• Anonym (student)

Studenter, hur mycket är ni beredda att betala i hyra?

Ni som är studenter (och lever på enbart CSN under terminerna och kanske även sommarjobb under sommaren), och kanske framför allt ni som har lite valmöjligheter vad gäller boende, vad kan ni tänka er att betala i hyra för en lägenhet med tanke på er inkomst? 

Jag studerar på distans och skulle egentligen kunna bo i princip var som helst så jag är inte tvungen att ta första bästa lägenhet jag kommer över eller så. Har dessutom redan boende med en hyra som jag tycker är bra men vill gärna flytta till annan ort och funderar därför på vilka hyror som känns rimliga att tänka sig när man lever på studiemedel. Såklart får jag gå efter vad jag själv känner att jag har råd med och inte efter vad andra tycker, men det vore intressant att bara höra var andra studenter sätter sin maxgräns för hyra, och hur ni resonerar?

Tack på förhand.

• Svar på tråden Studenter, hur mycket är ni beredda att betala i hyra?
  • elyse

Utan extrainkomster så var 4000 max för mig - och också min hyra (10 månaders) som student.

• Tessaloniki

Under min studieperiod när jag enbart levde på CSN så bodde jag i en vanlig hyreslägenhet i ett av de mer utsatta områdena i Uppsala. När jag flyttade in hösten 2010 låg hyran på 4800 och när jag flyttade ut 2015 låg den på cirka 5700. Lägenheten var en 2a på 48 kvm med kokvrå.

Tyvärr är det ju så i de större städerna att man inte har möjlighet att välja mellan flera alternativ, utan man får ta det som finns. Att bo i ett område som härjas av bilbränder och skottlossningar varje vecka är inte det mest optimala men måste man så måste man.

• Anonym (Nina)

Beror ju på var lägenheten är och hur stor den är, vad som liksom känns rimligt, men för mig gick nog gränsen kring 4000. Men då för en liten studentlägenhet eller en liten etta. Sen sökte jag också bostadsbidrag så jag fick lite extra varje månad förutom CSN.

• Anonym (student)
    Tessaloniki skrev 2018-06-24 08:12:53 följande:

Under min studieperiod när jag enbart levde på CSN så bodde jag i en vanlig hyreslägenhet i ett av de mer utsatta områdena i Uppsala. När jag flyttade in hösten 2010 låg hyran på 4800 och när jag flyttade ut 2015 låg den på cirka 5700. Lägenheten var en 2a på 48 kvm med kokvrå.

Tyvärr är det ju så i de större städerna att man inte har möjlighet att välja mellan flera alternativ, utan man får ta det som finns. Att bo i ett område som härjas av bilbränder och skottlossningar varje vecka är inte det mest optimala men måste man så måste man.

Precis, har man inte så mycket valmöjligheter så är det ju en annan sak, då får man ju litegrann ta det man får tyvärr. Samtidigt kan jag tänka att har jag råd om jag måste så borde jag ha råd även när jag inte måste, om det låter rimligt. Vet inte riktigt hur man ska resonera där.
Svar på tråden Studenter, hur mycket är ni beredda att betala i hyra?