Inlägg från: Anonym (Barnen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Barnen)

Bli kallad mamma,viktigt?

Hur viktigt är det för barnet om hon vill kalla bonusmamma för mamma?Och hur viktigt är det för bonusmamman att få bli kallad mamma?Tar barnen skada för detta om man ber barnet kalla bonusmamman för sitt namn istället.Personligen känner jag att barnet inte tar skada för detta.Och så slipper barnet bli förvirrad av alla sina mammor.

• Svar på tråden Bli kallad mamma,viktigt?
  • Anonym (Barnen)
    Anonym (Fattarduintedet???) skrev 2018-06-22 10:49:07 följande:

Man kan inte generalisera så. Alla människor är helt olika varandra, därför kan man aldrig säga att "MÄNNISKAN reagerar så här på sånt här" - det finns inget "människan".

Vi förökar oss inte på bestämda tider, dör inte efter en viss ålder, äter inte på samma tider som alla andra, arbetar inte med samma saker, känner inte samma saker, osv, etc, mm.

Sant.Men det finns olika regler och lagar i samhället .Ordning och reda.Jobba,beteendet,boende ,familj.Mycket vi har gemensamt.
  • Anonym (Barnen)
    Anonym (Barnet) skrev 2018-06-22 10:55:33 följande:

Håller med ovanstående kommentar om generalisering.

Med det tillägget att det är barnets behov och vilja, som enligt min mening, skall vara ytterst styrande för detta. Sedan får alla de inblandade "mammorna" helt enkelt vänja sig (under förutsättning att barnet inte använder ordet "mamma" som en förolämpning i en spydig ton när hen tilltalar bonusmamman).

Om barnet vill tilltala både sin biomamma och bonusmamma för "mamma" skall hen få göra det, för då är det viktigt för barnet.

Det värsta i det här läget skulle vara om:

1) biomamman inte accepterar/tillåter barnet att kalla bonusmamman för "mamma" av ren egoism

2) att bonusmamman tvingar barnet att kalla henne för mamma av ren egoism

I det fallet sa bonusmamman att hon inte är din mamma och vill bli kallad för sitt namn eller bonusmamma då om barnet vill säga det då.Barnet accepterade detta och dom har bra relation.Blev nästan som lättnad för barnet.

• Anonym (Barnen)

Om ett barn vill kalla sin mamma för moster,är det fel ochså?Enligt många det är barnet som bestämmer sånt.

• Anonym (Barnen)

Jag hade inte velat ha titel mamma när jag inte är mamma.Hade sagt att mig får man kalla på mitt namn,eller bonusmamma extramamma.Det är respekt och barnet kan inte bestämma allt!I längden tror jag att det blir bra för alla inblandade.

• Anonym (Barnen)
    Anonym (bibo) skrev 2018-06-22 12:25:22 följande:

Jag tycker faktiskt att det beror på mamman! Är det okej med henne så är det okej. Vill hon inte det så tycker jag att man respekterar det, oavsett anledning. Man behöver inte vara en osäker mamma utan bara inte vilja det.

Jag är mamma och "bonusmamma" . Mina bonusar har sagt mitt namn. Hade även velat att mina barn inte kallade någon annan kvinna mamma (om jag och min man gick isär..)

Eller bonusmamma.Känns det rätt för henne att barnet kallar henne för mamma?Om inte,då måste barnen respektera detta.Jag hade inte accepterad detta hur mycket vi än älskade varandra.
  • Anonym (Barnen)
    Anonym (bibo) skrev 2018-06-22 13:04:12 följande:

Hur menar du? Att jag som bonusmamma inte vill och att då mamman skulle bestämma att jag ändå ska kallas mamma? Isf självklart ska jag som bonusmamma inte tvingas att bli kallad mamma. Men det är nog ett ovanligt scenario.

Menar att som styvmamma ska man kunna säga ifrån om någon kallar en för mamma och det känns inte rätt!
  • Anonym (Barnen)
    Anonym (Suck!) skrev 2018-06-22 15:28:33 följande:

Självklart beror det på barnet! Något annat vore riktigt korkat att kläcka ur sig ! Kvinnan är vuxen, medans barn är ett barn. Kan inte kvinnan ta rollen som mamma så kanske hon heller inte skulle vara där som en mamma i första hand ! 

Sen finns de dom som kräver att bli kallad för mamma fast barnet inte vill, ska då barnet bli tvingad till att kalla den vuxna för sin mamma då? Då du säger att det "beror på mamman" !?

Nej du, det där får du allt tänka en gång till på ! 

Självklart ser man ALLTID till BARNETS BÄSTA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vad är barnets bästa?Vem säger vad är barnets bästa?Menar du att barnet ska bestämma allt ,och därmed lär sig styra vuxna människor.Vet barnet själv vad som är bäst för henne?
  • Anonym (Barnen)

Vet ett fall där barnet är vuxen nu och har inte haft kontakt med sin biologiska pappa.Men hela uppväxten och fortvarande är min vän som pappa till honom.Och det här vuxet barn kallar honom för pappa.Men han har inte haft biologisk pappa i sitt liv.Så då förstår jag lättare.

Svar på tråden Bli kallad mamma,viktigt?