• Anonym (Rådvillt)

Riva friggebod utan rivningslov...

Vi har flertalet friggebodar på vår tomt som ligger inom detaljplanerat område. Bara det att vårt hus och tillhörande bodar är över 100år gamla och det ena är fallfärdigt. Vi har helt insynsskyddad trädgård. Problemet är väl att jag misstänker att det är aningen större än 15 kvadratmeter.

Vad händer om vi river den gamla friggeboden som fö har varit ett väldigt litet stall en gång i tiden? Det är i obrukligt skick. :(

• Svar på tråden Riva friggebod utan rivningslov...
  • Anonym (Rådvillt)

Ingen??

• Anonym (riv bara)

Jag har också ett gammalt stall ca 20m2 på min tomt som jag ska riva till hösten och jag har inte haft en tanke på att söka nåt rivninglsov för det. Jag kommer riva ändå.

• Anonym (..)

Kan bli rätt saftiga viten om byggnaden/miljön bedömts som bevarandevärd av kommun eller länsstyrelsen. Har du pratat med dem?

Tror inte att du drabbas av samma viten om fastigheten brinner ner t.ex. pga elfel. Men du vill nog inte heller åtalas för mordbrand eller liknande, så bäst är att tala med kommunen

• Anonym (Rådvillt)
    Anonym (riv bara) skrev 2018-06-24 22:13:13 följande:

Jag har också ett gammalt stall ca 20m2 på min tomt som jag ska riva till hösten och jag har inte haft en tanke på att söka nåt rivninglsov för det. Jag kommer riva ändå.

Ja, alltså det ser fruktansvärt ut. Hsr hoppats på stormigt väder o dyl ???? Nojjiga är om ngn anmäler vilket känns så himla typiskt för folk.. Vad det nu rör dem. Det syns alltså inte mer än om man står i vår trädgård.
    Anonym (..) skrev 2018-06-24 22:15:54 följande:

Kan bli rätt saftiga viten om byggnaden/miljön bedömts som bevarandevärd av kommun eller länsstyrelsen. Har du pratat med dem?

Tror inte att du drabbas av samma viten om fastigheten brinner ner t.ex. pga elfel. Men du vill nog inte heller åtalas för mordbrand eller liknande, så bäst är att tala med kommunen

Haha det lät lite brutalt ja. Jag hade förstått om det var värt att bevara, men det är liksom ruttet och råtthål mm. Byggt lite hipp som japp liksom.
  • Anonym (Rådvillt)

Veligt. Det är absolut inget att bevara..

• Kjell2
    Anonym (Rådvillt) skrev 2018-06-25 09:11:29 följande:

Veligt. Det är absolut inget att bevara..

Prata med kommunen
  • Anonym (Rådvillt)
    Kjell2 skrev 2018-06-25 09:17:13 följande:

Prata med kommunen

De kommer hänvisa till att ansöka om rivningslov, vilket tydligen alla grannar i hela området skall kontaktas och fråga om det är okej med dem att vi river ett skjul på vår tomt som de inte ens kan se... Och det kostar oss 5800kr. Samt att det lär ta några månader.
  • Kjell2
    Anonym (Rådvillt) skrev 2018-06-25 10:41:38 följande:
    De kommer hänvisa till att ansöka om rivningslov, vilket tydligen alla grannar i hela området skall kontaktas och fråga om det är okej med dem att vi river ett skjul på vår tomt som de inte ens kan se... Och det kostar oss 5800kr. Samt att det lär ta några månader.
    Ert val, rivningslov eller risk för vite/böter.

• sextiotalist
    Anonym (Rådvillt) skrev 2018-06-25 10:41:38 följande:
    Omfattas det av krav om rivningslov, så kommer det bli dyrare än 5800 kronor. Det är inte säkert att friggebodarna omfattas av detta, men du måste alltid anmäla till kommunen att du ska göra detta

• Anonym (JK)

Friggebodar kräver normalt sett inte rivningslov men kommunen kan ha satt en sådan begränsning i detaljplanen/områdesbestämmelser.

Då måste alltså antingen själv kontrollera detaljplanen och områdesbestämmelser eller ringa kommunen och fråga.

www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/rivningslov/

Du behöver inte rivningslov för att riva byggnader eller delar av byggnader

om du ska riva byggnader eller delar av byggnader som man får uppföra utan bygglov, till exempel skärmtak eller friggebodar, om inte kommunen har beslutat i detaljplan eller områdesbestämmelser att rivningslov krävs även för sådana rivningar.

Hur vet du att kommunen kommer att hänvisa till att ni ska söka rivningslov? har de redan sagt det eller är det "något ni hört"?

• Anonym (Rådvillt)
    Anonym (JK) skrev 2018-06-25 13:42:52 följande:

Friggebodar kräver normalt sett inte rivningslov men kommunen kan ha satt en sådan begränsning i detaljplanen/områdesbestämmelser.

Då måste alltså antingen själv kontrollera detaljplanen och områdesbestämmelser eller ringa kommunen och fråga.

www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/rivningslov/

Du behöver inte rivningslov för att riva byggnader eller delar av byggnader

om du ska riva byggnader eller delar av byggnader som man får uppföra utan bygglov, till exempel skärmtak eller friggebodar, om inte kommunen har beslutat i detaljplan eller områdesbestämmelser att rivningslov krävs även för sådana rivningar.

Hur vet du att kommunen kommer att hänvisa till att ni ska söka rivningslov? har de redan sagt det eller är det "något ni hört"?

Det är som jag har hört. Detaljplanen har jag kikat på och uthuset är med (det är alltså ett före detta stall till en gris...). Det ser inte likadant ut idag som det gör på detaljplanen dock. Så det är lite lurigt.
Svar på tråden Riva friggebod utan rivningslov...