Inlägg från: Anonym (Alliansen är död) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Alliansen är död)

Din röst i riksdagsvalet 2018

Röstade på Alliansen i förra valet, men de gav bort sitt inflytande till vänsterblocket som jag verkligen inte vill ha in.

Alliansen går därmed bort, den finns inte längre. Den är en del av vänsterkartellen.

Vänsterblocket går också bort.

You do the math.

nihka skrev 2018-06-24 22:12:22 följande:
    Jag är intresserad av blockfördelningen inte av SD. SD tillhör inget block.
    SD är ett eget block
    Abegayle70 skrev 2018-06-24 22:17:34 följande:
    De allmänborgerliga väljare som av någon outgrunlig anledning valde att lägga sina röster på ett främlingsfientligt parti med nazistiska rötter bäddade för S&MP.
    Fel. Det var Alliansen som valde att ignorera en uppenbar högermajoritet. Du kan inte skylla partiernas agerande på väljarna.

Som väljare har jag rätt att kräva att det parti jag röstar på gör sitt yttersta för att få igenom sin politik.

I detta val får DÖ konsekvenser. Vi ser ju redan hur det går för partiet som inte är med i sjuklövern. Vet inte hur jag själv ska göra. Det är en paradox eftersom jag inte kan rösta på vare sig vänstern, Alliansen eller SD.
    nihka skrev 2018-06-24 22:39:35 följande:
    Precis ett eget block som ingen vill samarbeta med och därför ointressanta utifrån olika blockbildningsalternativ. Står klart och tydligt i trådstarten.
    Visst, den har du skrivit själv, så jag tar den för vad den är.

Nu lutar det starkt åt att SD kommer kunna avgöra varenda fråga där S och M är oense. Frågan är inte vem som inte vill samarbeta med SD. Frågan är bara hur samarbetet ska se ut.
    Abegayle70 skrev 2018-06-24 22:44:12 följande:
    Allianspartierna valde att inte samarbeta med ett främligsfientligt parti med företrädare som har bristande potträning.
    Det hade man kunnat göra utan att villkorslöst släppa fram vänsterpolitik.
    nihka skrev 2018-06-24 23:42:40 följande:
    Om SD vill rösta på andras förslag står det dem fritt, men ingen kommer att samarbeta med SD. Som vanligt, såvida M inte vill rasa ner mot 15% igen.
    Du förstår alltså fortfarande inte. Om SD röstar på Löfvéns budget så finns det inget Löfvén kan göra åt det. Du kan yla om samarbete till polarisarna smält, det spelar ingen roll. SD kommer styra realpolitiken under lång tid framöver.
    nihka skrev 2018-06-25 00:17:23 följande:
    Jodå. Jag förstår det samtliga partier sagt: inget samarbete med SD. SD kan yla om det så länge de har lust. Ingen lyssnar iaf. Om SD vill rösta på budgeten Löfven (så heter han) lagt fram så kan de göra det eller låta bli, men får inget i retur.
    SD kan hela tiden välja vilken politik som passar dem bäst, eller minst dåligt. Det blir en akafoni där övriga partier och regering kommer framstå som nickdockor. Till slut kommer SD få en liten dos inflytande.

Dock tror jag det än så länge bara gynnar SD att inte få infltande. Se hur det går för MP nu när de måste ta ansvar. Inte bra för dem. Lättare stå vid sidan av och peka finger.
    nihka skrev 2018-06-25 00:53:50 följande:
    Mm. SD kan göra som tidigare - låta andra komma med förslag och rösta på dem eller låta bli.

Jepp. Du har förstått det rätt: inget inflytande och inget ansvar utan får stå och gnälla i kulisserna som vanligt. Kul partiledarroll. Åkesson orkar garanterat inte en period till. Bye, bye *vinkar*
    Åkesson har orkat rätt länge och vi får väl se hur länge han står ut med allt hat som riktas mot honom. Han är ju faktiskt människa han också.

Jag tror dock Åkesson orkar så länge han inte har drekt inflytande. Hans reella infltande har varit stort och kommer bli ännu större framöver. I frånvaro av överenskommelse kommer SD kunna avgöra varenda budgetomröstning t.ex. Kommer inte bli lätt attregera utan att samtala med Åkesson.
    nihka skrev 2018-06-25 01:39:57 följande:
    Har han? Om du tycker att vara skriven är att orka så har han ju orkat jättebra. Vi har ju alla olika standarder. What comes around goes around. Det hat SD sprider kan JÅ och resten av SD få i retur. Så dags att komma springandes till mamma och klaga över att man inte gillar det man själv pyttsar ut. SD - Sveriges mest hatade parti och det är helt och hållet deras egen förtjänst.

SD har inte haft något inflytande öht och kommer inte att få något heller. INGEN vill samarbeta med pariapartiet. Inte då och inte nu. Men du kan fantisera vidare. På valfritt språk. Hälsa Hen och missnöjd! Tja!
    Är det rätt att hata för att visa att det är fel att hata?

Visst, JÅ var sjukskriven några månader men har lett partiet i många många år. Mänsklig helt enkelt.

SD har avgjort väldigt många omröstningar. Man tvingade även fram en decemberöverenskommelse som i sin tur splittrade Alliansen.
    FDFMGA skrev 2018-06-25 23:21:27 följande:
    Ja, gärna för mig. Det skulle inte förvåna om det blir så, kanske efter ett antal andra försök att bilda regering.

jag tror att nästa mandatperiod kommer att innebära en hel del global dramatik, och ju oroligare och osäkrare det blir i omvärlden desto större möjlighet att vi får en bred majoritetsregering.
    Vänsterns sista hopp: dramatik i världen.

Jag tror tvärtom. Det har varit ganska dramatiskt i världen och borde nu börja lugna ner sig.
    Konservativ skrev 2018-06-26 16:24:20 följande:
    Vilka omröstingar tänker du på?
    Fler än jag tänker rabbla här.

Den första jag kommer tänka på är när de fick Löfvén att regera på Alliansen budget.
    Konservativ skrev 2018-06-26 16:34:50 följande:
    Jag tänker inte rösta på något parti i år. Det finns inget parti alls som är värt min röst. 

Att kalla något av riksdagspartierna värdekonservativa är fullständigt skrattretande.

Politikerna verkar vara helt inkompetenta. Förr i tiden var ministrarna professorer (när professorstiteln betydde något). Nu har de knappt gått ut gymnasiet. Landet styrs dessutom från Bryssel och Berlin så vad spelar riksdagsvalet för roll längre?
    Det innebär att du ger alla partier en lika stor del av din röst.

Enda skälet till att jag röstar är att det finns partier jag ogillar mer än andra.

Hoppas verlligen att L åker ur. Vi behöver partier som vet vad de vill. L är raka motsatsen.

nihka skrev 2018-07-11 14:30:25 följande:
    Och partiledaren som sa det fick gå. Nu är det en nypartiledare som har uttryckt mycket tydligt att det inte kommer att ske något samarbete med SD.
    Det har han inte alls. Han har bara sagt att han inte kommer regera eller regeringsförhandla med dem.

Alliansen är inte ens ett seriöst alternativ. SD och röran kommer tillsammans rösta ner det alternativet.
    nihka skrev 2018-07-11 23:50:15 följande:
    Jo, det har han: "Mina värderingar är inte SD:s, jag kommer inte samarbeta, samtala, samverka, samregera med SD, säger Kristersson."

Åkessom hade också bomull i öronen när han konkluderade att Kristerssons besked var ?motsägelsefullt?

Jag skulle vilja kalla det ÖVERTYDLIGT. 

Pajaspartiet SD kommer inte att vara någon del av någonting. Så klart.
    Har du någon källa på det? För jag har inte hört det. Däremot har jag hört att han inte kommer samarbeta eller samtala med SD ang. regeringsmakten, men han har aldrig sagt att det är omöjligt att samtala med SD i t.ex budgetförhandlingar. Såvitt jag vet.
    nihka skrev 2018-07-12 01:13:58 följande:
    Eller hur! Han menade Mina värderingar är inte SD:s, så därför kommer jag samarbeta, samtala, samverka, men inte samregera med SD.

"Alliansen kommer inte att samarbeta med Sverigedemokraterna. Vi har varit helt entydiga på den punkten", underströk Ulf Kristersson i Ekots lördagsintervju.

https://www.di.se/nyheter/kristersson-tanker-inte-forhandla-med-sd/

Släpp den snuttefilten nu!
    Dags för verklighetsanpassning.

Alliansen kan inte regera själva. Kristersson har lovat att rösta bort Löfvén. Ser du inte att detta inte går ihop?
    nihka skrev 2018-07-12 12:01:29 följande:
    Vad skönt att du förstår att de som säger att de inte tänker samarbeta med SD menar att de inte kommer samarbeta med SD vilket innebär att de inte kommer att samarbeta med SD.

SD får givetvis rösta på Alliansens förslag. Det får alla göra.
    Det kommer SD inte att göra.

Mer sannolikt är att SD kommer rösta på moderaternas förslag. Ej säkert att förhandling behövs. M vet nog ganska väl vad SD vill ha.
    nihka skrev 2018-07-12 16:55:35 följande:
    SD får göra hur de vill, men ingen kommer att samarbeta med dem.

SD är som en tjatig oinbjuden friare som man bett dra åt helvete men som inbillar sig att man har en framtid ihop
    Plötsligt visar det sig att den tjatige friaren har 100 miljoner på banken, vilket kan få en och annan kvinna att se annorlunda på saken. På samma sätt står SD där och kan erbjuda ganska mycket politiskt inflytande för ganska begränsade eftergifter. Till stor del handlar det om politik som måste genomföras oavsett. Nu får man möjlighet att skylla på SD. Frågan är om SD ens vill det.
Svar på tråden Din röst i riksdagsvalet 2018