Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Din röst i riksdagsvalet 2018

S såklart.

Svårare med vilket samarbete jag hoppas på, helst någon form av mittensamarbete med potential att förhandla såväl medpartier till vänster som partier till höger.

Men som det ser ut idag är nog en majoritetsregering ett måste, så jag hoppas nog på en tysk lösning.

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    nihka skrev 2018-06-25 20:38:32 följande:
    Tysk lösning. S+KD eller fler i koalitionen?
    Haha, jag tror inte Busch Thor har riktigt samma potential som Merkel.

Nja, en tysk lösning skulle väl vara M plus S, men jag begriper inte riktigt hur en sådan regering ska kunna hålla ihop, kanske med Trumps hjälp, ett globalt handelskrig skulle inte bara ställa krav på EU att agera utan också på en bred regering i Sverige. Jag såg någon här på FL som föreslog Annie Lööf som statsminister i en regering som består av C, M och S.

Ska man vara helt ärlig så är nog risken stor att migrationsfrågan att så småningom hanteras av UNHCR i stället för EU och då  hanteras från något land i Nordafrika. Alternativet är kanske annarsl att EU slits sönder.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2018-06-25 21:40:05 följande:
    Jag har ändrat mig i frågan om KD. Jag tror inte de kommer att åka ut. Inte för att de är så poulära utan för att deras alliansröster behövs för att det inte ska tippa åt ditt håll. Alltså stödröster. Så BT kommer att hänga med.

Varför inte L?

Lööf fyller nog skorna och kan buffra mellan S och M samt att hon har gjort de eftergifter som hon kan hänvisa till, 9000 av dem, så hon har råd att vara restiktiv framgent.

Ja, eller hur! Något behöver hända och att lyfta bort denna fråga från staternas bord vore en välkommen lisa. Antar att Löfen är tämligen trött på att (indirekt) tjata på Ungern som ändå inte lyssnar.
    Ja, gärna för mig. Det skulle inte förvåna om det blir så, kanske efter ett antal andra försök att bilda regering.

jag tror att nästa mandatperiod kommer att innebära en hel del global dramatik, och ju oroligare och osäkrare det blir i omvärlden desto större möjlighet att vi får en bred majoritetsregering.
  • FDFMGA
    Anonym (Alliansen är död) skrev 2018-06-26 00:23:06 följande:
    Vänsterns sista hopp: dramatik i världen.

Jag tror tvärtom. Det har varit ganska dramatiskt i världen och borde nu börja lugna ner sig.
    Nej, det där har du fått om bakklöven.

Men att vi är på väg mot en lågkonjunktur, att vi har ett hotande handelskrig framför oss, att EU är mycket splittrat, att klimathotet accelererar antyder inte att perioden 2018 till 2022 blir särskilt lugn.
Svar på tråden Din röst i riksdagsvalet 2018