• Äldre 21 Jun 23:03
    1849 visningar
    4 svar
    4
    1849

    Reda ut SGI-frågor

    Hej! Har två frågor jag undrar om någon vet svar på:

    1. Om man vill jobba deltid när barnet går på förskola, måste man fylla upp med föräldradagar även om man tjänar mer än FKs gräns på sin deltidstjänst om man vill behålla sin SGI?

    2. När barnet fyllt ett år och är hemma med pappan sedan några månader, måste han då börja ta ut fem dagar per vecka direkt för att behålla SGI? Hans dagar går ju åt mycket fortare än mina då...

    Tack tack tack

  • Svar på tråden Reda ut SGI-frågor
  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 21 Jun 23:21
    #1
    druvan52 skrev 2018-06-21 23:03:25 följande:

    Hej! Har två frågor jag undrar om någon vet svar på:

    1. Om man vill jobba deltid när barnet går på förskola, måste man fylla upp med föräldradagar även om man tjänar mer än FKs gräns på sin deltidstjänst om man vill behålla sin SGI?

    2. När barnet fyllt ett år och är hemma med pappan sedan några månader, måste han då börja ta ut fem dagar per vecka direkt för att behålla SGI? Hans dagar går ju åt mycket fortare än mina då...

    Tack tack tack


    1.nej

    2.ja
  • Äldre 21 Jun 23:37
    #2

    2. Pappan måste ta ut 5 dagar i veckan när det gått exakt tre månader efter att han avbröt sitt heltidsarbete.

    1. Nej, SGI sjunker då till att motsvara faktisk lön.

  • Äldre 22 Jun 00:08
    #3

    Tack för era snabba svar! Följdfråga: eftersom man kan ansöka om FP 90 dagar retroaktivt så borde man ju kunna skippa att ta ut full FP första tre månaderna efter barnet fyllt ett år om enda syftet är att skydda SGI och då barnets pappa avser att återgå i sin heltidstjänst inom 3 mån. Eller tänker jag fel? Vi vill spara dagarna.

  • Sonnet
    Äldre 22 Jun 07:28
    #4

    Jag var hemma 8 månader, pappan 8 månader och sedan jag 8 månader. När jag gick på FL andra gången tog jag inte ut något de tre första månaderna, hade ändå SGI-skydd.

    Och ja, är man säker på att man inte blir sjukskriven eller arbetslös under f-ledigheten så är det ingen fara att tappa sin SGI, eftersom man får tillbaka den när man börjar jobba igen.

Svar på tråden Reda ut SGI-frågor