• Anonym (Förskola)

Vad skriva till förskolan tack

Min dotter ska byta förskola och jag tänkte skriva några fina ord till personalen. ex Tack för. ..Mina två äldre barn har också gått på samma förskola. Vill gärna att det ska vara lite personligt. Jag tycker det är svårt att komma på något bra att skriva, Någon som har något tips på hur man kan skriva?

• Svar på tråden Vad skriva till förskolan tack
  • Anonym (?)

Du vill skriva något personligt som främlingar ska komma på? Känns som något du måste försöka komma på själv. Vad du vill tacka för.

• Anonymous31

Det måste ju komma från hjärtat, så skriv exakt det som du själv känner. :)

• stor grön drake

När min stora slutade efter 6 år med samma underbara personal fick avdelningen ett kort där jag skrev "Tack för att ni tagit så fantastisk hand om det finaste jag har" och så en bild från när han började där 10 månader gammal brevid en bild jag tog dagen innan.

• Anonym (Förskola)
    Anonym (?) skrev 2018-06-24 14:44:26 följande:

Du vill skriva något personligt som främlingar ska komma på? Känns som något du måste försöka komma på själv. Vad du vill tacka för.

Fast alla är inte bra på att uttrycka sig i tal och skrigft. Jag vill tacka för alla år, men om jag skriver tack för dessa år tycker jag det låter väldigt platt och intetsägande. Man har väl rätt att be om tips som kanske bättre kan förklara hur man känner och vill uttrycka sig på.
  • Anonym (Förskola)
    stor grön drake skrev 2018-06-24 14:50:58 följande:

När min stora slutade efter 6 år med samma underbara personal fick avdelningen ett kort där jag skrev "Tack för att ni tagit så fantastisk hand om det finaste jag har" och så en bild från när han började där 10 månader gammal brevid en bild jag tog dagen innan.

Det var vldigt fint skrivet! Jag tar gärna efter om jag får.
  • Anonym (Förskollärare)

Kanske kan du hitta/skriva nån dikt eller text och tacka för alla år. Kan vara fint för personalen att ha på nån vägg :) kanske har ditt barn sagt särskilt roliga/fina saker om personalen?

Jag hade skippat bilder. Jag och mina kollegor undrar alltid varför föräldrarna tror att vi vill ha bilder på deras barn.. och var tänker dem att vi ska ha alla bilder vi får sen. Finns säkert dem som gillar det men personligen tycker jag (och flera förskollärare jag känner) att det inte är nått att ha för oss på förskolan.

• annabellelee
    Anonym (Förskollärare) skrev 2018-06-24 21:15:42 följande:

Kanske kan du hitta/skriva nån dikt eller text och tacka för alla år. Kan vara fint för personalen att ha på nån vägg :) kanske har ditt barn sagt särskilt roliga/fina saker om personalen?

Jag hade skippat bilder. Jag och mina kollegor undrar alltid varför föräldrarna tror att vi vill ha bilder på deras barn.. och var tänker dem att vi ska ha alla bilder vi får sen. Finns säkert dem som gillar det men personligen tycker jag (och flera förskollärare jag känner) att det inte är nått att ha för oss på förskolan.

Det är kanske bara du? Jag är lärare på gymnasiet men uppskattar foton - då minns jag lättare vem det var som skrev när jag tittar på det flera år efteråt.
  • Anonym (Förskollärare)
    annabellelee skrev 2018-06-24 21:19:45 följande:

Det är kanske bara du? Jag är lärare på gymnasiet men uppskattar foton - då minns jag lättare vem det var som skrev när jag tittar på det flera år efteråt.

Nej det är mina kollegor på jobbet och fler förskollärare också. Har läst om det i våra grupper på fb också. Vi vet att det är föräldrarnas guldklimpar men vi behöver inga foton på dem utanför förskolans sammanhang (även många av dem kastas ju sen när barnen slutat annars skulle vi inte ha plats för annat). Skriver man nått räcker det ju med att underteckna med namn. I gymnasiet tror jag inte det är så vanligt med sådana bilder.
  • mammalovis

Nu framgår inte ålder på barnen, men om det är över 3 år kan du ju fråga barnet vad personalen är bra på. Jag intervjuade min dotter om vad de olika personerna hade lärt henne och var bra på. Vem som var busigast, roligast, mest nyfiken, bestämde, städade mest o s v. Det blev ganska roliga beskrivningar. Sedan hade dottern ritat var sin prinsessa till dem som vi klistrade på ett färgat kort. Lite mer jobb, men mer personligt.

• Anonym (Helen)

Jag skulle skriva om det var något speciellt minne jag/eller barnet hade där personalen varit extra påhittig, omtänksam, uppmärksam etc
    Ex om jag glömt matsäck och de fixade. Om barnet kissat på sig och de varit snabba med att se det etc.
    Ex om att de fixat någon liten uppvisning (sång, teater eller annat för föräldrar) där mitt barn hade gjort något roligt.
    Någon utflykt eller något annat speciellt som mitt barn hade tyckt extra mycket om och kommit hem och pratat om länge.

Sedan de vanliga: "tack för de här åren och att ni tagit så väl hand om x. Vi har alltid känt oss så trygga med att ha x på er förskola" .

Ett foto skulle heller inte vara fel, mest för att personalen lätt skulle koppla vem av alla "William" ex det rörde sig om.
    Fikabröd (en vetelängd eller något av enklare typ) är också alltid uppskattat av hela personalstyrkan (behöver absolut inte vara hembakt)  Tyst

• stor grön drake
    Anonym (Förskola) skrev 2018-06-24 15:01:36 följande:

Det var vldigt fint skrivet! Jag tar gärna efter om jag får.

Det går utmärkt

Jag kan säga att flera av dem blev väldigt rörda över bilderna (som var sonens val att ha med) iom att de haft honom så länge. Har yngre syskon där nu (3 år senare) och sett att kortet sitter på väggen i personalrummet när jag lånade vuxentoaletten vid inskolningen. Däremot fick de inte enskilda kort av den orsaken att jag vet hur mycket sådant de får hem.
  • Physalis

Gör en mindmap till varje pedagog där du skriver upp deras bra egenskaper och tillfällen dessa har utmärkt sig.

Sedan använder du det för att skriva en text. T ex "Tack Lina gör att du är så snäll, som den gången då du tröstade xxx när ingen annan kunde när hen tappat bort sitt gosedjur. Och tack Peter för att du alltid gjort det där lilla extra som när du använde xxx intresse för yyy när du skulle lära xxx att räkna (eller något annat)".

Jag tror det skulle göra pedagogerna väldigt glada att du visar att du sett, förstått och uppskattat alla små och stora grejer de gjort för ditt barn.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Förskola)

Tack för alla fina tips! 

Svar på tråden Vad skriva till förskolan tack