• Annzi

Olyckligt kär i ex/bästa vän

Hej! Jag behöver verkligen er hjälp.

Jag är en tjej på 23 år som är väldigt olyckligt kär i en annan tjej som också är mitt ex och min bästa vän. Jag ska berätta hur det ligger till.

Jag och den här tjejen var bästa vänner i 2-3 år innan vi blev kära och blev tillsammans. Aldrig känt sådant starkt band med någon förut. Vi flyttade ihop med varandra efter ca 2 år och vi var överlyckliga. Men sen kom dagen då hon berättade att hon inte hade några känslor för mig längre och att hon även hade fått känslor för någon annan. Detta kom som en chock för mig och det kändes som att allt gick så fort och att jag inte riktigt fick någon chans att kämpa för oss.

Idag är det ca ett halvår sedan vi gjorde slut. Vi är bra vänner men som sagt är jg fortfarandeväldigt kär i henne. Hon är inte tillsammans med den här andra personen då den personen inte ville ha ett förhållande. Men jag vet att de skriver till varandra och träffas då och då. (Vilket gör mig väldigt svartsjuk).

Men det känns som att hon känner något för mig. När vi träffas vill hon ibland mysa och bli om hållen när vi t.ex. kollar på en film, sist vi träffades pussade hon mig på munnen, hon skämtar retsamt om att jag är sååå kär i henne och hon brukar säga att jag är snygg. Så allt detta gör så att jag tror att hon känner något litet för mig, men kanske inte tillräckligt ännu? (Dock vågar jag inte hoppas på att det ska bli något).

Så då har vi allt detta. Men så finns ju den här personen som hon skriver med och träffar då och då, personen hon hade känslor för när hon gjorde slut med mig, personen jag är väldigt svartsjuk på. Jag frågade rakt ut om det var något mellan dem och hon sa nej men att hon inte vet vad hon känner för personen och att hon inte vet vad hon känner för någon, inte ens vad hon känner för sig själv.

Förlåt för långt inlägg.
    Är det någon som känner igen sig i något liknande?
    Är det någon som har tips på hur man tyglar sin svartsjuka?
    Det är en fruktansvärt obehaglig känsla som är helt onödigt eftersom att det känns som att jag ändå inte kan kontrollera situationen.

SNÄLLA SVARA

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-06-20 15:53
    Kändes förövrigt mycket bra att få skriva av sig lite, kanske är det ett bra knep att tygla svartsjuka och negativa tankar?
  • Svar på tråden Olyckligt kär i ex/bästa vän
  • Meriall

Jag tror också att hon känner något för dig, hon kanske tom älskar dig. Men den här nya är spännande och intressant och hon "har" ju dig nu, och den andra också. Jag tror det är därför hon skojar om att du är så kär, för hon vill liksom bekräfta att det är så. Det är ganska elakt egentligen och hon tar dig för givet.

Jag tror att om du skulle börja bli intresserad av någon annan så att hon känner att du är på väg bort så kanske hon skulle vilja bli ihop med dig igen...

• Tecum

Tycker inte att du ska ha för stora förhoppningar. Det känns som att du är hennes reserv, om den andra klipper kommer hon kanske tillbaka, men bara tills hon träffar en ny som hon har rätt känslor för. Nu solar hon sig i din bekräftelse då hon vet att du är så kär i henne trots allt.

Svartsjuka har med dåligt självförtroende eller kontrollbehov att göra. Det bästa sättet att hantera det är att du är medveten om att det är destruktiva känslor och att det är du själv som äger frågan.

• Annzi
    Meriall skrev 2018-06-20 16:01:33 följande:

Jag tror också att hon känner något för dig, hon kanske tom älskar dig. Men den här nya är spännande och intressant och hon "har" ju dig nu, och den andra också. Jag tror det är därför hon skojar om att du är så kär, för hon vill liksom bekräfta att det är så. Det är ganska elakt egentligen och hon tar dig för givet.

Jag tror att om du skulle börja bli intresserad av någon annan så att hon känner att du är på väg bort så kanske hon skulle vilja bli ihop med dig igen...

Tack för svar!

Ja det känns som att hon tar mig lite för givet och vän eller partner så tycker jag inte det är okej. Så jag ska försöka visa att jag inte kan bli tagen given.
  • Annzi
    Meriall skrev 2018-06-20 16:01:33 följande:

Tack för svar!

Ja det känns som att hon tar mig lite för givet och vän eller partner så tycker jag inte det är okej. Så jag ska försöka visa att jag inte kan bli tagen given.
  • Akira Öken

Du är kär och hon är van att du finns till hands, samtidigt som hon inte vill vara bunden.

Jag tror inte du behöver hjälp med din svartsjuka. Jag tror du behöver sätta värde på dig själv.

Om det ska bli något mer mellan er behöver du nog vara tydlig med att vänskap (i nuläget) inte är något alternativ. Ställ inga ultimatum och undvik hot, men informera om att detta inte funkar för dig och att du inte är intresserad av att umgås på dessa premisser. Sluta höra av dig till henne och avvisa alla kontaktförsök från hennes sida. Om hon är kär i dig kommer du att få veta det.

• Annzi
    Akira Öken skrev 2018-06-20 19:51:24 följande:

Du är kär och hon är van att du finns till hands, samtidigt som hon inte vill vara bunden.

Jag tror inte du behöver hjälp med din svartsjuka. Jag tror du behöver sätta värde på dig själv.

Om det ska bli något mer mellan er behöver du nog vara tydlig med att vänskap (i nuläget) inte är något alternativ. Ställ inga ultimatum och undvik hot, men informera om att detta inte funkar för dig och att du inte är intresserad av att umgås på dessa premisser. Sluta höra av dig till henne och avvisa alla kontaktförsök från hennes sida. Om hon är kär i dig kommer du att få veta det.

Tack för svar!

Har definitivt fantiserat om att säga det till henne, att detta inte fungerar för mig, men det är läskigt att göra det, men det är förmodligen det bästa sättet att få reda på hur hon känner.
  • Annzi
    Tecum skrev 2018-06-20 16:17:46 följande:

Tycker inte att du ska ha för stora förhoppningar. Det känns som att du är hennes reserv, om den andra klipper kommer hon kanske tillbaka, men bara tills hon träffar en ny som hon har rätt känslor för. Nu solar hon sig i din bekräftelse då hon vet att du är så kär i henne trots allt.

Svartsjuka har med dåligt självförtroende eller kontrollbehov att göra. Det bästa sättet att hantera det är att du är medveten om att det är destruktiva känslor och att det är du själv som äger frågan.

Dåligt självförtroende har jag så jag ska jobba på det. Vill bli av med den känslan, tycker inte om den alls!

Och jag tror även att du har lite rätt i att hon solar sig i bekräftelsen hon får av mig. Känns ju som att jag skulle kunna göra allt för henne och då tar hon mig även för givet.
Svar på tråden Olyckligt kär i ex/bästa vän