Larm/plinga på dörr - tonårsvakt...
En natt hände något som jag aldrig ens drömt om kunde hända. Tonåringen smet ut för att träffa en "kompis" utan att jag märkte det (hade somnat). Skulle ha kunnat gått obemärkt förbi - om inte hen låste sig själv ute och blev tvungen att ringa när hen skulle in igen.......
Givetvis blev jag skitarg och vi har haft långa diskussioner kring varför detta är långt utanför ramarna för det tillåtna. Snävare rörelsefrihet i sommar och svårt att få förtroende är konsekvensen.
MEN: jag sover som en kratta. Trots garantier att det var en engångsgrej och att det aldrig skall hända igen så vaknar jag och lyssnar efter ljud.
Funderar nu på om det finns någon form av "dörrlarm" som plingar varje gång dörren öppnas - och skulle avslöja en "smitare". Hittar modeller med IR-stråle, som plingar när man går igenom, men det skulle ju bara vara att krypa under / kliva över när man känner till den. Jag skulle vilja ha något kopplat till själva dörren. Inget dyrt larm som kostar varje månad, utan bara lokalt på själva dörren. Någon som har något tips??
Och det skulle även kännas tryggt m.a.p tjuvar, eftersom jag uppenbarligen inte vaknar av att någon smyger genom dörren.....