• sigge1235

    Börja äta fågel efter vegeterian?

    Jag har ätit vegetariskt + fisk och skaldjur (utesluter fågel och rött kött) i hela livet - 30 år. Pga mitt barns allergier måste jag utesluta baljväxter, mejerier och ägg under tiden jag ammar och det blir lite trist att bara äta fisk hela tiden. Funderar därför på att börja äta fågel (kyckling och kalkon), känns som ett mindre steg till det och nyttigare än rött kött. Någon som har erfarenhet av att gå från veg. till detta? Hur börjar jag? Vad äter jag och till vad? Vad ka jag välja som är mest djurvänligt?

  • Svar på tråden Börja äta fågel efter vegeterian?
  • baralillatant

    Du har ju för det första aldrig varit vegetarian så jag fattar inte riktigt vad grejen är?

    Köp närproducerad kyckling och ät?

  • Glinda från Oz

    Om du tänker på kyckling så är det de djuret som har sämst förhållanden, du kan kanske hitta krav märkt kyckling, jag har aldrig sett det men jag vet att det finns. Om det var jag hade jag gett ersättning istället.

  • Liberté
    Glinda från Oz skrev 2018-06-24 12:22:57 följande:

    Om du tänker på kyckling så är det de djuret som har sämst förhållanden, du kan kanske hitta krav märkt kyckling, jag har aldrig sett det men jag vet att det finns. Om det var jag hade jag gett ersättning istället.


    Samtidigt det absolut miljövänligare alternativet av de vanliga.
  • sigge1235
    baralillatant skrev 2018-06-24 12:19:14 följande:

    Du har ju för det första aldrig varit vegetarian så jag fattar inte riktigt vad grejen är?

    Köp närproducerad kyckling och ät?


    Nej men har ju aldrig ätit fågel så vad är det du inte fattar med det?
  • sigge1235
    Glinda från Oz skrev 2018-06-24 12:22:57 följande:

    Om du tänker på kyckling så är det de djuret som har sämst förhållanden, du kan kanske hitta krav märkt kyckling, jag har aldrig sett det men jag vet att det finns. Om det var jag hade jag gett ersättning istället.


    Kanske kalkon då? Kommer inte äta mängder, vill bara variera mig från fisk. Det är väl ungefär lika synd om kalkon som fisk tänker jag. 
  • sigge1235
    gahadas skrev 2018-06-24 12:15:26 följande:

    Vilt och närproducerat skulle väl passa


    Vill inte äta rött kött pga gillar de djuren mer (känns mer oetiskt för mig) och mindre hälsosamt med rött kött
  • Glinda från Oz
    Liberté skrev 2018-06-24 12:25:49 följande:

    Samtidigt det absolut miljövänligare alternativet av de vanliga.


    Ja, det är det. Det är svårt att göra rätt, det bli alltid fel ändå.
    sigge1235 skrev 2018-06-24 12:30:50 följande:

    Kanske kalkon då? Kommer inte äta mängder, vill bara variera mig från fisk. Det är väl ungefär lika synd om kalkon som fisk tänker jag. 


    Jag har ingen aning om hur de har det, du får googla
  • baralillatant
    Glinda från Oz skrev 2018-06-24 12:22:57 följande:

    Om du tänker på kyckling så är det de djuret som har sämst förhållanden, du kan kanske hitta krav märkt kyckling, jag har aldrig sett det men jag vet att det finns. Om det var jag hade jag gett ersättning istället.


    Finns på Coop och Willys :)
  • baralillatant
    sigge1235 skrev 2018-06-24 12:29:05 följande:

    Nej men har ju aldrig ätit fågel så vad är det du inte fattar med det?


    Vad jag inte fattar med att jag inte fattar?

    Ät, vad är problemet?
  • Glinda från Oz
    baralillatant skrev 2018-06-24 12:49:28 följande:

    Finns på Coop och Willys :)


    Lol Vi har världens sämst Coop och Willy?s där jag bor så jag tänker att det är så för alla Här får man vara glad om det finns ekologisk mjölk.
  • nåntingannat

    Vilt och ren skulle jag föredra om jag vore tvungen att äta fyrfotade djur.

Svar på tråden Börja äta fågel efter vegeterian?