Måste man ta hand om släkting som går bort?
Jag undrar om man är tvungen att ta hand om en släkting som går bort, jag menar ta hand om begravning, dödsbo m.m har ingen som helst relation till denne.
Jag undrar om man är tvungen att ta hand om en släkting som går bort, jag menar ta hand om begravning, dödsbo m.m har ingen som helst relation till denne.
nej man måste väl inte. Har du fått frågan av myndigheter?
Nej personen har inte gått bort än, men det är bara en fråga om tid. Vem gör det annars? Han bor på ett vårdhem
Vad jag vet har kommunen ansvaret. De kan ha boutredare som går hem och går igenom den avlidnes hem, försöker spåra om det ev kan finnas någon släkting som kan ansvara eller om det finns något arv som någon ska ha osv. Om den döde inte hade några tillgångar kan kommunen få betala för begravningen
Dödsboägaren (i det här fallet du om jag förstår det hela rätt) kan leja bort arbetet med bouppteckningen till bouppteckningsman men det kommer inte ske med automatik så det arbetet måste du göra. Du måste ge en fullmakt till bouppteckningsmannen så att hen kommer åt alla konton hos banken osv.
Allt som har med begravning att göra kan du lägga på en begravningsentreprenör.
Tömma hemmet och sälja saker osv finns det också firmor som gör. Googla och kolla runt lite.
Tänk dock på att alla de här tjänsterna kostar pengar som dödsboet behöver kunna stå för om du inte ska betala det privat...
Här finns en bra guide man kan följa:
www.efterlevandeguiden.se/att-borja-med/skota-ett-dodsbo.html
Dödsboägaren (i det här fallet du om jag förstår det hela rätt) kan leja bort arbetet med bouppteckningen till bouppteckningsman men det kommer inte ske med automatik så det arbetet måste du göra. Du måste ge en fullmakt till bouppteckningsmannen så att hen kommer åt alla konton hos banken osv.
Allt som har med begravning att göra kan du lägga på en begravningsentreprenör.
Tömma hemmet och sälja saker osv finns det också firmor som gör. Googla och kolla runt lite.
Tänk dock på att alla de här tjänsterna kostar pengar som dödsboet behöver kunna stå för om du inte ska betala det privat...
Här finns en bra guide man kan följa:
www.efterlevandeguiden.se/att-borja-med/skota-ett-dodsbo.html
Bor han i Danmark och har gjort det i många år så borde rimligtvis vara deras regler som gäller och där vet jag inte hur det funkar.
Men om det varit i Sverige, så kontaktar kommunen/polis anhöriga och så bestämmer man därifrån. Vill man inte vara inblandad alls så behöver man inte.
Skulle tro att du i alla fall kommer att få en förfrågan (det kan ju vara någon "minnessak" eller så som den anhörige vill ha". Har svårt att tro att du skulle behöva rådda med något praktiskt eller betala ur egen ficka (med reservation för regler i Danmark) i Sverige behövde man inte det i alla fall utan kommunen betalade.
Bor han i Danmark och har gjort det i många år så borde rimligtvis vara deras regler som gäller och där vet jag inte hur det funkar.
Men om det varit i Sverige, så kontaktar kommunen/polis anhöriga och så bestämmer man därifrån. Vill man inte vara inblandad alls så behöver man inte.
Skulle tro att du i alla fall kommer att få en förfrågan (det kan ju vara någon "minnessak" eller så som den anhörige vill ha". Har svårt att tro att du skulle behöva rådda med något praktiskt eller betala ur egen ficka (med reservation för regler i Danmark) i Sverige behövde man inte det i alla fall utan kommunen betalade.
Du är inte skyldig att göra någonting. Ringer någon dig så säger du att du inte vill ha med saken att göra.
Du behöver inte betala ett öre i samband med att han går bort.
Jo, TS och hennes syskon blir visst ansvariga för dödsboet vare sig de vill eller inte. Detta finns med i lagen.
TS och hennes syskon kan ansöka om boutredningsman, via tingsrätten.
Men att bara strunta i alltihop går inte.
Ber alla att notera att ts skriver att pappan bor i Danmark.
Svenska lagar gäller endast i Sverige.