• Anonym (stesoliden)

Bättre än Stesolid

Någon som vet om det finns något liknande stesolid som är starkare? Stesolid fungerar inte riktigt på mig men verkar ju snabbt vilket läkarna vill att jag ska ha när panikångesten väl kommer.

• Svar på tråden Bättre än Stesolid
  • Anonym (stesoliden)

Verkar som det är svårt att få utskrivet för panikångest som jag kan ha rätt ofta.. dem säger att den tar för lång tid på sig att verka. Vad behöver jag säga för att få något som är bättre? Vill inte behöva ta höga doser av något sämre.

• Anonym (D)

Det är jättesvårt att få benzo utskrivet överlag så vad du kan säga är att Stesolid inte hjälper dig helt enkelt.

• Anonym (Pia)

Jag har tyvärr inget svar på din fråga men kan berätta att jag testat en rad benzo med det gemensamt att ingen av dem hade någon direkt effekt på mig. Så vi finns uppenbarligen! Läkare försökte med högre dos - samma resultat. 

Någon tyckte senare att det väl var bra, så slapp jag i alla fall bli beroende. Jag hade lite svårt att se det så eftersom jag var i behov av hjälp! 

• Anonym (stesoliden)

Svara på er alla här. 

Jo benzo är ju svårt att få utskrivet. Men har ju redan fått det så många ggr nu så borde ju inte vara något problem att be om något starkare. Får fortsätta spela dum och bara säga att jag inte tycker stesolid hjälper. Jag är så trött på mina ångesttoppar och attacker :( 

• Anonym (stesoliden)

Fick inget annat än stesolid idag. Bad om något liknande man behöver mindre mängd av.. men nej :(

Hur är xanor?

• Anonym (Maria)

Den bästa bensodiazepinen mot just panikångest är Xanor. Därmed inte sagt att det hjälper alla.

Finns ju några olika och sedan är det ju väldigt dosberoende vad som hjälper. Och hur svår ångest man har och vad ångesten beror på i grund och botten.

5 mg stesolid (diazepam) motsvarar ca 0.5 mg Xanor. Finns även listat att 10 mg stesolid motsvarar 0.5 mg Xanor (alprazolam).

Har tagit upp till 0.5-1 mg Xanor vid svår ångest och det har fungerat bra. Nästan för bra, för det finns liksom inga problem i världen när man har Xanor i kroppen..förstår att man är väldigt restriktiv med den.

Men Sobril ( oxazepam som brukar vara den vanligaste benson att få) var nästan verkningslöst för min del, hade ändå upp till 25 mg per dos , och även Stesolid runt 10 mg, blev mest trött och sur på dessa.

Fick då prova Xanor. Räcker oftast med 0.5 mg vid ångestattacker. Blir inte seg utan bara helt ångestfri.

Var försiktig, försök hitta andra lösningar på ångesten. Men vet av egen erfarenhet att det är väldigt lätt att säga, svårt i verkligheten i vissa lägen och då är det bra att det finns medicin att ta till.

• Anonym (stesoliden)
    Anonym (Maria) skrev 2018-06-27 05:35:49 följande:

Den bästa bensodiazepinen mot just panikångest är Xanor. Därmed inte sagt att det hjälper alla.

Finns ju några olika och sedan är det ju väldigt dosberoende vad som hjälper. Och hur svår ångest man har och vad ångesten beror på i grund och botten.

5 mg stesolid (diazepam) motsvarar ca 0.5 mg Xanor. Finns även listat att 10 mg stesolid motsvarar 0.5 mg Xanor (alprazolam).

Har tagit upp till 0.5-1 mg Xanor vid svår ångest och det har fungerat bra. Nästan för bra, för det finns liksom inga problem i världen när man har Xanor i kroppen..förstår att man är väldigt restriktiv med den.

Men Sobril ( oxazepam som brukar vara den vanligaste benson att få) var nästan verkningslöst för min del, hade ändå upp till 25 mg per dos , och även Stesolid runt 10 mg, blev mest trött och sur på dessa.

Fick då prova Xanor. Räcker oftast med 0.5 mg vid ångestattacker. Blir inte seg utan bara helt ångestfri.

Var försiktig, försök hitta andra lösningar på ångesten. Men vet av egen erfarenhet att det är väldigt lätt att säga, svårt i verkligheten i vissa lägen och då är det bra att det finns medicin att ta till.

Tack för ditt svar! Det är just så jag vill ha det. Jag vill inte bli full eller flummig som jag blir av stesolid. Dem vet även hur försiktig jag är. Ändå skriver dem inte ut det till mig. Jag ska läggas in i helgen så kanske kan jag "be" om det då? Är det fel att be om det så att säga? Kan ju berätta att en närstående har haft den eller liknande.. på något sätt vill jag i alla fall få den utskriven. Vill få sådana hemska dagar att fungera normalt. Dem kommer ett par ggr i veckan när jag inte ens kan kliva utanför dörren.
  • Anonym (Maria)

Ja försök diskutera med den läkaren när du är inlagd. Är det den läkare du brukar ha och de kan dig så att säga?

Xanor är väldigt bra på det viset att man inte blir seg, inte på de doser jag har lyckats hålla mig på.

Upplever att de andra bensodiazepier jag provat att man måste ha rätt stor dos för lite ångestlindring och då blir man också väldigt avtrubbad och sinnesslö liksom.

Fruktansvärt med sådana ångestdagar. Hoppas du får prova Xanor. El om det finns något annat bra kanske?

Lycka till

• Anonym (stesoliden)
    Anonym (Maria) skrev 2018-06-27 15:27:17 följande:

Ja försök diskutera med den läkaren när du är inlagd. Är det den läkare du brukar ha och de kan dig så att säga?

Xanor är väldigt bra på det viset att man inte blir seg, inte på de doser jag har lyckats hålla mig på.

Upplever att de andra bensodiazepier jag provat att man måste ha rätt stor dos för lite ångestlindring och då blir man också väldigt avtrubbad och sinnesslö liksom.

Fruktansvärt med sådana ångestdagar. Hoppas du får prova Xanor. El om det finns något annat bra kanske?

Lycka till

Vet inte vem jag kommer att få träffa för kommer att vara inlagd. Men får väl tala om att en närstående har fått xanor och sluppit den dåsiga biten. Vore ju underbart om man fick prova i alla fall. Jag är ju ingen missbrukare, är verkligen bara vid behov, ibland bara för att komma ut ur huset.

Tack hoppas också det. Dem verkar lätta lite med dessa medicinerna när man ligger inne. Alltså lättare att få vad man vill ha.
  • Anonym (H)
    Anonym (Maria) skrev 2018-06-27 15:27:17 följande:
    Lycka till
    Instämmer
  • Anonym (Hulda)

Du äter inget antidepp eller liknande då för din problematik?

• Anonym (stesoliden)
    Anonym (Hulda) skrev 2018-06-28 21:08:20 följande:

Du äter inget antidepp eller liknande då för din problematik?

Jo Anafranil. Men ska byta till Aurorix nu när jag ska läggas in. Är det fel att fråga om xanor eller ska jag spela dum och låtsas som att jag inte vet så mkt? Jag får ångest så fort jag ska lämna huset om man säger så :(
Svar på tråden Bättre än Stesolid