• Anonym (Vakthund)

Larm/plinga på dörr - tonårsvakt...

En natt hände något som jag aldrig ens drömt om kunde hända. Tonåringen smet ut för att träffa en "kompis" utan att jag märkte det (hade somnat). Skulle ha kunnat gått obemärkt förbi - om inte hen låste sig själv ute och blev tvungen att ringa när hen skulle in igen.......

Givetvis blev jag skitarg och vi har haft långa diskussioner kring varför detta är långt utanför ramarna för det tillåtna. Snävare rörelsefrihet i sommar och svårt att få förtroende är konsekvensen. 

MEN: jag sover som en kratta. Trots garantier att det var en engångsgrej och att det aldrig skall hända igen så vaknar jag och lyssnar efter ljud. 

Funderar nu på om det finns någon form av "dörrlarm" som plingar varje gång dörren öppnas - och skulle avslöja en "smitare". Hittar modeller med IR-stråle, som plingar när man går igenom, men det skulle ju bara vara att krypa under / kliva över när man känner till den. Jag skulle vilja ha något kopplat till själva dörren. Inget dyrt larm som kostar varje månad, utan bara lokalt på själva dörren. Någon som har något tips??

Och det skulle även kännas tryggt m.a.p tjuvar, eftersom jag uppenbarligen inte vaknar av att någon smyger genom dörren.....

• Svar på tråden Larm/plinga på dörr - tonårsvakt...
  • Anonym (Finns)

Det finns billiga magnetlarm som man kan sätta på dörrar o fönster. Har set nån annons om det någonstans du kan säkert googla

• Glinda från Oz

Det känns extremt överdrivet. Alla jag känner (inklusive jag själv) har smitit ut så som din tonåring gjorde. Jag säger inte att det är okej men det tillhör åldern, allt du bör göra är att sätta tydliga gränser.

• Anonym (yuiop)

Kanske du kan lägga något som plingar/rasslar i tonåringens skor på kvällen? Eller fästa en plinga i karmen på utsidan av dörren?

Inte roligt att inte kunna sova pga oro. Men en del av att vara tonåring är ju just att bryta sig fri och testa sina förmågor på egen hand. Om tonåringen är över 15 år så skulle jag undvika att skälla så mycket och hellre gå på frihet under ansvar. Alltså berätta att du finns där om det skulle vara något, att han kan ringa dig oavsett vilka tokigheter han hittat på. Försök ha koll samtidigt som han får testa sig fram lite.

• Tiina87

Du kan ha en lampa som tänds i hallen när man går ut. Hade mina föräldrar och det är ett enkelt sätt att notera när man går och när man kommer hem.

• Anonym (Vakthund)

Bara förtydligande: detta är ingen världskatastrof - jag har också varit tonåring Men att smita ut är inte OK - framför allt för att det händer lite skumma saker i närområdet och tonåringen är ung (inte fyllt 15). Tonårsproblemet skall givetvis lösas med prat och att hen får visa att hen går att lita på.

Larmet är till största del för att jag känner mig otrygg med att jag tydligen sover så djupt att man kan komma och gå hemma utan att jag märker det. 

Skall kolla mer noga på länken jag fick - men jag tror det var något som tjuter. Jag vill bara att det skall plinga (som när man går in i en butik). 

• Anonym (Vakthund)

Angående lampa i hallen: från mitt sovrum så ser man inte ljuset från hallen, så det hjälper tyvärr inte. Men bjällra skall jag testa  

• Anonym (yuiop)

Bjällror på utsidan av dörren kan varmt rekommenderas! Bästa kompisen min hade så hemma när vi växte upp, inget spring i dörren gick obemärkt förbi!

Svar på tråden Larm/plinga på dörr - tonårsvakt...