• Bunny on speed

Vilken hundras passar oss?

Drömmer om hund efter att vi flyttat. Tittar gärna och funderar redan nu även om det kommer dröja några år. Någon som är insatt i hundraser och kan tipsa?

Ej lång päls (tänker pga fästingar som lätt gömmer sig)

Inte håra för mycket

Måste kunna föda naturligt

Inte en massa rasbundna sjukdomar

Stabilt lynne

Jag vill gärna hålla på med agility

Inte kräva för mycket motion (finns det? Känns som alla säger sig gå flera mil om dagen på nätet, men aldrig träffat någon som gör det irl). Typ 5 km om dagen helst plus några löprundor i veckan.

Bunnies, it must be bunnies!
  • Svar på tråden Vilken hundras passar oss?
  • Aniiee

Vill du avla på hunden eller varför är det viktigt att de ska kunna föda naturligt?

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (HAHAdjj)

Skulle säga cavalier king Charles Spaniell eller eventuellt Golden Retriever. Golden är både sällskapshundar men följer gärna med på aktiviteter också

• Bunny on speed
    Aniiee skrev 2018-06-22 19:16:57 följande:

Vill du avla på hunden eller varför är det viktigt att de ska kunna föda naturligt?

Absolut inte. Men jag tycker det är sjukt att avla fram djur som inte kan föröka sig naturligt.
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Aniiee
    Bunny on speed skrev 2018-06-22 20:16:04 följande:
    Absolut inte. Men jag tycker det är sjukt att avla fram djur som inte kan föröka sig naturligt.
    Ok =) Jag håller absolut med dig där.

Hmmm. Hund som inte hårar för mycket, kanske har slät eller kort päls för att kunna hitta fästingar enkelt, inte är alltför sjuk, är stabil och gillar agility.... men är lite av en soffpotatis? Alltså inte en lathund, men som tycker att 1-2 timmar prommenad max går an..... Har ni trädgård eller så, så hunden kan gå fritt och göra sina behov kanske också någon gång utan att ni tar en prommenad? Vill du ha en stor, liten eller mellanstor hund? Har du haft hund förut?

Hmm.....  många frågor. 

Jag anser ju att Shetland Sheepdog är en perfekt förstahund i alla situationer. Passar både ensamvargar och barnfamiljer i både lägenheten mitt i stan och på riktiga lantivsidyllen med egna får (så få rhunden jobba med sitt ursprungsjobb =P) Mycket hund i litet format som älskar hundsporter och hjärngympa lika, Friska som få, tillgivna mot familjen, stabila, kan vara lite reserverade men absolut inte räddhågsna eller nerviga (om man inte lärt dem att vara det....) Meeeeeeeen.......  mycket päls. Fäller inte så vansinnigt, men mycket päls.

Hund nr 2 jag kommer på så där på stört är flatcoated retriver, men jag har för mig att de kan vara rätt sjukliga om man har otur.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Ignoramus

Säger också sheltie. :) Alltid pigga och med på dina upptåg, men går inte under av mindre motion heller. Super på agility, bra förstagångshund. Välj uppfödare noga. Har ni tur får ni en med mindre päls (jag har bara haft såna själv), men de flesta är rätt fluffiga så det faller lite på första kriteriet. Tikarna fäller två gånger om året, men det är tacksam päls att städa (blir stora tussar istället för en miljard småhår i sofforna).

Cavalier som någon tipsade om har tyvärr MÅNGA rasbundna sjukdomar som inte är roliga! Väldigt trevliga hundar men som sagt, hälsan är tyvärr helt åt helvete.

Bunny on speed skrev 2018-06-22 19:06:49 följande:

Drömmer om hund efter att vi flyttat. Tittar gärna och funderar redan nu även om det kommer dröja några år. Någon som är insatt i hundraser och kan tipsa?

Ej lång päls (tänker pga fästingar som lätt gömmer sig)

Inte håra för mycket

Måste kunna föda naturligt

Inte en massa rasbundna sjukdomar

Stabilt lynne

Jag vill gärna hålla på med agility

Inte kräva för mycket motion (finns det? Känns som alla säger sig gå flera mil om dagen på nätet, men aldrig träffat någon som gör det irl). Typ 5 km om dagen helst plus några löprundor i veckan.

Svar på tråden Vilken hundras passar oss?