Inlägg från: Anonym (också mor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (också mor)

Tog bort stor fästing från mitt barn

Anonym (mor) skrev 2018-06-26 13:20:31 följande:

Om jag skulle avlägsnat en stor fästing från mitt barn så skulle jag åka direkt in på sjukhuset med min unge. AKUT utan att passera gå. Barnmottagningen. Kanske ingen som kan hjälpa direkt men jag skulle vänta.

Varför inte vänta tills du ser om barnet utvecklar några symptom? Vad kan sjukhuset göra åt ett ofarligt bett? Det är att belasta sjukvården i onödan och ta tid från någon som behöver den bättre.
  • Anonym (också mor)
    Anonym (mor) skrev 2018-06-26 16:15:42 följande:
    Okej. Ja visste inte det. Jag bor i norra Sverige och det kan ju vara en förklaring? Här är vi inte så självklara med fästingar! Jag skulle inte googla eller starta en tråd på FL utan åka in på akuten.
    Jag bor också i norra Sverige. Förra sommaren plockade jag bort en fästing från min sambo och denna sommar har jag själv hunnit få en. Som du säger, vi har stor ovana och därför blir man faktiskt lite uppskakad av att konfronteras med en livs levande fästing , men det går fortare att googla sig till kunskap än att åka till akuten. Vi är tack och lov förskonade från TBE-smittan, så vi kan känna oss relativt lugna. Borrelia finns däremot, men genom att det finns färre fästingar här är vi fortfarande mindre utsatta än folk söderöver.

På akuten kommer du inte att få någon hjälp baserat på bara ett bett. Börjar ditt barn utveckla symptom ska du givetvis söka hjälp.
  • Anonym (också mor)
    Anonym (mor) skrev 2018-06-27 09:31:01 följande:
    Så att åka in till akuten med plågsamma myggbett (vilket jag aldrig skulle göra) är FINARE än att uppta akutens resurser med ett barn som har en vidrig fästing på kroppen? Am I right?
    Sitter du och driver med folk i den här tråden? Det är symptomen man söker vård för, inte bettet, oavsett insekt el dylikt. Genast du ser fästingen plockar du bort den, det behöver du inte uppsöka vårdpersonal för att göra. Sedan väntar du tills du ser om bettet ger barnet (eller du själv om det är du som är biten) någon reaktion innan du uppsöker vårdcentral. Oftast blir det inte värre än ett normalt myggbett.

Och jag bor som sagt också i Norrland, jag vet ändå dessa saker.

• Anonym (också mor)
    Anonym (mor) skrev 2018-06-27 09:55:49 följande:
    Men så fint. Känner  vibbar från filmerna i genren "jägarna". Int sök vi vård i onödan int. Här i norrland bit vi ihop och tål (tjockt L).
    Fast jag tror inte att man söker vård i onödan i södra Sverige heller. "I onödan" ska då förstås som bokstavligt talat.
Svar på tråden Tog bort stor fästing från mitt barn