• Anonym (beagle)

Resa själv till Gran Canaria

Tänkte åka själv till Gran Canaria för att utforska ön lite mer än man kan när man annars åker på typ solsemester med familjen.

Är lite osäker på hur man bäst bor som ensamresenär. Kommer inte åka iväg alla dagarna, men i vissa fall kan det vara tidiga morgnar (så frukost äts på rummet tidigt eller tas med) och eller sena kvällar (middag på utflyktsmålet eller sent på rummet). Så all inclusive kanske inte är världens bästa alternativ?

Nu åker väl folk sällan själv till ett solparadis, men om någon mer som känner igen sig eller har lite erfarenhet får gärna dela med sig, eller andra med idéer :)

Vet liksom inte hur jag ska lägga upp det.

• Svar på tråden Resa själv till Gran Canaria
  • smulpaj01

Hyr en lägenhet och en bil.
    Gran canaria är litet så du kan åka på små utflykter varje dag och ändå ha samma boende.

• Veracruz

Fan. Jag skrev världens längsta svar (och på mobilen) och allt raderades. Sammanfattningsvis är Kanarieöarna de vackraste ställena på jorden och jag har varit nästan överallt - haha. Om du har tid ska du utforska de västra öarna, man kan ta färja från både Gran Canaria och Teneriffa till Las Palmas (bästa ön), La Gomera och El Hierro.

Bo ska du göra på hostell som ensamresenär! Kolla Hostelworld och Hostelbookers. Finns fantastiska mönniskor som reser ensamma runt Kanarieöarna. Gå till segelbåtshamnarna och hör runt om du kan åka med på någon. Bästa sättet att njuta av öarna. Bil är inte nödvändigt buss är billigt och kul. Finns massa underbar vandring, om möjligt ta med tält och sovsäck och alternativt stormkök. Gympaskor och ryggsäck ska du ha, rullväska är för tråkmånsar som inte vill något. Kolla workaway.info för utbyte kost och logi på intressanta ställen mot att du hjälper din värd ett par timmar per dag.

Drick massa barraquitos! Det är espresso med kondenserad mjölk, likör 43, vanlig mjölk, kanel och citronskal. Billiga och läty att bli lullig på efter ett par stycken.

Måste på Gran Canaria är att bo ett par nätter i Puerto Mogan, finns ett toppenhostel där.

Ha det BÄST, våga ha roligt och tänka utanför lådan och du kommer trollbindas av Kanarieöarna! Jag luffade runt där i 4 månader och älskade varje minut :) Att lifta på vägarna går också bra, speciellt de mindre öarna där det är standard även för lokalbefolkningen.

• Veracruz

Ska du vandra kan man plocka upp gratiskartor på en turistbyrå eller köpa en mer detaljerad karta vart som helst. Men alltså jag kan inte stressa mer att var spontan, självklart ska du inte ha all inclusive och bo på något trist hotell. Låt vinden bära dig!!! Om du tycker hostell känns annorlunda ska du veta att en enorm mängd resenärer sover på stränderna där, på La Gomera finns det en strand för nakna unga hippies som lyckliga bor där, dumpsterdivar efter mat och odlar marijuana i skogen :)

• Anonym (A)
    smulpaj01 skrev 2018-06-20 14:34:49 följande:
    Hyr en lägenhet och en bil. Gran canaria är litet så du kan åka på små utflykter varje dag och ändå ha samma boende.
    Håller med
  • Anonym (beagle)
    smulpaj01 skrev 2018-06-20 14:34:49 följande:

Hyr en lägenhet och en bil.

Gran canaria är litet så du kan åka på små utflykter varje dag och ändå ha samma boende.

Har inget körkort tyvärr :/

Men hur är det med restaurangpriser och så på turistorterna? Kontra all inclusive? Typ livsmedel?

Lägenhet hade varit trevligt dock. Så länge det är säkert från ev inbrott. Kommer ju ha systemkamera med mig så känns lite otrevligt om nån jävel skor den och försöka förklara för polisen på spanska...
  • Anonym (beagle)

Sen tänkte jag, ser ut som att det blir dyrare att boka flyg och lägenhetshotell separat kontra charter. Å Cissi blir det ju mer valfrihet i hur länge man stannar iofs..

• emmap

Jag älskar all inclusive, men det är ju för att slippa ta beslut och vila ordentligt. Senast vi åkte valde vi en mellanmodell med hotell (barnfritt) där frukost ingick och 5 middagar. Således kunde man hitta på grejer under dagen men kunde softa på hotellet på kvällen.

• Anonym (Sandra)

Helt underbart där!Som jag längtar dit!Det blir bra om du reser själv.

• Anonym (:))

Jag åkte dit själv och hyrde en bungalow beach front i ett halvår. Hängde med bara Kanarier så det gick fort att lära sig hyfsad spanska då de är rätt dåliga på engelska. Undvik hamnområdet i Las Palmas sena kvällar annars är det rätt tryggt där.

• Anonym (S)
    emmap skrev 2018-06-25 17:11:39 följande:

Jag älskar all inclusive, men det är ju för att slippa ta beslut och vila ordentligt. Senast vi åkte valde vi en mellanmodell med hotell (barnfritt) där frukost ingick och 5 middagar. Således kunde man hitta på grejer under dagen men kunde softa på hotellet på kvällen.

Fast all inklusive är väl ändå inget att rekommendera när ts vill uppleva och utforska? Tråkigare sätt att resa på får man ju leta efter.
  • Anonym (A)
    Anonym (Sandra) skrev 2018-06-25 17:18:37 följande:
    Helt underbart där!Som jag längtar dit!Det blir bra om du reser själv.
    Håller med
  • Anonym (beagle)
    Anonym (:)) skrev 2018-06-29 17:01:47 följande:

Jag åkte dit själv och hyrde en bungalow beach front i ett halvår. Hängde med bara Kanarier så det gick fort att lära sig hyfsad spanska då de är rätt dåliga på engelska. Undvik hamnområdet i Las Palmas sena kvällar annars är det rätt tryggt där.

Fick du något ligg då? ;)

Nä bara skoja. Men vad är det som händer i hamnområdet där på natten? Knark? Mord? Monster under sängen..?
Svar på tråden Resa själv till Gran Canaria