• Smulan­snisse
    Äldre 22 Jun 12:50
    7146 visningar
    22 svar
    22
    7146

    Gravid som doktorand?

    Ni som varit gravida under doktorand tiden, hur gicxk det för er vidare i karriären och vad tyckte ni om att skaffa barn då? 


    Hur reagerade er professor? Fick ni sämre projekt än andra doktorander utan barn? 


    Jag har lite mer än ett år kvar till min halvtid/licenciat. Och funderar om man skulle försöka bli gravid. Tänker att jag vill dock inte bli gravid för sent och för nära in på disputationen. Vad tänker ni?

  • Svar på tråden Gravid som doktorand?
  • Äldre 22 Jun 12:54
    #1

    Många på min institution har blivit gravida som doktorander. En har tom fått 5 barn under sin doktorandtid (inga tvillingar) med tillhörande föräldraledigheter.

    Vi blir uppmuntrade till det för att det är en relativt säker anställning som doktorand jämfört med vad man kan få efteråt. Har man ett projekt som är tidsberoende är det svårare, då vill de att man kommer in och jobbar lite fast man är ledig så inte projektet faller. Men har man inte det så kan man göra som man vill.

    Min handledare har också varit föräldraledig under min tid som doktorand.

    Jag tror att det är olika på olika universitetet och institutioner dock och att det är mkt bättre där jag är jämfört med andra ställen.

  • Äldre 22 Jun 12:56
    #2

    Vi blir också uppmuntrade till att jobba deltid om vi vill när vi har småbarn och vill vi går det bra att ta med bebisen till jobbet någon dag och så :)

    Vilket ämne doktorerar du i?

  • Fillib­om
    Äldre 22 Jun 12:59
    #3

    Ingen av de doktorandkollegor (ett tiotal) som jag haft som blivit gravida under sin tid på forskarutbildningen kom tillbaka och slutförde sin utbildning/disputerade.

    Det händer så mycket när man får barn. Livet får nya prioriteringar och det är svårt att fortsätta sin forskarutbildning har de sagt. De kunde inte/ville inte längre arbeta på samma sätt (dygnet runt under vissa perioder) och ville hellre arbeta och tjäna riktiga pengar.

  • Smulan­snisse
    Äldre 22 Jun 13:01
    #4
    Meriall skrev 2018-06-22 12:56:16 följande:

    Vi blir också uppmuntrade till att jobba deltid om vi vill när vi har småbarn och vill vi går det bra att ta med bebisen till jobbet någon dag och så :)

    Vilket ämne doktorerar du i?


    Jag doktorerar inom naturvetenskap =) Har inga direkta tidsberoende projekt då vi har insamlad data redan. Och jag har doktorandtjänst så inga stipendier eller så, samt att jag jobbade några år innan min doktorand tid så jag har byggt upp en bra SGI. 


    Min man är precis färdigutbildad och började arbeta i april så han håller också på att arbeta upp sin SGI. Och han vill helst vara hemmapappa på heltid, så han är all in för att jag ska få bestämma hur kort föräldraledighet jag vill ha. 


    Jag verkligen brinner för forskning och vill fortsätta jobba inom akademien, så vill inte göra något "dumt" val. Samtidigt som vi gärna vill ha familj. Och det känns mer osäkert efter, för då kanske man är postdoc på stipendier..

  • Äldre 22 Jun 13:03
    #5

    Typ alla mina doktorandkollegor fick barn under deras doktorandtid, de flesta fler än ett barn. Eftersom (iaf vi) var statligt anställda så var förmånerna riktigt bra och som redan nämnts så är det nog lättare att få barn under doktorandtiden än efteråt (iaf om man fortsätter inom akademin). Vi kämpade rätt länge med att bli gravida, lyckades tillslut och jag födde min son samma dag som planerad disputation. Den blev såklart uppskjuten men det gick det också :) lycka till!

  • Smulan­snisse
    Äldre 22 Jun 13:05
    #6
    Fillibom skrev 2018-06-22 12:59:53 följande:

    Ingen av de doktorandkollegor (ett tiotal) som jag haft som blivit gravida under sin tid på forskarutbildningen kom tillbaka och slutförde sin utbildning/disputerade.

    Det händer så mycket när man får barn. Livet får nya prioriteringar och det är svårt att fortsätta sin forskarutbildning har de sagt. De kunde inte/ville inte längre arbeta på samma sätt (dygnet runt under vissa perioder) och ville hellre arbeta och tjäna riktiga pengar.


    Men oj vilket område forskar du i? 


    Hehe ja lite roligt det där med riktiga pengar. Jag jobbade inom industrin som Msc. några år och tyckte tvärtom det var sjukt tråkigt att tjäna riktiga pengar, och där kändes det verkligen inte rätt att skaffa barn. Cheferna var väldigt produktionsdrivna och oförtående för livet i stort.

  • Äldre 22 Jun 13:05
    #7

    Kör nu då tycker jag :) Ser verkligen ingen anledning att vänta för dig :) Din man hinner få ihop sgin även om du blir gravid direkt. Sedan beroende på hur fort det går så kan du ta halvtiden före eller efter.

    Kanske vill ni ha syskon efteråt och då är det också bra att börja nu så hinner ni få två om ni vill innan du disputerar. Tror också det kan vara en fördel att redan ha två barn när man fortsätter sedan för då tänker de nog att du inte planerar föräldraledighet snart.

  • Äldre 22 Jun 13:06
    #8

    Ska tillägga att alla mina kollegor som fick barn (samt jag) slutförde doktorandutbildningen och disputerade. Men å andra sidan var det aldrig någon som krävde dygnet runt arbete av oss

  • Smulan­snisse
    Äldre 22 Jun 13:09
    #9
    Meriall skrev 2018-06-22 13:05:51 följande:

    Kör nu då tycker jag :) Ser verkligen ingen anledning att vänta för dig :) Din man hinner få ihop sgin även om du blir gravid direkt. Sedan beroende på hur fort det går så kan du ta halvtiden före eller efter.

    Kanske vill ni ha syskon efteråt och då är det också bra att börja nu så hinner ni få två om ni vill innan du disputerar. Tror också det kan vara en fördel att redan ha två barn när man fortsätter sedan för då tänker de nog att du inte planerar föräldraledighet snart.


    pandoraDiem skrev 2018-06-22 13:06:41 följande:

    Ska tillägga att alla mina kollegor som fick barn (samt jag) slutförde doktorandutbildningen och disputerade. Men å andra sidan var det aldrig någon som krävde dygnet runt arbete av oss




    Men hur har professorerna reagerat? Har man som gravid fått "sämre" projekt än de yngre 23-25 åriga doktoranderna, för att professorn inte tycker det är värt att satsa på en som har barn?
  • Äldre 22 Jun 13:09
    #10
    Fillibom skrev 2018-06-22 12:59:53 följande:

    Ingen av de doktorandkollegor (ett tiotal) som jag haft som blivit gravida under sin tid på forskarutbildningen kom tillbaka och slutförde sin utbildning/disputerade.

    Det händer så mycket när man får barn. Livet får nya prioriteringar och det är svårt att fortsätta sin forskarutbildning har de sagt. De kunde inte/ville inte längre arbeta på samma sätt (dygnet runt under vissa perioder) och ville hellre arbeta och tjäna riktiga pengar.


    Oj på min institution arbetar vi verkligen inte dygnet runt...

    Visst är lönen dålig men friheten med tiderna och jobb hemifrån tycker jag gör jobbet idealt då man har småbarn och har man en partner som tjänar okej är det inte ett problem. Jag ville doktorera till viss del just för att jag har småbarn och tycker det är jättebra för det.

    Men det är väl lite vad man gör det också. Jag är ganska effektiv när jag arbetar och var det även när jag studerade så har aldrig känt det där att ett "riktigt" jobb är lättare. Då måste man ju vara på plats 8h/dag varje dag. Jag hade ett sånt jobb i ett par månader och oj vad stressigt det var. Men det beror säkert på vad man har för inställning på ens institution.
Svar på tråden Gravid som doktorand?