• Anzil

    Tvångssyndrom och sexuella tankar - Eller varför frågande psykologen dessa?

    Hej!

    Ibland kommer jag och tänker på detta och nu tar jag steget till att leta efter svar och teorier ifrån andra.

    När jag var femton år, fick jag diagnosen Tvångssyndrom. Jag fick sedan en kontakt med en kvinnlig psykolog på BUP. Det tog inte lång tid av kontakt med denna psykolog förs hon frågande nästan samma typ av fråga vecka efter vecka/varje möte om mina sexuella tankar.

    Självklart var jag alldeles för blyg med sådana ämnen och sa oftast ''Nej'' och vi började då prata om andra saker. Men varje möte upprepade sig nästan samma typ av fråga om mina sexuella tankar och om allmänt om den kvinnliga kroppsdelar, så som bröst och rumpa.

    Idag tänker jag varför dessa frågor. Jag tänker mig att sådana tankar är ju rätt normalt, om de skulle komma i mitt huvud. Så är det ju för min sexuella läggning, snarare än att det skulle vara tvångstankar. Eller finns det någon samband med sexuella tankar och tvångssyndrom, i sådan fall vad? Oftast är ju tvångstankar, tankar som väcker obehagliga tankar och därefter ångest.

    Hennes fråga hade inte så mycket om ångest och obehagliga tankar att göra, vill jag minnas. Snarare vanliga fantasier som man skulle kunna få om man är intresserad av det motsatta könet på det viset. Berodde på vilken läggning man har, givetvis. Så är det ju ändå normalt med dessa tankar hon tog upp.

    Jag är inte traumatiserad, men jag är bara allmänt fundersam. Detta har inte heller satt spår i mig eller någonting, vill bara tala om att jag ibland är fundersam. Jag grubblar inte av detta dag ut och dag in, tänker bara på detta när tanker slår mig om detta.

    Vad tror ni själva?

  • Svar på tråden Tvångssyndrom och sexuella tankar - Eller varför frågande psykologen dessa?
  • Anzil
    Meriall skrev 2018-06-24 16:11:25 följande:

    Oj nej jag vet inte faktiskt. Låter lite konstigt. Vet du vilken inriktning hon hade?


    Inriktning, hur menar du?

    Hon var psykolog, men jag tror du förstod det ifrån texten. Så det är mer jag som inte riktigt förstår din fråga, ursäkta mig! Jag är inte så kunnig, eller så är det bara jag som inte kan tänka ordentligt, haha.
  • Anzil
    Meriall skrev 2018-06-24 16:11:25 följande:

    Oj nej jag vet inte faktiskt. Låter lite konstigt. Vet du vilken inriktning hon hade?


    Hmm..Jag läst dina tidigare inlägg. DU har själv jobbat något liknade inom området, eller hur? Terapeut eller någonting sådant.

    Om jag tycker det är märkligt och även du, så var det nog helt klart märkligt ifrån psykologens sidan. Tror jag . .
  • Meriall

    Jag menar, det finns vissa (äldre) inriktningar som fokuserar på det sexuella och då kanske hon trodde att dina tvångstankar kom av att du inte vågade uttrycka din sexualitet. Låter ändå lite konstigt men är väl inte helt orimligt. Oavsett så låter hon inte så skicklig...

    Ja jag är psykolog.

  • Anzil
    Meriall skrev 2018-06-24 16:32:40 följande:

    Jag menar, det finns vissa (äldre) inriktningar som fokuserar på det sexuella och då kanske hon trodde att dina tvångstankar kom av att du inte vågade uttrycka din sexualitet. Låter ändå lite konstigt men är väl inte helt orimligt. Oavsett så låter hon inte så skicklig...

    Ja jag är psykolog.


    Hm..Du menar alltså inriktning på mina tankar egentligen. DET VAR ingenting om sensuella delar, utan mest andra saker och att ritualer som jag kände mig tvungen att göra m.m.


    Jag hade inte tidigare nämnt om sexuella saker, utan det var en initiativ ifrån hennes sida och med dessa frågor. Jag hade inget tvångstankar om sexualitet.


     


     


    Förstod jag din fråga rätt nu?

Svar på tråden Tvångssyndrom och sexuella tankar - Eller varför frågande psykologen dessa?