Inlägg från: Anonym (hoppsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hoppsan)

Tog bort stor fästing från mitt barn

Anonym (mor) skrev 2018-06-26 13:20:31 följande:

Om jag skulle avlägsnat en stor fästing från mitt barn så skulle jag åka direkt in på sjukhuset med min unge. AKUT utan att passera gå. Barnmottagningen. Kanske ingen som kan hjälpa direkt men jag skulle vänta.

Och vad hade du förväntat dig att barnakuten skulle göra då? Ta tid för ditt barn istället för att ge vård åt barn som är sjuka på riktigt??
  • Anonym (hoppsan)
    Anonym (mor) skrev 2018-06-26 16:38:21 följande:
    Nä inte alls. Jag skulle väntat med mitt barn tills det fanns tid. Det är ju lyckligtvis så att det inte 24/7 kryllar av svårt sjuka barn på akuten. Min äldsta dotter svimmade på skolan medan hon satt i bänken!? Ramlade ihop och jag och hon åkte in till akuten och hon kräktes och hade sig. Jag var jätteorolig på mammors vis och satt gärna där i många timmar med min unge för att få besked om EKG och att allt var bra. Vi hade tur och allt var bra.
    Tid för vadå? Vad exakt är det du tror att akuten kan göra för ditt barn när du tagit bort en stor fästing?

Tyvärr kryllar det av inte alls särskilt svårt sjuka barn (och vuxna) på akuten och det är delvis därför som akutmottagningarna håller på att kollapsa. Folk borde ha vett att inte belasta akuten med icke-akuta saker. 
  • Anonym (hoppsan)
    Anonym (mor) skrev 2018-06-26 17:01:56 följande:
    Men å andra sidan så tas väl patienterna emot i turordning och prioriteras? En sådan som jag som kommer i "onödan" med mitt barn varifrån jag (eller sannolikt pappan) avlägsnat en stor fästing kommer att hamna sist? Jag väntar gärna.
    Men du tar fortfarande av personalens tid och energi för något som är fullständigt onödigt. Just såna onödiga fall överbelastar akutmottagningarna och bör undvikas i allra mesta mån.

Lugnande besked och handpåläggning kan man söka på 1177.
  • Anonym (hoppsan)
    Anonym (mor) skrev 2018-06-27 09:02:48 följande:
    Men liksom....då är vi väl inne på ett helt annat spår? Här i norrland kryllar det av mygg på vissa ställen, även om vi i år varit rätt skonade!? Däremot så kryllar det inte av fästingar. Vi är inte bekanta med dem som sörlänningar kanske är!? Man ska komma ihåg att det finns ett Sverige ovanför Gävle.
    Men som vuxen och förälder måste du ju ändå kunna värdera risken mot rimligheten att uppsöka akuten?

Att HA en fästing är inte farligt och kräver inte en åtgärd från sjukvården. Men om man börjar uppvisa SYMTOM (oavsett orsak) så kan/bör man uppsöka vården och få symtomen utredda. Kan du inte se skillnaden däri?
  • Anonym (hoppsan)
    Anonym (mor) skrev 2018-06-27 09:31:01 följande:
    Så att åka in till akuten med plågsamma myggbett (vilket jag aldrig skulle göra) är FINARE än att uppta akutens resurser med ett barn som har en vidrig fästing på kroppen? Am I right?
    Det låter mer rimligt att uppsöka akuten för ett plågsamt myggbett - då finns det ju faktiskt ett symtom (plågsamt) att behandla än att åka in för att man haft en fästing och sen inte uppvisar några som helst symtom.

Hur vidrig fästingen än är så är det inte rätt att uppta akutens resurser där det inte finns symtom att utreda och behandla. 
  • Anonym (hoppsan)
    Anonym (mor) skrev 2018-06-27 14:09:35 följande:
    Nu är ju mina barn vuxna och när de var små fanns bara läkarboken därhemma att slå i. "Läkarna" på FL var inte ens påtänkta. KAN vara därför jag anser att när det gäller barn så är ett besök på akuten (OM man är rädd och osäker) aldrig bortkastat.
    Vanligt sunt förnuft borde ju ändå ha existerat även när dina barn var små? 
  • Anonym (hoppsan)
    Anonym (mor) skrev 2018-06-27 15:37:39 följande:

Och vad är det för vits.med en vårdapparat för dyra pengar om vi sitter hemma stoiska och lider? Liksom har man inte utbredd cancer så ska man inte besvära sjukhuset? Kanske skulle skattesatsen ses över.
    På vilket sätt sitter ni och lider stoiskt  för att ni inte får söka AKUTSJUKVÅRD för att ett barn haft en fästing?

Vad är det för vits med avancerad sjukvård för barn som är sjuka på riktigt om vården ska översvämmas av föräldrar som inte kan sålla petitesser från riktiga problem?

Du kan ju inte på allvar jämföra spridd cancer med fästingbett utan symtom? Du kan ju inte vara på riktigt!
Svar på tråden Tog bort stor fästing från mitt barn