Bunny on speed skrev 2018-06-22 20:16:04 följande:
Absolut inte. Men jag tycker det är sjukt att avla fram djur som inte kan föröka sig naturligt.
Ok =) Jag håller absolut med dig där.
Hmmm. Hund som inte hårar för mycket, kanske har slät eller kort päls för att kunna hitta fästingar enkelt, inte är alltför sjuk, är stabil och gillar agility.... men är lite av en soffpotatis? Alltså inte en lathund, men som tycker att 1-2 timmar prommenad max går an..... Har ni trädgård eller så, så hunden kan gå fritt och göra sina behov kanske också någon gång utan att ni tar en prommenad? Vill du ha en stor, liten eller mellanstor hund? Har du haft hund förut?
Hmm..... många frågor.
Jag anser ju att Shetland Sheepdog är en perfekt förstahund i alla situationer. Passar både ensamvargar och barnfamiljer i både lägenheten mitt i stan och på riktiga lantivsidyllen med egna får (så få rhunden jobba med sitt ursprungsjobb =P) Mycket hund i litet format som älskar hundsporter och hjärngympa lika, Friska som få, tillgivna mot familjen, stabila, kan vara lite reserverade men absolut inte räddhågsna eller nerviga (om man inte lärt dem att vara det....) Meeeeeeeen....... mycket päls. Fäller inte så vansinnigt, men mycket päls.
Hund nr 2 jag kommer på så där på stört är flatcoated retriver, men jag har för mig att de kan vara rätt sjukliga om man har otur.