Inlägg från: Anonym (mor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mor)

Tog bort stor fästing från mitt barn

Om jag skulle avlägsnat en stor fästing från mitt barn så skulle jag åka direkt in på sjukhuset med min unge. AKUT utan att passera gå. Barnmottagningen. Kanske ingen som kan hjälpa direkt men jag skulle vänta.

• Anonym (mor)
    Alexi skrev 2018-06-26 14:51:41 följande:
    Hallå, hur tänkte du nu? Vad menar du att sjukvården skulle göra? Skulle du bo där i flera veckor?
    Ja inte vet jag vad de skulle göra men jag skulle åka till sjukhuset DIREKT! Bara för att få ett utlåtande. Ett råd. Sån är jag
  • Anonym (mor)
    modsey skrev 2018-06-26 15:39:57 följande:
    Gissa hur många som gör så.....och jag kan bespara dig gissningen om vad vi gör. Skickar hem dem direkt. Utan läkarundersökning
    Jaså? Men ni talar väl lugnande med föräldrarna? eller är det......"shit happens och vi får se"?
  • Anonym (mor)
    sextiotalist skrev 2018-06-26 15:56:17 följande:
    Alltså. Jag brukar "försvara" folk som åker till akuten med kanske inte rätta symptom, då vi vanliga dödliga inte alltid kan skilja t.ex svår magsmärta från hjärtinfarkt, men här går verkligen gränsen till vad man kan använda akuten till.

Men, men om man vill roa sig att sitta 10 timmar på akuten på en plaststol endast för en fästing, utan andra problem, så får man väl göra det. Jag personligen hade nog valt att tillbringa min sommar på andra ställen.
    För så mycket vet jag att detta är väldigt lågt prioriterat
    Okej. Ja visste inte det. Jag bor i norra Sverige och det kan ju vara en förklaring? Här är vi inte så självklara med fästingar! Jag skulle inte googla eller starta en tråd på FL utan åka in på akuten.
  • Anonym (mor)
    Anonym (hoppsan) skrev 2018-06-26 16:26:13 följande:
    Och vad hade du förväntat dig att barnakuten skulle göra då? Ta tid för ditt barn istället för att ge vård åt barn som är sjuka på riktigt??
    Nä inte alls. Jag skulle väntat med mitt barn tills det fanns tid. Det är ju lyckligtvis så att det inte 24/7 kryllar av svårt sjuka barn på akuten. Min äldsta dotter svimmade på skolan medan hon satt i bänken!? Ramlade ihop och jag och hon åkte in till akuten och hon kräktes och hade sig. Jag var jätteorolig på mammors vis och satt gärna där i många timmar med min unge för att få besked om EKG och att allt var bra. Vi hade tur och allt var bra.
  • Anonym (mor)
    Anonym (Emma) skrev 2018-06-26 16:39:00 följande:
    Om du kom in på akuten för att du blivit biten av en fästing skulle du förmodligen bli nedprioriterad till sista patient. Därefter skulle de ta in dig och be dig åka hem igen. Tror inte ens vårdcentralen skulle ta emot dig såvida du inte har några symptom på TBE eller borrelia. 

Vad tror du att akuten kan göra åt att du blivit biten av en fästing? Du bor dessutom inte ens i ett högriskområde (vilket jag gör), och jag skulle inte ens tänka tanken på att gå ner till vårdcentralen förrän jag har tydliga symptom på sjukdom. 
    Jag skulle inte åka in på akuten för egen del om jag så ramlade och slog mig halvt fördärvad.....vilket *typ* har hänt då jag ramlat i joggingspåret på grus och slagit upp sår som borde sys MEN jag har löst det med egenvård. Stora ärr som följd men det hade det nog blivit vilket som. MEN när det handlar om mina barn så skulle jag åkt in OM jag avlägsnat "en stor fästing" från ngt av dem. När det gäller barnen så tar jag vården i anspråk utan att tveka.
  • Anonym (mor)
    Anonym (hoppsan) skrev 2018-06-26 16:52:23 följande:
    Tid för vadå? Vad exakt är det du tror att akuten kan göra för ditt barn när du tagit bort en stor fästing?

Tyvärr kryllar det av inte alls särskilt svårt sjuka barn (och vuxna) på akuten och det är delvis därför som akutmottagningarna håller på att kollapsa. Folk borde ha vett att inte belasta akuten med icke-akuta saker. 
    Men å andra sidan så tas väl patienterna emot i turordning och prioriteras? En sådan som jag som kommer i "onödan" med mitt barn varifrån jag (eller sannolikt pappan) avlägsnat en stor fästing kommer att hamna sist? Jag väntar gärna.
  • Anonym (mor)
    Anonym (V) skrev 2018-06-26 16:52:51 följande:

Alltså åka till akuten för ett fästingbett, haha! Jag och mina syskon hade fästingar var och varannan dag när vi var små, vi skulle ju fått tillbringa halva sommaren på akuten om våra föräldrar varit lika neurotiska! Tur att de inte var det.

Jag har sett EN (1) fästing i hela mitt liv och den hade satt sig på vår hund. en stor vidrig. Husse lyckades avlägsna den och det var så äckligt. Nej vi åkte inte in till veterinären med hunden MEN skulle ngt av mina barn haft detta stora äckliga fast på kroppen så skulle vi INTE ge oss på att ta bort den.
  • Anonym (mor)
    Anonym (mor) skrev 2018-06-27 05:30:00 följande:
    Jag har sett EN (1) fästing i hela mitt liv och den hade satt sig på vår hund. en stor vidrig. Husse lyckades avlägsna den och det var så äckligt. Nej vi åkte inte in till veterinären med hunden MEN skulle ngt av mina barn haft detta stora äckliga fast på kroppen så skulle vi INTE ge oss på att ta bort den.
    *hihihihi alltså våran hund var inte stor och vidrig utan fästingen.
  • Anonym (mor)
    Anonym (hoppsan) skrev 2018-06-27 07:38:06 följande:
    Men du tar fortfarande av personalens tid och energi för något som är fullständigt onödigt. Just såna onödiga fall överbelastar akutmottagningarna och bör undvikas i allra mesta mån.

Lugnande besked och handpåläggning kan man söka på 1177.
    Okej. Ja på mina breddgrader är inte fästingbett legio och det sitter inte en massa fästingar på våra barn 24/7 så att vi får en chans att vänja oss (tack och lov). OM vi ska tro alla miljö-dystopiker så får vi snart lära om och då blir det väl vardagsmat.
  • Anonym (mor)
    Anonym (???) skrev 2018-06-27 08:48:45 följande:
    Åker du in till akuten med barnen om de får ett myggbett? Mygg kan sprida harpest och en massa andra otrevliga sjukdomar.
    Men liksom....då är vi väl inne på ett helt annat spår? Här i norrland kryllar det av mygg på vissa ställen, även om vi i år varit rätt skonade!? Däremot så kryllar det inte av fästingar. Vi är inte bekanta med dem som sörlänningar kanske är!? Man ska komma ihåg att det finns ett Sverige ovanför Gävle.
  • Anonym (mor)
    Anonym (???) skrev 2018-06-27 09:21:44 följande:
    Mina barn (6 och 10 år) har totalt bara haft 7-8 fästingar, men jag fattar trots det att ett fästingbett är precis som ett myggbett. Det KAN sprida sjukdomar men behöver inte göra det, så att åka in till akuten innan det kommit några symtom är helt meningslöst.
    Sen är det iofs kanske så att det är mer folk på akuten här, när dottern hade misstänkt halsböld med över 40 graders feber fick vi ändå vänta 9 timmar på att få träffa läkare...

Även norr om Gävle torde det finnas allmänbildning i lika hög grad som söder om Gävle. Tycker jag.

I ärlighetens namn HAR jag åkt till akuten med myggbett ett par gånger då sonen reagerade illa på myggbett när han var liten och svällde upp som en ballong... Men då åkte jag in när symtomen uppträdde, inte när jag såg myggbettet.
    Så att åka in till akuten med plågsamma myggbett (vilket jag aldrig skulle göra) är FINARE än att uppta akutens resurser med ett barn som har en vidrig fästing på kroppen? Am I right?
  • Anonym (mor)
    Anonym (också mor) skrev 2018-06-27 09:49:56 följande:
    Sitter du och driver med folk i den här tråden? Det är symptomen man söker vård för, inte bettet, oavsett insekt el dylikt. Genast du ser fästingen plockar du bort den, det behöver du inte uppsöka vårdpersonal för att göra. Sedan väntar du tills du ser om bettet ger barnet (eller du själv om det är du som är biten) någon reaktion innan du uppsöker vårdcentral. Oftast blir det inte värre än ett normalt myggbett.

Och jag bor som sagt också i Norrland, jag vet ändå dessa saker.
    Men så fint. Känner  vibbar från filmerna i genren "jägarna". Int sök vi vård i onödan int. Här i norrland bit vi ihop och tål (tjockt L).
  • Anonym (mor)
    Anonym (hoppsan) skrev 2018-06-27 10:35:03 följande:
    Men som vuxen och förälder måste du ju ändå kunna värdera risken mot rimligheten att uppsöka akuten?

Att HA en fästing är inte farligt och kräver inte en åtgärd från sjukvården. Men om man börjar uppvisa SYMTOM (oavsett orsak) så kan/bör man uppsöka vården och få symtomen utredda. Kan du inte se skillnaden däri?
    Nu är ju mina barn vuxna och när de var små fanns bara läkarboken därhemma att slå i. "Läkarna" på FL var inte ens påtänkta. KAN vara därför jag anser att när det gäller barn så är ett besök på akuten (OM man är rädd och osäker) aldrig bortkastat.
  • Anonym (mor)
    sextiotalist skrev 2018-06-27 15:07:48 följande:
    Och när jag var liten (då fanns det också läkarböcker) då åkte man inte till akuten för en fästing (inte ens om man blev rejält getingstungen)
    Nähä! Så fint att ni avlastade vården som vi betalar dyrt för med våra skattepengar.
  • Anonym (mor)
    sextiotalist skrev 2018-06-27 15:28:04 följande:
    Vi, det var nog rätt generellt. Lite mer den generationen (mina föräldrar och generationerna innan) som inte gick till doktorn i onödan.

Men däremot fanns det skolsköterskor ständigt i skolorna och företagshälsovården tog allt och lite därtill. Så man hade nog bättre tillgång till vård för lättare fall och skador. 

Och vad är det för vits.med en vårdapparat för dyra pengar om vi sitter hemma stoiska och lider? Liksom har man inte utbredd cancer så ska man inte besvära sjukhuset? Kanske skulle skattesatsen ses över.
Svar på tråden Tog bort stor fästing från mitt barn