• FavvoJonna

    Starta enskild firma "vid sidan av", någon som gjort?

    Hej!

    Jag är utbildad KBT terapeut och skulle vilja starta en enskild firma vid sidan av mitt vanliga jobb. Tanken är att kunna ha 1-2 klienter i veckan till att börja med o sen gå ner i tid från det ordinarie jobbet osv.

    Jag är fantastiskt dålig på det här med lagar o regler o allt man behöver tänka på när det gäller att starta eget, är det någon här som gjort det som kan berätta hur det funkar med sociala avgifter o allt sånt?

    Jag ska alltså inte ha anställda utan jag är själv, hyr en lokal o bedriver det vid sidan av mitt vanliga jobb.

  • Svar på tråden Starta enskild firma "vid sidan av", någon som gjort?
  • Kjell2

    Kolla först med din arbetgivare att de tillåter sidoverksamhet.

    Läs sen på om att driva eget, det finns en hel del attt tänka på. Allt från skatteregler, bokföring till ansvarsförsäkring.

  • FavvoJonna

    Ja det är kollat med arbetsgivaren så det är ok! Har googlat o läst men tycker det är mest grekiska så tänkte om nån kunde förklara lite enkelt.. ????

  • Kjell2
    FavvoJonna skrev 2018-06-25 13:16:34 följande:

    Ja det är kollat med arbetsgivaren så det är ok! Har googlat o läst men tycker det är mest grekiska så tänkte om nån kunde förklara lite enkelt.. ????


    Fixa f-skattesedel
    Ha ansvarsförsäkring
    Bokför, kan du inte det gå en utbildning
    Betala skatt och moms i tid


  • MrHago

    Tja! 

    Jag har nyligen gjort det ,ganska enkelt. 
    Du har all information på verksamt.se 

    Bokföringsbiten och fakturering är den jobbiga biten tycker jag, den har jag lejt bort till en konsultfirma som sköter det utmärkt. 

    Annars kan du fakturera som privatperson, då behöver du inte starta enskild firma.. 

  • Friger

    Jag driver AB med anställda.

    Du behöver inte fråga arbetsgivare om du inte bedriver en verksamhet som kolliderar med din arbetsgivare. Dvs inte konkurrera med chefen så är allt lugnt.