nu i maj när han fyllde ett.

    From september och ett år framåt ska jag börja jobba ca 50% och ta ut fp resten.

    Så kommer vi göra tills vi skolar in på förskola i augusti nästa år.

  • fjanten

    Inte hus, BR, med två bilar. Vi tog inte ut några föräldradagar första året. Jag skrev klart min kandidatexamen under de första månaderna, sedan levde vi på min mans lön. Vi var föräldralediga samtidigt när sonen blev 1 och vår yngsta föddes. Då tog min man ut 5 dagar/vecka för vår 1-åring och vi tog inte ut några dagar för det yngre barnet. Jag började jobba när yngsta var 4-månader. Jobbade tills barnen var 1 och 2. Sedan tog mannen över (och jag tog ut 5 dagar/vecka) i ca 4 månader. Sedan dess har jag arbetat 40 % och tagit ut 3 dagar fp/vecka. Stora barnet är inskolad. Till hösten ska den yngre skolas in.

    Så har vi gjort.

  • elsi
    MaTherese skrev 2018-06-18 22:09:08 följande:

    Hur har ni gjort med uttag av föräldradagar? Jag hade först tänkt att jag skulle ta ut 5 dagar i veckan för att kunna spara dagar för att dels kunna vara hemma lite längre än 1 år och sen jobba deltid i början vid dagisinskolning och sen ändå ha några dagar sparade. Men nu när jag räknar på det så blir det en väldigt låg månadsinkomst om jag inte tar ut 6-7 dagar vecka. Hur har ni andra gjort och hur har ni med hus och 2 bilar fått det att gå ihop under föräldraledigheten?


    Vi levde rätt snålt under föräldraledigheten. Vi hade inte två bilar och vi drog ned på annat som vi kunde avvara. Det var inte jättekul, det ska erkännas, men det gick bra. Vi hade båda våra barn hemma tills de var omkring 18 månader gamla och då hade vi dagar kvar som kom väl till pass för planeringsdagar och förlängda lov fram tills de blev åtta år gamla. De där dagarna som var kvar, var lätt värda det snåla livet under föräldraledigheten.
  • Fru Ve

    Vi har bara tagit 4 dagar per vecka första året. Har hus och två bilar. Dock har vi inte så högt huslån, det ligger på strax under miljonen. Så vår månadskostnad är inte så dyr trots att vi amorterar. Bilarna har vi heller inte lån på och den ena kör vi ganska lite med under tiden en är hemma. Nyckeln till att kunna ta färre dagar är helt enkelt att man måste ha skapligt låga utgifter. Annars går det inte.

  • Trädgårdsland

    Inga alls första året. Vi klarade oss ganska bra, annars tog vi av sparade pengar. Vi visste ju att det bara var ett år, sedan tog vi fem dagar/vecka och kände oss rika (tills nästa barn föddes och vi började om på 0 dagar...osv)

  • Iowhannah

    Vi tog ut 12 dagar i månaden det första året. Vi jobbade varannan månad (i princip delade vi på en tjänst) och tjänar ganska bra så vi klarade oss fint på en lön och en halv föräldrapenning.

    Barnet började förskola vid ett år och tio månader.

    Nästa barn väntas om ett par veckor och planen är att köra på samma upplägg som förra gången (med undantaget att vi, tack vare semester, kommer vara lediga tillsammans i tre månader).

  • LFF

    Vi bodde billigt och hade råd att leva på en lön. Jag tog inte ut några dagar alls de första 10 månaderna, sen 5dagar/vecka. De tre månader sambon var ledig tog han ut 7dagar/vecka för att inkomstförlusten inte skulle kännas lika hårt. Killarna (tvillingar) började på förskolan när de var 21 månader gamla.

  • GAndrea

    2,5 - 3,5 dag/veckan första året tog jag ut. Villa, 2 bilar, 2 katter och 2 CSN skulder. Han har ca 22 000 kr i inkomst +OB. Jag ca 18-20 000.

    Vi skaffade billigare abonnemang på telefonen till mig (jag är ju oftast hemma med Wi-Fi så jag behövde inte så mycket surf) sa upp tv-kanaler, började tänka mer ekonomiskt kring mat, slutade köpa energidrickor/läsk och godis. Hade 100 000 på buffertkontot, nu 1,5 år senare har vi 60 000 och då har vi renoverat tvättstugan för 50 000, så vi lyckades tom spara in 10 000 extra.

    Sen till barnet köpte vi mycket begagnat och önskade oss nyttosaker i presenter. Hon fick t.ex. Bilbarnstolen i doppresent :)

Svar på tråden Hur tog ni ut era föräldradagar?