Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Tog bort stor fästing från mitt barn

När du skrev stor fästing, då föreställde jag mig en fästing typ en ärtas storlek. Nej, det var en liten fästing.
    TBE smittas direkt, borrelia tar det ett dygn ungefär. Troligen har ditt barn fått fästingen under dagen.

• sextiotalist
    Anonym (Orolig) skrev 2018-06-25 14:30:03 följande:
    Ok, ingen i våran familj har någonsin haft en fästing så trodde den var stor när man såg den så tydligt med ben och allting. Nej, hon hade den igår, är säker på det..
    Det gör man redan när de kryper på en.
  • sextiotalist
    Anonym (Orolig) skrev 2018-06-25 14:41:30 följande:
    Ok, bra då var den kanske inte så länge på henne iallafall. Kommer att vara mer noggrann med att kolla igenom kroppen på henne från och med nu.
    Vi har väldigt mycket fästingar på vårt sommarställe. Så när barnen var små hade vi fästinginspektion varje kväll, barnen fick ställa sig med underkläder på ett bord och de inspekterades ordentligt. När jag sedan, på mig själv, hittade en fästing på ett intimt ställe (sambon fick rycka bort den), så blev det lite mer besvärligt, men vi bad barnen kolla själva mellan benen, om de såg något (vilket de inte gjorde tack och lov).

Jag är van vi fästingar, så jag går inte i taket, utan plockar bort dom, baddar på med asolsprit eller motsvarande.
  • sextiotalist
    Anonym (T) skrev 2018-06-26 07:02:45 följande:
    Borreliasymptom visar sig efter 1-4 veckor enl 1177.
    Ja, det vet jag, men smittoämnet kommer in i kroppen efter ungefär ett dygn, smittämnet för TBE kommer in direkt. Det innebär inte att man blir sjuk direkt.
  • sextiotalist
    Anonym (mor) skrev 2018-06-26 15:02:53 följande:
    Ja inte vet jag vad de skulle göra men jag skulle åka till sjukhuset DIREKT! Bara för att få ett utlåtande. Ett råd. Sån är jag
    Alltså. Jag brukar "försvara" folk som åker till akuten med kanske inte rätta symptom, då vi vanliga dödliga inte alltid kan skilja t.ex svår magsmärta från hjärtinfarkt, men här går verkligen gränsen till vad man kan använda akuten till.

Men, men om man vill roa sig att sitta 10 timmar på akuten på en plaststol endast för en fästing, utan andra problem, så får man väl göra det. Jag personligen hade nog valt att tillbringa min sommar på andra ställen.
    För så mycket vet jag att detta är väldigt lågt prioriterat
  • sextiotalist
    Anonym (mor) skrev 2018-06-27 09:55:49 följande:
    Men så fint. Känner  vibbar från filmerna i genren "jägarna". Int sök vi vård i onödan int. Här i norrland bit vi ihop och tål (tjockt L).
    Fast att åka in till akuten pga en fästing, det är rätt mycket åt det andra hållet. Man tar bort den och tvättar rent, det är först om det dyker upp symptom som kan tyda på en infektion som man ska söka vård.
    Det är liksom ingen giftspindel eller ormbett som det gäller, utan en fästing, som i 98 fall av 100 (där det är högriskområden) kan bära på en farlig infektion, i ert område kanske en av 1000 kan bära på borrelia (som inte heller man kan avgöra förrän tidigast efter en vecka). Dvs inte värre än ett myggbett, bromsbett etc
  • sextiotalist
    Anonym (mor) skrev 2018-06-27 14:09:35 följande:
    Nu är ju mina barn vuxna och när de var små fanns bara läkarboken därhemma att slå i. "Läkarna" på FL var inte ens påtänkta. KAN vara därför jag anser att när det gäller barn så är ett besök på akuten (OM man är rädd och osäker) aldrig bortkastat.
    Och när jag var liten (då fanns det också läkarböcker) då åkte man inte till akuten för en fästing (inte ens om man blev rejält getingstungen)

• sextiotalist
    Anonym (mor) skrev 2018-06-27 15:18:19 följande:
    Nähä! Så fint att ni avlastade vården som vi betalar dyrt för med våra skattepengar.
    Vi, det var nog rätt generellt. Lite mer den generationen (mina föräldrar och generationerna innan) som inte gick till doktorn i onödan.

Men däremot fanns det skolsköterskor ständigt i skolorna och företagshälsovården tog allt och lite därtill. Så man hade nog bättre tillgång till vård för lättare fall och skador. 
  • sextiotalist
    Anonym (mor) skrev 2018-06-27 15:37:39 följande:

Och vad är det för vits.med en vårdapparat för dyra pengar om vi sitter hemma stoiska och lider? Liksom har man inte utbredd cancer så ska man inte besvära sjukhuset? Kanske skulle skattesatsen ses över.

Nu är det väl lite så, rätt vård på rätt plats. Alltså det är lite skillnad att söka akuten för en fästing mot sjukdomar som behöver en vårdinsats. Ta bort fästing tillhör egenvård, om det blir infektion eller en ring runt fästingbettet, sjukvård. Då kan det behövas antibiotika.
Svar på tråden Tog bort stor fästing från mitt barn