• Anonym (förvirrat.)

Måste man ta hand om släkting som går bort?

Jag undrar om man är tvungen att ta hand om en släkting som går bort, jag menar ta hand om begravning, dödsbo m.m har ingen som helst relation till denne.

• Svar på tråden Måste man ta hand om släkting som går bort?
  • Anonym (nnn)

nej man måste väl inte. Har du fått frågan av myndigheter? 

• Anonym (förvirrat.)

Nej personen har inte gått bort än, men det är bara en fråga om tid. Vem gör det annars? Han bor på ett vårdhem

• Anonym (nnn)

Vad jag vet har kommunen ansvaret. De kan ha boutredare som går hem och går igenom den avlidnes hem, försöker spåra om det ev kan finnas någon släkting som kan ansvara eller om det finns något arv som någon ska ha osv. Om den döde inte hade några tillgångar kan kommunen få betala för begravningen 

• Anonym (Näe)

Dödsboägaren (i det här fallet du om jag förstår det hela rätt) kan leja bort arbetet med bouppteckningen till bouppteckningsman men det kommer inte ske med automatik så det arbetet måste du göra. Du måste ge en fullmakt till bouppteckningsmannen så att hen kommer åt alla konton hos banken osv.

Allt som har med begravning att göra kan du lägga på en begravningsentreprenör.

Tömma hemmet och sälja saker osv finns det också firmor som gör. Googla och kolla runt lite.

Tänk dock på att alla de här tjänsterna kostar pengar som dödsboet behöver kunna stå för om du inte ska betala det privat...

Här finns en bra guide man kan följa:

www.efterlevandeguiden.se/att-borja-med/skota-ett-dodsbo.html

• Anonym (förvirrat.)
    Anonym (Näe) skrev 2018-06-22 10:12:57 följande:

Dödsboägaren (i det här fallet du om jag förstår det hela rätt) kan leja bort arbetet med bouppteckningen till bouppteckningsman men det kommer inte ske med automatik så det arbetet måste du göra. Du måste ge en fullmakt till bouppteckningsmannen så att hen kommer åt alla konton hos banken osv.

Allt som har med begravning att göra kan du lägga på en begravningsentreprenör.

Tömma hemmet och sälja saker osv finns det också firmor som gör. Googla och kolla runt lite.

Tänk dock på att alla de här tjänsterna kostar pengar som dödsboet behöver kunna stå för om du inte ska betala det privat...

Här finns en bra guide man kan följa:

www.efterlevandeguiden.se/att-borja-med/skota-ett-dodsbo.html

Åhh, det var det jag fruktade! Det handlar om min gamla "far", som är svårt sjuk i cancer, vad jag fått veta av en kusin. Nu har jag dock ingen som helst relation till honom, för han övergav os syskon när vi var små, och vägrade all framtida kontakt. Jag har inga som helst känslor för honom, och han kan dö ensam enligt mig. Han förstörde mycket av mitt liv, fast han inte fanns i det.

Men om man vägrar att befatta sig med det, och inte syskonen heller, får man ändå betala från egen ficka?

Jag skiter i om han lämnar något efter sig, har ingen aning heller. Så man kommer att blir kontaktat av myntenheter, när han går bort? Han bor i Danmark. Eller är det då deras regler som kommer att gälla? Vet att jag låter cynisk, men jag har mina anledningar till det.
  • Anonym (tror inte det)

Bor han i Danmark och har gjort det i många år så borde rimligtvis vara deras regler som gäller och där vet jag inte hur det funkar.

Men om det varit i Sverige, så kontaktar kommunen/polis anhöriga och så bestämmer man därifrån. Vill man inte vara inblandad alls så behöver man inte.
    Skulle tro att du i alla fall kommer att få en förfrågan (det kan ju vara någon "minnessak" eller så som den anhörige vill ha". Har svårt att tro att du skulle behöva rådda med något praktiskt eller betala ur egen ficka (med reservation för regler i Danmark) i Sverige behövde man inte det i alla fall utan kommunen betalade.

• Anonym (förvirrat.)
    Anonym (tror inte det) skrev 2018-06-22 11:42:51 följande:

Bor han i Danmark och har gjort det i många år så borde rimligtvis vara deras regler som gäller och där vet jag inte hur det funkar.

Men om det varit i Sverige, så kontaktar kommunen/polis anhöriga och så bestämmer man därifrån. Vill man inte vara inblandad alls så behöver man inte.
    Skulle tro att du i alla fall kommer att få en förfrågan (det kan ju vara någon "minnessak" eller så som den anhörige vill ha". Har svårt att tro att du skulle behöva rådda med något praktiskt eller betala ur egen ficka (med reservation för regler i Danmark) i Sverige behövde man inte det i alla fall utan kommunen betalade.

Nåhh, det låter ju bättre! Han har alltid bott i Danmark, och jag har bott här, hela mitt vuxna liv, har ingen aning om deras reglar nu. Nej någon "minnessak", är verken jag eller syskonen intresserade av. Men enligt "Nähh´s" länk, verkade det ju som om det finns vissa förpliktelser. Skall googla lite på dk, och se om jag hittar något. Har dessutom inte heller kontakt med mina syskon, som också bor där. Min bror har jag väldigt sporadisk kontakt med, och det hade ju varit synd om honom, om han åker på något i samband med hans bortgång. Min bror vet ingenting, och är inte heller kapabel till att göra något "praktiskt", min syster har jag ingen kontakt med alls. 

Tack för svaren!
  • Anonym (m)

Du är inte skyldig att göra någonting. Ringer någon dig så säger du att du inte vill ha med saken att göra.
    Du behöver inte betala ett öre i samband med att han går bort.

• Anonym (Ulrika)

Jo, TS och hennes syskon blir visst ansvariga för dödsboet vare sig de vill eller inte. Detta finns med i lagen.

TS och hennes syskon kan ansöka om boutredningsman, via tingsrätten.

Men att bara strunta i alltihop går inte.

• Anonym (m)

Ber alla att notera att ts skriver att pappan bor i Danmark.
    Svenska lagar gäller endast i Sverige.

Svar på tråden Måste man ta hand om släkting som går bort?